ماه مبارک شعبان پر از رحمت، خشنودی و رضوان است

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ماه مبارک شعبان پر از رحمت، خشنودی و رضوان است و اعمال این ماه انسان را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مسجدالنبی(ص) برگزار شد، گفت: همواره تعهد و پیمان خود را که معنای حقیقی تقوا است با خدا حفظ کنیم، همیشه بدانیم عالم محضر خداست و خدا حاضر و ناظر است، همه امور مربوط به ما را می‌بیند و می‌داند، حتی آن چه در قلب ما خطور می‌کند و آن چه ما انجام می‌دهیم، هر رفتاری که داریم را خدا می‌بیند، بنابراین عهد و پیمان با خدا را نشکنیم.

وی ادامه داد: به عهد و پیمان با بندگان خدا نیز احترام بگذاریم، به عهد و پیمان در بندگی و عبادت نیز احترام بگذاریم، اخلاق ایمانی خود را هر روز تقویت کنیم، ارتباط خود را با قرآن و بیانات ائمه حفظ کنیم، بنابراین سفارش به تقوا چیزی نیست که مربوط به یک روز یا دو روز باشد، یا فقط در خطبه‌های نمازجمعه یادآوری شود.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: سفارش به تقوا این است که پدر و مادر و خانواده و فرزندان و همه مؤمنین همیشه نسبت به هم حواسمان باشد، در رفتار، در عمل، در توجهات و در تذکرات به جا و به موقع باید عنصر تقوا و فرهنگ ایمانی تقوا را در دل‌ها تقویت کنیم.

امام جمعه قزوین ضمن تبریک حلول ماه شعبان اظهار کرد: حلول ماهی که سراسر آن شادمانی، خوشحالی، عبادت و عرفان و معرفت است را تبریک عرض می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده است که خدایا این شعبان‌المعظم ماه پیغمبر توست، وقتی می‌گوییم ماه پیغمبر توست یعنی ما هم عائله پیغمبر هستیم، دست نیاز ما به لطف و رحمت تو و نبی رحمت تو دراز است و به رحمت شما احتیاج داریم.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: شعبان پر از رحمت و خشنودی و رضوان است، خیلی ضرر می‌کنیم اگر سهم خود را از رحمت شعبانیه و رضوان خدا در این ماه دریافت نکنیم.

آیت‌الله عابدینی اذعان داشت: در ماه شریف شعبان برخی موارد بسیار سفارش شده است که یک مورد آن روزه‌داری است؛ رسول گرامی اسلام طبق صلوات شعبانیه همواره روزه‌داری ماه شعبان را در زندگی خود داشته‌اند، شب‌خیزی و نماز شب نیز همیشه در برنامه حضرت به‌ویژه در ماه شعبان بوده است.

وی افزود: در مناجات شعبانیه آمده است که روزهای پیامبر در شعبان به روزه می‌گذشت و شب ها به عبادت و ذکر می‌پرداخت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام صادق(ع) نیز فرمودند هر کس نخستین روز ماه شعبان را روزه‌داری کند بهشت را برای خود خریده است.

وی بیان کرد: سه روز اول ماه شعبان نیز به روزه‌داری سفارش شده است، البته کسانی که توفیق دارند همه این ماه را بهره‌مند می‌شوند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در رابطه با ماه شعبان این است توبه و استغفار در این ماه بسیار سفارش شده است؛ توبه مراحلی دارد، یک مرحله آن اینگونه است که ما قلباً از یک چیزی فاصله بگیریم، از ظلم و دروغ و فساد قلبا فاصله بگیریم، اما تنها فاصله قلبی کافی نیست، بلکه باید به زبان نیز اظهار کنیم که ما دیگر آن آدم قبلی نیستیم و فرق کرده ایم، عملاً نیز باید همه‌جا دیده شود که ما ان آدم قبل نیستیم و دیگر آن ظلم از ما سر نمی‌زند، آن غیبت از زبان ما جاری نمی‌شود، آن خلاف را مرتکب نمی‌شویم.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند روزی 70 بار در ماه شعبان بگویید استغفرالله و اسئله التوبه، این بسیار ساده است و زمان زیادی هم نمی‌برد برای بیان این‌طور کلماتی که ما را پاک می‌کنند.

خطیب نماز جمعه قزوین ادامه داد: در حدیث دیگری امام صادق(ع) فرمود در ماه شعبان این‌گونه بگویید استغفرالله الذی لااله الا هو الرحمن الرحیم، الحی القیوم و اتوب الیه، این نسخه‌ها برای ماه رجب نیز نوشته شده بود که البته یک تفاوت‌هایی دارد که باید به این‌ها توجه شود. قرار است ما با این اعمال برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده شویم.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: باید خودمان را آماده کنیم تا ماه قرآن را درک کنیم، همانطوری که خدای متعال فرمود فقط پاکان قرآن را درک می کنند. پس برای ماه رمضان که بستر نزول قرآن است می بایست پاک شویم و هر گناه، بدی و ظلم را با توبه و استغفار از خودمان دور کنیم و اگر پاک نشویم ماه رمضان، لیله القدر و قرآن را درک نمی کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است قرآن را بخوانیم و آن را ختم کنیم اما چیزی درک نمی کنیم و برای پاک شدن باید از فرصت ماه رجب و شعبان استفاده کنیم و در ماه رمضان استفاده از این فرصت ها را به حد کمال برسانیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه مناجات شعبانیه از مواهب بسیار ارزشمند ماه شریف شعبان است، گفت: این مناجات را همه امامان استفاده می کردند و شاید زیباترین و معنوی ترین مایه های معنوی و عرفانی در این مناجات شعبانیه وجود دارد. در باب صلوات نیز رسول خدا (ص) فرموده اند در ماه شعبان بسیار بر من صلوات بفرستید.

امام جمعه قزوین با تبریک میلاد اباعبدالله الحسین (ع) در سوم شعبان عنوان کرد: میلاد پر خیر و برکت اباعبدالله الحسین(ع) را تبریک عرض می کنم؛ کسانی که در همراهی با امام حسین(ع) در کربلا بودند نیز به برکت این همراهی نامشان عالم گیر شد و شخصیتی مانند «حر بن یزید ریاحی» که راه امام را بست و سپس توبه کرد و به امام حسین(ع) پیوست، چگونه مورد توجه عاشقان حضرت قرار می گیرد و از اخلاق و منش او به نیکی یاد می شود.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار را نیز در پیش‌رو داریم، این روز را قدر بدانیم و بیشتر امام‌حسین(ع) را بشناسیم، فقط امام حسین(ع) را برای روضه و گریه نبینیم، بلکه کتاب معرفتی ابی‌عبدالله(ع) و کلمات نورانی آن حضرت را بفهمیم و ببینیم و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین پاسدار اباعبدالله الحسین(ع) است، این روز را به پاسداران عزیز و گرانقدر ما که راه اباعبدالله(ع) را می‌روند و لباس پاسداری آنان یادآور حماسه امام‌حسین(ع) در کربلای معلی است تبریک عرض می‌کنم، پاسداران این شغل ارزشمند دفاع از دین و دفاع از حریت و دفاع از آزادگی را انتخاب کرده‌اند که بسیار ارزشمند است.

خطیب نماز جمعه قزوین گفت: میلاد باسعادت حضرت ‌ابوالفضل‌العباس(ع) را نیز در پیش‌رو داریم، حضرت عباس(ع) آن جوانمردی است که دار و ندار خود را به پای امام خود گذاشت و جوانمردی را برای جهانیان تا قیامت تفسیر کرد.

وی بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد معنای جوانمردی را بفهمد باید به رفتار حضرت‌ ابوالفضل(ع) نگاه کند، آن جوانمردی که آب را جلوی صورت خود آورد، در حالی که به‌شدت تشنه بود، اما آب را روی آب ریخت، البته از ابتدا نیز قصد نداشت آب را بنوشد که بخواهیم بگوییم از نوشیدن آب پشیمان شد، نخیر این‌گونه نیست، ایشان نمی‌خواست آب را بنوشد، بلکه آب را آورد که شاهد بگیرد و بگوید حتی این نخل‌ها یک روزی نیستند و نخل‌های جدیدی جای این‌ها می‌آیند، اما ای رود فرات تو همیشه داری از این مسیر عبور می‌کنی، من تو را شاهد می‌گیرم من در حالی که برادرم و اهل بیت او تشنه هستند لب به آب نزدم، من خواستم تو شاهد این وفاداری باشی.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: حضرت عباس(ع) چه فداکاری‌ها که برای امام حسین(ع) کرد، دستش قطع شد، اما گفت چون شهید به شهادت می‌رسد مرگ ندارد، لذا نگفت من تا زنده‌ام همیشه زنده هستم، بلکه گفت همیشه از دین حمایت می‌کنم، اکنون نیز این حضرت ابوالفضل(ع) است که یمن را سر پا نگه داشته است و به لبنان عزت و قدرت بخشیده و سوریه را نجات داده و عراق را از شر اشرار امریکایی به مرز آزادگی رسانده است، این عنایت حضرت ابوالفضل(ع) است که جمهوری اسلامی ایران هر روز مقتدرتر از گذشته راه مقاومت را ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: روز جانباز را نیز به جانبازان سرافراز تبریک می‌گویم، این عزیزانی که هم خودشان و هم خانواده‌های محترمشان بسیار صبوری می‌کنند و رنج‌ها و زحمت‌های زیادی را متقبل می‌شوند، زیرا یک جانباز یک نفر نیست بلکه همسرش و پدر و مادرش نیز پای‌کار او هستند، البته فرزندان جانبازان عزیز نیز در زحمت این جانبازی سهم دارند، ما این روز را به این عزیزان سرافراز تبریک عرض می‌کنیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ولادت امام سجاد(ع) را نیز تبریک عرض می‌کنم و دست آزادگان عزیز و گرانقدر را می‌بوسم و احترام ویژه‌ای برای آنان قائل هستیم، این مقاومت‌هایی که این عزیزان داشته‌اند موجب سرافرازی است، علی‌الخصوص در استان ما آزادگان سرافرازی مانند مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی و مرحوم سرلشکر حسین لشگری بوده‌اند که در کشور سربلندی بزرگی را برای استان قزوین رقم زده‌اند و در دنیا نیز سربلندی آزادگان و انسان‌های مقاوم را ارتقا بخشیده‌اند.

وی افزود: شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر را نیز در پیش داریم که این شهید عزیز توسط دژخیمان رژیم منحوس بعثی و در حقیقت توسط امریکا و انگلیس و یهود به شهادت رسید، شهادت ایشان را گرامی می‌داریم.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز که روزگاری را در شهر قزوین گذرانده و درس خوانده است، یاد این مرد بزرگ و این اندیشمند مبارز را گرامی می‌داریم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: روز درختکاری نیز روز مهمی است، در قزوین اکنون فصل درختکاری است، هر طور شده ما باید با کاشت درخت در حیاط خانه یا در کوچه یا در محیط زیست یک یادگاری از خود به جا بگذاریم، کسانی که باغ و امکانات دارند در باغ‌های خود درخت می‌کارند، تلاش کنیم اگر تاکنون 5 تا درخت داشته‌ایم، امسال 6 تا بشود، اگر 20 تا درخت داشته‌ایم، امسال 25 تا بشود، این باید سیره ما باشد، این‌ها جزو دین ما است که بتوانیم محیط خود را سرسبز و آباد و بانشاط نگه داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1609228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =