۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷

دومین نشست هم‌اندیشی علمی بنیاد دعبل خزاعی درباره تعریف مداحی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین دومین نشست هم‌اندیشی علمی بنیاد دعبل خزاعی، در محل دفتر مرکزی بنیاد برگزار شد. در این نشست، دکتر محمدرضا سنگری، رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، نقطه عزیمت فعالیت های آموزشی و فرهنگی بنیاد را در لزوم تعریف مداحی و تبیین و تشخیص شاخصه های مداحی تعیین کرد.

وی با اشاره بر اینکه باید معلوم شود گستره مداحی کجاست، مداح کیست و چه کسانی تحت پوشش این تعریف قرار می گیرند، بر لحاظ فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان مبنای شورای علمی بنیاد در این تعاریف تأکید کرد.

غلامحسین رفیعا، مدیر ارتباطات فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این جلسه بر لزوم توجه مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) به نحوه توزیع و تناسب ایام با محتوای مدایح و مراثی تأکید کرد و رسیدن به تعریف واقعی ستایشگری را برای ارائه انواع خدمات فرهنگی و رفاهی به این گروه ضروری ارزیابی کرد.
مهدی امین فروغی، کارشناس الحان و نغمات مذهبی نیز با اشاره به اینکه در مداحی فقط استفاده از شعر شعرا مطرح نیست، بلکه یک مداح باید چندین هنر را همزمان با هم داشته باشد، گفت: ما باید با تعریف دقیق و تعیین حدود و ثغور مداحی، یک الگو ارائه دهیم و دیگران را بنا به قرب و بعد از آن ارزیابی کنیم. تصور می کنم باید اساس کار و ایده آل مشخص شود و نسبت هرکس با آن الگو مشخص شود.

در این جلسه، عبدالامیر فائق، نویسنده و محقق دینی نیز گفت که ما باید ابتدا یک تعریف حداکثری از مداحی داشته باشیم؛ سپس در کنار تعریف حداکثری، مراتبی برای آن قائل شویم و بر این اساس حرکت کنیم.
در پایان این نشست که با حضور اعضای هیئت علمی بنیاد، آقایان دکتر محمدرضا سنگری، غلامحسین رفیعا، امیر فائق، مهدی امین فروغی و سید مرتضی توکلی، مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی، برگزار شد، دکتر سنگری ضمن یادآوری مباحث مطروحه در جلسه و با توجه به آنچه از فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست قرائت شد، مؤلفه های زیر را درباره مداحی احصاء کرد؛ ذاکر و مداح کسی است که در محافل و مجالس مذهبی به ذکر بزرگان و معارف دینی بپردازد؛ مشهور و موصوف به ذاکر و مداح باشد؛ مدح و مرثیه در کارش غالب باشد و مداحی جنس، سن، قشر و مرتبه خاصی ندارد. بر اساس این گزارش بررسی بایسته های مداحی بر اساس شاخص‌های معرفی شده از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار جلسه بعدی قرار گرفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    1 3
    به نظر من مداحي پايه و ريشه اي ندارد و در عصر صفويه وارد ادبيات و فرهنگ ما شده است. (اميدوارم اين نظر توهين فرض نگردد و منتشر شود)
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      1 1
      سلام دوست گرامی . شما بدون ادله و مدرک و مطالعه چطور به خودتون جرات میدید و میگید . مداحی ریشه نداره . شما قطعا از اون دسته آدمهایی هستی که معتقد به شیعه بودن و بوجود آمده مذهب شیعه در عصر صفوی هستی . برو مطالعه کن .یک نمونه :وقتی حضرت آدم (ع) اسماء خمسه را یاد میکرد . به نام ابی عبدالله که رسید شروع کرد گریه کردن و فرشته الهی برای حضرت روضه کربلا خواند
  • بچه هیاتی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    1 4
    مداح فقط رضا هلالی البته همه ی نوکرا محترم هستن ولی حاج رضا یه چیز دیگه س راجب نظر عزیزمون در بالا هم باید بگم که خوبه بیشتر مطالعه کنین و بدونین که مداحی از زمان ائمه وجود داشته
  • سعید A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    1 0
    در پاسخ به اقا که میگن نداره ... امامان مجالسی داشتن که اول قران تلاوت میکردند و بعدا نوحه میخوندن .....لطفا مطالعه کنین و همینطوری نگین ریشه نداره ...