بهشتی‌پور:پوتین بزرگترین اشتباه دورانش را مرتکب شد؛ آمریکا از تضعیف اوکراین و روسیه بهره می‌برد

در دومین روز از حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف اوضاع را سخت توصیف کرده و زلینسکی بسیج عمومی علیه روسیه اعلام کرده است.

مهسا مژدهی: در آخرین تحولات اوکراین نیروهای روس از شمال و از منطقه اوبولون وارد کی یف شدند و اکنون در ۱۰ کیلومتری مرکز پایتخت هستند. همزمان کشورهای اروپایی نیز تحریم های گسترده ای علیه روسیه اعمال کرده اند و همزمان کی یف همچنان تحت آماج حملات موشکی قرار دارد.حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل اوراسیا معتقد است که منافع روسیه ایجاب می کند که هر چه زودتر به کانال دیپلماسی برگردد. او می گوید حمله به اوکراین بزرگ‌ترین اشتباه پوتین در ۲۰ سال گذشته بوده است. 

این کارشناس ادامه داد: من در مطالب قبلی‌ام بر اساس تئوری بازی ها و منافع کشورها پیشبینی کرده بودم که جنگی رخ نخواهد داد. اما دیدیدم که این پیشبینی اشتباه بود. اما دلیلش این بود که من فکر نمی کردم که زلنسکی لشکرکشی روسیه را جدی نگیرد. بر اساس تحلیل من لشکرکشی روس ها در مرز با اوکراین، به دلیل هشدار دادن به کی‌یف بود. چرا که مخالف جدی پیوستن به ناتو روسیه بود و می‌ خواست این را به صورت عملی به اوکراین نشان دهد. اما  رئیس جمهور اوکراین با تحریکات امریکا یا انگلیس و یا به هر دلیل دیگری نیامد اعلام کند که ولو به صورت موقت از عضویت اوکراین در ناتو گذشته تا فضای مثبتی را برای گفتگو بر سر توافق سال ۲۰۱۴ ایجاد کند.

بهشتی‌پور:پوتین بزرگترین اشتباه دورانش را مرتکب شد؛ آمریکا از تضعیف اوکراین و روسیه بهره می‌برد

بیشتر بخوانید:

حملات موشکی وسیع به شهرهای بزرگ اوکراین به دستور پوتین

چرا روسیه چرنوبیل را تصرف کرد؟

پوتین ابزار بخیه اوکراین به روسیه را در دست دارد اما...
 

بهشتی پور در ادامه افزود: اما زلنسکی این کار را نکرد و طرف روسی هم برای اینکه به امریکا و انگلیس و غرب نشان دهد که در مخالفت با عضویت اوکراین جدی است، استقلال دو استان خودخوانده شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. این کار باعث شد تا غرب بیاید و دوباره روس‌ها را تحریم کند و یک تحریک تازه ای ایجاد شد و این بار روس ها به اسم حمایت از مردم لوهانسک و دونتسک که بیشتر روس تبار هستند دست به اقدام نظامی زد. این به نظرم بزرگ‌ترین اشتباه پوتین در دوران ریاست جمهوری اش از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ بوده است. الان روسیه در وضعیتی قرار گرفته که می خواهد این دو استان را به عنوان خط حائل بین خودش قرار بدهد تا اگر اوکراین به ناتو پیوست این منطقه عملا تجزیه شده باشد و نقش خط حائل را داشته باشد. اما واقعیتش این است که گرفتن اوکراین برای ارتش روسیه خیلی دشوار نیست ولی ماندن در آن و تجهیزات آن را حمایت کردن دشوار است. ضمن اینکه ارتباط اوکراین و روسیه یک ارتباط قومی و نژادی و مذهبی قوی بوده و با این اقدام همه این مسائل تحت تاثیر قرار می گیرد. بحث اینکه روسیه مخالف عضویت اوکراین در ناتو است قابل درک است چون امنیت روسیه به کلی در خطر می افتاد و نظام امنیتی غرب روسیه بهم می ریزد اما این موضوع به هیچ‌وجه نمی تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه اقدام روسیه در اعزام نیروی نظامی به اوکراین توجیه شود. این خلاف همه توافقات بین المللی و خلاف توافق دسامبر ۱۹۹۱ است  که مرزهای شوروی به رسمیت شناخته شد و غربی ها قبول کردند که مرزهای شوروی به رسمیت شناخته شود. واقعیت این است که نمی شود پیشبینی کرد که کار به کجا برسد. اما منافع روسیه ایجاب می کند که به دیپلماسی برگردد و منافع زلنسکی و اوکراین هم ایجاب می کند که سریع‌تر بگوید کی‌یف نمی خواهد به ناتو بپیوندد و درخواستش را پس بگیرد و فضا را برای گفتگو با همسایه‌ای که ۱۵۷۸ کیلومتر مرز مشترک دارد، فراهم کند.

در این جنگ همه ضرر خواهند کرد و تنها امریکا و انگلیس از تضعیف روسیه و اوکراین بهره می برند. یک درس دیگر هم این است که روس ها تاکنون معتقد بودند که امریکایی ها سازوکارهای بین المللی مثل سازمان ملل و شورای امنیت را نادیده می گیرند و دور میزنند اما مشخص شد که مسکو هم خودش همین کار را کرده است. می شد این موضوع را از طریق شورای امنیت پیگیری کرد. اما متاسفانه این یک جانبه گرایی که روسیه درباره آن از امریکا انتقاد می کرد، امروز خودش به ان دچار شده و یک طرفه تصمیم به حمله به اوکراین گرفته است و قطعا تبعات بسیار منفی دارد. باز هم تاکید می کنم این به معنای این نیست که اوکراین در موضع حق است. انها هم باید با اتخاذ موضع بی طرفی کمک می کردند که دیپلماسی برنده شود و اجازه ندهد کشورش تجزیه شده یا اقدامات نظامی ایجاد شود که کل امکانات زیر ساختی این کشور در جنگ نابود شود.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1606677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    26 10
    به نظر می رسد اقایان حتی تاریخ صد سال پیش را هم نخوانده که این کشور از روسیه چه لطماتی خورده پوتین یک وطن پرست است حاضر است به هر قیمتی امپراتوری روسیه را زنده کند اما ما .....بدون توجه در گرداب انها قرار داریم
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    13 2
    شاید بازم تحلیل شما باز هم اشتباه باشد
  • سید نادر نهاردانی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 39
    پوتین از یک جنگ تمام عیار اتمی با ناتو وغرب جلو گیری کرد اگر اوکراین عضو ناتو می شد جنگ اجتناب نا پذیر بود
  • حمید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    43 4
    وقتی دنیا فقط زبان قدرت را میفهمد بهشتی پور دم از دموکراسی و قانون میزند نشان میدهد نوع نگاه آقای بهشتی پور به دنیا اشتباه است
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    22 6
    تا بیخ گوشش ناتو رفته جایی دیگه برای عقب نشینی نمونده
  • ناشناس IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    43 16
    اگر اوکراین کشوری مستقل و دمکراتیک است که حتما هست،برای عقد هر نوع پیمانی باید از مردمش اجازه بگیرد نه از روسیه(نه مثل برخی که جرئت محکومیت جنایت روسیه را هم نداشتند) و هر کشور دیگری.عدم عضویت اوکراین در ناتو سبب چنین رخداد تلخی شد،اگر ناتو این عضویت را تسریع می کرد،روسیه چنین حماقتی را به انجام نمی رساند. اوکراین احتمالا پایان ماجراجویی پوتین خواهد بود،اگر می خواهد روسیه ای باقی بماند.
    • ناشناس ایرانی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 4
      از سال ۱۳۷۰ اوکراین آب خوردنش هم با اجازه آمریکا بوده و به غرب اعتماد کرد این شد عاقبتش.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    32 1
    امیدوارم یکی دو روز دیگه مجبور نشید دوباره نظریه و پیش بینی جدیدی ارائه کنید
  • مهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    19 21
    کارشناسان غربگرا نمی داند چگونه این موضوع را توجیه کنند که امریکا و غرب چرا اوکراین و قبل از آن افغانستان را رها کرد بماند تا در آینده تایوان...حالا بیاید بگوید پوتین اشتباه کرد.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    17 6
    چین هم از تحریم روسیه سود می‌بره ، انرژی و محصولات کشاورزی مانند گندم مفت می‌خره و بجاش کالای چینی بنجل تحویل میده و این وسط می‌تونه نیم نگاهی به تایوان داشته باشه ‌. آمریکا هم نهایت استفاده سیاسی بخاطر منفور شدن پوتین و شرایط ایجاد شده را ببره و از حیث بُعد نظامی ، توجیه و تقویت حضور نظامی در دنیا و فروش تسلیحات به کشورهای منطقه و از نظر بُعد اقتصادی بوسیله تحریم و مصادره اموال روسیه برای مثال مصادره هفتاد میلیارد دلار دارایی سه بانک روسیه در امریکا ، میتواند منافع زیادی را کسب کند. بنظرم روسیه اشتباه عجیبی مرتکب شد .
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    28 24
    یکی پوتین بزرگترین اشتباه عمرش را مرتکب شده و یکی هم شما غرب گراهای ایران که صحیح ترین اقدام ممکن را انجام می دهید که در این دنیا فقط و فقط غربیها را آمال و آرزو و الگوی خودتان انتخاب کرده اید. اصلا این دنیا بدون آمریکا و اروپا هیچ جای خوبی برای زندگی نیست. به هر حال فعلا چاره ای جز تحمل پیشرویهای پوتین را ندارید. خداوند به شما غرب پرستان صبر عنایت فرماید.
    • Mh IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      2 2
      دیدیم چطوری پشت اوکراین و افغانستان خالی کرد همین غرب بهشتی که میگید اتفاقا همه مشکلاتمون از همونه منشه میگیره جنگ هایی که راه انداختن رو یادتونه ایران عراق دو جنگ جهانی جنگ اسراییل یمن جنگ عراق داعش صد ها کشور رو کول مالید تا منابعشون رو بدزده خوبه همین الان همه شما غرب پرستا خودتون دارید می بینید هیچکس قرار نیست به کشور بیگانه کمک کنه فقط ایران که منابع خودشو خرج جنگ منقطه کرد وگرنه احدی بهشون کمک نمی کرد روحانی امثال مثل اون کاری کردن که یادتون بره اگه سرباز های ایرانی نبود شما غرب پرستا اول می می میرید جنگمون میشد مثل افغانستان شما همون لیاقتتون برید کشور ها جنگ زده زندگی کنید عموی من جونشو برای امثالی مثل شما داد شما لیاقتش رو ندارید
  • محمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    26 3
    به نظر من شما که در مطلب قبلیتون پیش بینی کردید جنگی رخ نمیده باید یه مدت کلا نظر ندید
  • مهبد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    8 7
    این چه حرفیه کوچکترین تحرکات و اتفاقاتی که در جهان اتفاق میوفته قبلش ابرقدرتها باهم بستن و نتیجه هم مشخص کردن. حالا چه خواهد شد باید دید...
  • ناشناس IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    15 2
    اگر هیچ چیز نفرت انگیز تر از جنگ نیست پس به نزاع ها و کشمکش های فرقه ای در منطقه پایان دهید. ای کاش به این جمله باور داشتید و مانند پوتین مرتکب اشتباهات راهبردی به منظور سر پوش گذاشتن بر واهمه های ذاتی درونی در توسل به بحران های بیرونی در این چهار دهه نمی شدید. تجربه فروپاشی اتحاد شوروی به زعم زرادخانه های اتمی و یکی از قطب های قدرت جهانی در جنگ سرد گواه است که امنیت، ثبات و توسعه کشور روسیه نمی تواند ناشی از سیاست های توسعه طلبانه میلیتاریستی باشد. امنیت و ثبات را بایستی از درون ساخت با احترام به حقوق ملت خود و دیگر ملت ها و الا از ترس و وحشت فروپاشی درونی مرتکب اشتباهات راهبردی شدن طبیعی است و گزینه جز عمده کردن تضادهای بیرونی برای سر پوش گذاشتن بر ناتوانی ها و چالش های ذاتی درونی و تهاجم و جنگ با همسایگان و دنیا نیست.
  • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    23 16
    مشکل روسیه صرفا عضویت اکراین در ناتو نیست بلکه با عضویت اکراین در اتحادیه اروپا هم مشکل دارد همانگونه که از پایان یافتن سیاست تنش و تقابل ایران و آمریکا و عادی‌سازی روابط دو کشور بر اساس منافع مشترک و جمعی در این چهار دهه واهمه داشته است. عزت زیاد.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    23 7
    اصلا هم ربطی به اعتماد کیف به غرب و تضمین غرب نداشته!!!
  • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    24 19
    ضربه ای که به اعتبار آمریکا و کشور های غربی خورد قابل جبران نیست . آمریکا رو به افول و از دست دادن اعتبار گدشته اش میباشد.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    26 8
    عمل پوتین تجاوز به خاک اوکراین بوده و محکوم است.اما از نظر منافع روسیه راه درستی را رفت و عملا راه دیگری هم برای او نمانده بود.
  • ایرانی اصیل IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 29
    سلام ودرودبرپوتین قهرمان شجاع منطقی منصف باشرف متعهد
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      14 9
      لعنت به دیکتاتورتزاری یه روانی به تمام معنا!!!
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    23 10
    سلام همه میدانند نیروهایی که در جنگ قرباغ وحشیانه به ارمنستان حمله کردند چچنی بودن که روسیه به آذربایجان فرستاد. مطمئن باشید تزار پوتین اگر منافعش حکم کند حتما چچنی های خونخوار را برای جدایی طلبی به مرز ایران کسیل میکنند. لطفا عینک های دودی را بردارید و حرکات تزار پوتین با دقت زیر نظر داشته باشید. غفلت یک عمر پشیمانی است.
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      عمو جون قرصاتو من بعد بشور بعد بخور که اینجوری دچار توهم نشی
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 5
    آقای بهشتی پور اینکه روسیه بزرگترین اشتباه را مرتکب شده که خیلی خوبه. من و شما که از روسیه خوشمان نمی آید باید از اشتباهات روسیه خوشحال بشویم مگه نه؟ نکنه شما ناراحت هستید؟ نه شما اگر ی کم فک کنید متوجه میشوید که باید خوشحال بشوید. پس حالا برو و خوشحال باش. چون روسیه بزرگترین اشتباه عمرش را مرتکب شد.
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    7 19
    دولت ما نباید صدا وبلند گو امریکا در کشور ایران بشود این یک اشتباه راهبردی بزرگ است چون امریکا هر حرف وکلمه اش یک فریب ویک حربه است
  • امیر حسین IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    11 24
    آقای رائفی پور گفته که این جنگ آمریکا راه انداخت و این یک خورده منافع برای آمریکا داره و اگه جنگ طولانی مدت شه به ضرر آمریکا میشه چون که قیمت انرژی ی بلا می ره به شدت و اقتصاد آمریکا دچار تورم شدیدی می شه
  • ا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 6
    بنظرمن این پیشبینیهاکاملابرعکسه آمریکا انگلیس دستشون پیش بقیه کشورابیشتررومیشه پوتین ثابت کردکه آمریکا درمقابل تعهداتش به امنیت کشورهای دوست ناکامه نمیتونه امنیتشون تضمین کنه اعتبارش کلاازدست میده
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    17 11
    فشار بخورین غرب گراها😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 1
    آیاکشورروسیه فقط به اشغال اکراین راضی خواهدشدیادست نشانده های جدیدی رادراروپای شرقی وآلمان برسرکارخواهدآورداین خرس سرخ دوران شوروی یک اشتهای سیری ناپذیری دارد
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 8
    اتفاقا برعکس. پوتین بهترین کار ممکن را انجام داد آمریکا و ناتو هم هیچ کاری نمی توانند بکنند.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    9 17
    من موندم چرا ایران محکوم نکرد روسیه پس واقعا ایران حامی تروریست هست درود بر امریکا