جای خالی «تکنوکرات ها» در کابینه رئیسی | دولت، بی برنامه در تاریکی گام بر می‌دارد

قرن نو نوشت:یک سیاستمدار اصلاح‌طلب معتقد است: سید ابراهیم رئیسی برای سر و سامان دادن برخی امور حسن نیت دارد اما اقداماتی که دولت او انجام می‌دهد هیچ سنخیتی با مشکلات موجود در جامعه ندارد.

فرصت خدمت یکی از مهمترین کلیدواژه های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ بود که به نظر می‌رسد به سرعت در حال سپری شدن است و هنوز اقدام جدی و اثر بخشی در ذیل این کلیدواژه ر از سوی دولت دیده نشده است.

موج آزادسازی سواحل شمالی کشور در شرایطی که قیمت اقلام خوراکی ضروری در بازار سر به فلک کشیده این سوال را مطرح می‌کند که آیا یک فرد در جامعه امروز نیازمند قدم زدن در ساحل است و یا رفتن به یک خواب آسوده بدون دغدغه معیشتی و مشکلات اقتصادی؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین رابطه می‌گوید: هنوز پس از گذشت چندین ماه از استقرار دولت سیزدهم هیچ نشانه‌ای از وجود یک برنامه دقیق و راهبردی از سوی دولت دیده نشده تا بر اساس آن فرصتی برای ارزیابی احتمالی آینده کشور و اولویت‌های موجود ایجاد شود.

دولت رئیسی برنامه مشخصی ارائه نداده است

یدالله طاهرنژاد کنش‌گر سیاسی  درباره علل بی‌برنامگی دولت در ماه‌های اخیر و نوع مواجهه کابینه سیزدهم با مسائل مهم روز، اظهار داشت: بنده هنوز متوجه نشده‌ام که دولت سیزدهم چه برنامه و در ذیل آن، اولویت بندی برای اداره کشور دارد.

وی گفت: آقای رئیسی در ایام مبارزات انتخاباتی سخن hc یک «برنامه» به میان می‌آوردند، اما واقعیت امر این است که هنوز از آن برنامه اعلامی چیزی رونمایی نشده که بر اساس آن بتوان اولویت‌های کاری دولتی‌ها را متوجه شد.

این کنش‌گر سیاسی با بیان این مطلب که یک برنامه مشخص اعلامی، ملاک سنجش عملکرد یک دولت است، ابراز داشت: باید منتظر بمانیم تا رییس‌جمهور به صورت مشخص برنامه خود را برای اداره کشور اعلام کند و پس از آن موارد اعلامی را ارزیابی کنیم و درباره امکان تحقق آن نیز سخن بگوییم.

دولت در مسیر تاریک قدم برمی دارد

طاهرنژاد تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت در وضعیت فعلی در راه قدم برداشتن در یک مسیر تاریک است.

وی با انتقاد از نوع بودجه ارائه شده از سوی دولت به مجلس، عنوان داشت: بررسی بودجه ۱۴۰۱ نیز این موضوع را مشخص می‌کند که دولت هدف‌گذاری مشخصی برای سال آینده ندارد و از آن طریق نیز نمی‌توان اولویت‌های دولت سیزدهم را احصا کرد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت: دولت باید به صورت شفاف بگوید برای رفع بحران‌هایی همچون؛ «معیشت»، «تورم»، «بیکاری» و... چه نقشه‌ای دارد تا بر اساس آن مردم نیز توجیه شده و با دولتمردان برای اجرای سیاست‌های پیش رو همراهی کنند.

طاهرنژاد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود  اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت فعلی با مقوله‌ای به نام «مدیریت» نیز بیگانه است. دولت باید بپذیرد که کشورهای پیشرفته را منابع نساخته‌اند، بلکه بکارگیری مغزها موجب پیشرفت شده است.

جای خالی «تکنوکرات ها» در کابینه رئیسی | دولت، بی برنامه در تاریکی گام بر می‌دارد

بیشتر بخوانید:

قرجای تکنوکرات‌ها در کابینه سیزدهم خالی است

وی تأکید کرد: دولت فعلی نه تنها برای بهره‌گیری از نیروهای نخبه تلاشی نمی‌کند، بلکه شاهد هستیم که در برابر فرار مغزها نیز بی تفاوت است. دولت سیزدهم به دلیل عدم استفاده از افراد نخبه غیر سیاسی، علمی و تکنوکرات، آسیب دیده است.

طاهرنژاد با انتقاد از نوع انتصاب‌ها در دولت، خاطرنشان کرد: نوع بکارگیری افراد از یک جمع خودی و نزدیک به تفکر دولت و حتی اقوام، در این چند ماه اخیر ایجاد نگرانی کرده است.

این کنش‌گر سیاسی درباره بی‌توجهی دولت به مسائل مهم کشور نیز گفت: زمانی که منابع محدود است، باید ظرفیت محدود در بخش‌های مهم تر و حیاتی به کار گرفته شود. بررسی بودجه سال آینده نشان می‌دهد که دولت این موضوع را مورد توجه قرار نداده که یکی از شاخص ترین مثالها در همین رابطه؛ بحث حذف «ارز ترجیحی» است.

معیشت مردم مهم‌تر از بودجه افسانه‌ای صدا و سیما است

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، شاهد هستیم که دولت بودجه «صدا و سیما» را به صورت افسانه‌ای افزایش داده است. 

برخی از برنامه‌های صدا و سیما به ضرر جمهوری اسلامی است

طاهرنژاد با نقد عملکرد صدا و سیما در سال‌های اخیر، عنوان داشت: متاسفانه عیار برنامه‌های تولیدی در صدا و سیما بشدت کاهش پیدا کرده و حتی برخی تولیدات غیرکارشناسی برای نظام جمهوری اسلامی نیز آسیب زا شده است. از سوی دیگر نیز نباید فراموش کنیم که گسترش فضای مجازی موجب شده تا ضریب نفوذ رسانه ملی نیز کاهش پیدا کند.

طاهرنژاد تصریح کرد: بنده مخالف وجود صدا و سیما نیستم، بلکه معتقدم در جامعه‌ای که زندگی ۶۰ میلیون نفر به یارانه گره خورده، رشد ۵۶ درصدی بودجه صدا و سیما هیچ دلیل منطقی ندارد.

رئیسی حسن نیت دارد، اما...

وی گفت: اقدامات اخیر دولت در سواحل شمالی کشور برآمده از حسن نیت رئیسی است و بنده معتقدم یک کار تبلیغاتی شکل نگرفته، اما متاسفانه انجام چنین اقداماتی با اولویت‌های امروز مردم و جامعه همخوانی ندارد.

وقتی کمیته امداد هم ویلاسازی غیرقانونی می‌کند

طاهرنژاد تأکید کرد: یکی از اتفاقات عجیبی که در موضوع آزادسازی سواحل کشور رخ داده این است که متخلفین برای عقب‌نشینی از سواحل تشویق می‌شوند، بلکه باید دولت با قاطعیت هرچه تمام با نهادهای دولتی و نظامی و حاکمیتی برخورد جدی کند و تمامی متخلفین را نیز مؤاخذه کند. زیرا هیچ منطقی وجود ندارد که دستگاه‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و کمیته امداد به جای رسیدگی به وضعیت زندگی مردم، در کنار سواحل و رودخانه‌ها به صورت غیرقانونی ویلاسازی کند.

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =