۱ نفر
۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
بی «مهندس» کاری

* سینا افشاریان

این روزها بیش از نیم میلیون مهندس عضو بزرگترین تشکل بخش خصوصی بنام سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند از عمران و معماری و ترافیک و برق و .... و می‌توان گفت حوزه‌ای که می‌تواند محرّک اقتصاد کشور باشد با بزرگترین موج بیکاری مواجه است.

گرانی مسکن، فشار سنگین برای دولتی شدن کامل این حوزه، مشکلات فراوان مصالح ساختمانی من جمله افزایش فزاینده قیمت، موج فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کم‌سواد، ورود اقشار غیرمتخصص و غیرمرتبط به حوزه ساخت و ساز، تصویب قوانین توسط نامتخصص‌ها و نبود نماینده و کرسی در نهادهایی چون مجلس از جمله مواردیست که این روزها علیه قشر عظیم مهندسان در جامعه مقابله می‌کند.

آن روزی که طرحی چون مسکن مهر وارد زبان‌ها شد و ساخت و سازش شروع شد و همزمان با آن بزرگترین موج فارغ التحصیلان دانشگاهی این حوزه بدلیل شرایط خوب بازار مسکن و ساخت و ساز چنان با هم آمیخته شد که آغاز دهه ۹۰ با جهش بیکاری مهندسین همراه شد.

هرچند یکی از ایرادات ما ایرانی‌ها حتی مهندسین علاقمندی به تک محوری و ثبت شرکت‌هایی با حداقل مهندس و متخصص و استفاده از پدر و مادر و دوستان غیرمرتبط با این حوزه در ثبت‌شرکت‌ها نیز این وضعیت تاثیر منفی گذاشته و جامعه با تعداد زیادی مهندس و همینطور فراوانی شرکت‌های کوچک مواجه است که شاید بحرانی شدید در حوزه مسکن هستیم و بلبشوی این جریانات شرایط سختی برای ساخت و ساز و بازار مسکن حاکم کرده است.

باید از گذشته و ورود پروژه دولتی مسکن مهر به حوزه ساخت و ساز و مشکلات بعد از آن درس گرفت و از هم اکنون برای ممانعت از مشکلات مسکن ملی و مسکن اقدام ملی و مسکن نهضت ملی و امثالهم در آینده چاره اندیشی کرد.

اکنون همین مسکن مهر با قیمتی نزدیک مسکن معمولی با ضعیف ترین مصالح و شکل ساخت و بدون زیرساخت یا بدون مشتری مانده اند یا هر که خرید پشیمان گشت.

مطمئن باشین اگر با ساماندهی مناسب، اجازه فعالیت بزرگترین تشکل بخش خصوصی به خود مهندسان داده شود و دخالت غیرمتخصصین ورود نکند می‌توان بکمک همین تشکل مشکلات حوزه مسکن و ساخت و ساز را حل کرد فقط اجازه دهید این بخش دولتی نشود و دست بخش خصوصی بماند.

این را هم نباید فراموش کرد هزینه خدمات مهندسی برای قشر تحصیل کرده در مقایسه با سایر هزینه‌ها رقمی اندک است و همین رقم اندک در مقابل پاسخگویی بعد از آن واقعا ناچیز است و باید فکری برای آن کرد...

این مهندسی را بگذارید برای مهندسان بماند.

روز مهندس مبارک چه بیکارانش چه باکارانش

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1606186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =