۲۲ نفر
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
طلاق با داشتن حق طلاق چگونه است ؟

با توجه به افزایش آمار طلاق در سطح جامعه لازم دانستیم مختصری درباره شرایط طلاق برای شما توضیح دهیم.

همان‌طور که می‌دانید طلاق انواع مختلفی دارد که به صورت قانونی و شرعی حق طلاق با مرد است. در ادامه به صورت مختصر انواع طلاق را برای شما توضیح می‌دهیم و در ادامه متن به صورت کامل هر کدام را برای شما شرح می‌دهیم. قبل از اقدام برای هر نوع از طلاقی لطفا نسبت به شرکت در جلسات مشاوره اقدام کنید. چرا که ممکن است نیاز به طلاق نباشد و به کمک مشاوره خانواده موضوع حل شود. یکی از انواع طلاق که در چند سال اخیر آمار بالایی داشته طلاق به صورت توافقی است. به این معنا که اقا و خانم هر دو راضی به طلاق باشند و سر موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و استرداد جهیزیه به توافق رسیده‌اند.

ممکن است طلاق یکطرفه از سمت خانم باشد به این معنا که آقا برای طلاق همکاری نکند. در این صورت باید خانم با استناد به شروط ۱۲ گانه سند ازدواج برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کند. در شرایطی ممکن است طلاق یکطرفه از سمت آقا باشد. باید بدانید که در طلاق یکطرفه از سمت زوج، آقا نیاز به ارائه دلیل برای طلاق همسر خود ندارد و فقط باید تکلیف حق و حقوق  مالی خانم را مشخص کند. نوع دیگر طلاق با داشتن حق طلاق می‌باشد. طلاق با داشتن حق طلاق یا وکالت در طلاق به این صورت است که آقا به همسر خود وکالت می‌دهد که به جای آقا برای طلاق اقدام کند.

طلاق توافقی

همانطور که توضیح دادیم طلاق توافقی در صورتی انجام می‌شود که خانم و آقا هر دو راضی به طلاق باشند. در چند سال گذشته طلاق توافقی به این صورت انجام می‌شد که خانم و آقا به دفتر ثبت طلاق مراجعه کرده و رضایت خود را نسبت به ثبت طلاق اقدام می‌کردند. اما امروز با توجه به افزایش آمار طلاق زوجین قوانین طلاق تغییر کرده است. قبل از اقدام برای ثبت دادخواست زوجین باید ابتدا در جلسات مشاوره قبل از طلاق حضور پیدا کنند. گاها ممکن است زوجین به خاطر لج بازی‌ یا دخالت خانواده‌ها تا مرحله طلاق پیش روند. اما حضور در جلسات مشاوره باعث می‌شود که فرصتی دوباره برای بهبود روابط به هم دیگر دهند. اما گاها ممکن است که زوجین حتی با وجود حضور در جلسات مشاوره هم تمایلی برای ادامه زندگی نداشته باشند. در این صورت با نظر مشاور گواهی عدم امکان سازش صادر شده که به کمک این گواهی می‌توانند به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و ثبت دادخواست طلاق توافقی را انجام دهند.

بعد از ثبت دادخواست، نوبت رسیدگی دادگاه مشخص شده که باید توافقات خود را در حضور قاضی اعلام کنند. در این مرحله ممکن است که قاضی نوبت مجددی را برای فرصت دوباره به زندگی زوجین مشخص کند. تا زمانی که دادنامه طلاق صادر شود زوجین باید در جلسات حضور پیدا کنند. این مراحل ممکن است بین ۶ تا ۹ ماه زمان ببرد.

در بیشتر مواقع ممکن است زوجین شاغل باشند و امکان حضور در دادگاه را نداشته باشند. در این صورت می‌توانند به وکیل طلاق توافقی وکالت دهند. وکیل طلاق توافقی می‌تواند پروسه جدایی زوجین را بر اساس توافقات خانم و آقا پیش ببرد.

طلاق با داشتن حق طلاق چیست؟

حق طلاق

حق طلاق یا وکالت در طلاق در واقع وکالتی است که از سمت آقا به خانم داده می‌شود که به جای آقا وکیل بگیرد تا در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند. یکی از باورهای اشتباهی که در مورد وکالت در طلاق وجود دارد این است که زمانی که آقا این حق را به خانم می‌دهد از خود ایشان سلب و ساقط می‌شود. در صورتی که به این صورت نیست.

در واقع زمانی که خانم حق طلاق دارد در شرایط برابر با آقا قرار می‌گیرد و می‌تواند برای طلاق اقدام کند. اما توصیه می‌کنیم در هر نوعی از طلاق ابتدا به مشاور خانواده مراجعه شود. چرا که بعضا مشکلات زوجین به گونه‌ای است که با کمک مشاوره قابل حل می‌باشد.

وکالت در طلاق برای این که قابلیت اجرایی داشته باشد یا اصطلاحا کامل باشد باید سه شرط زیر را دارا باشد.

  • بلاعزل باشد به این معنا که دارای تاریخ مشخص نباشد و در هر زمان خانم بتواند برای طلاق اقدام کند.
  • حق توکیل به غیر داشته باشد به این معنا که خانم بتواند به جای همسر خود به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا در جلسات دادگاه حضور پیدا کند.
  • حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد به این معنا که بعد از دریافت دادنامه طلاق، خانم بتواند برای ثبت طلاق اقدام کند و منتظر رای قطعیت نباشد.

وکیل برای طلاق

همان‌طور که توضیح دادیم ممکن است زوجینی که قصد جدی برای طلاق دارند شاغل بوده یا به هر دلیل امکان حضور در جلسات دادگاه را نداشته باشند. در این صورت باید به وکیل طلاق توافقی وکالت دهند. برای وکالت دادن به وکیل باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و از طریق امضا الکترونیک، وکالت خود را ثبت کنند. برای طلاق توافقی باید زوجین در حضور وکیل توافقات خود را اعلام کرده و بعد از مطالعه توافقات، آن را امضا کنند. چرا که دادنامه‌ای که وکیل دریافت می‌کند بر اساس متن توافقات زوجین است.

وکیل طلاق توافقی

موسسه حقوقی دادنیک متشکل از وکلای پایه یک دادگستری خانم و آقا می‌باشد که به صورت تخصصی در حوزه امور حقوقی خانواده فعالیت می‌کنند. در صورتی که قرار باشد به وکلای موسسه دادنیک وکالت دهید دیگر نیاز به حضور شما در هیچ یک از جلسات دادگاه نمی‌باشد و طلاق شما دقیقا بر اساس توافقات شما انجام می‌شود. همچنین می‌توانید قبل از اقدام برای هر کاری از کارشناسان حقوقی این موسسه مشاوره رایگان دریافت کنید. توجه داشته باشید که دادنامه طلاقی که برای شما دریافت می‌شود (چه توسط وکیل و چه توسط زوجین) ۹۰ روز اعتبار دارد. به این معنا که زوجین ۹۰ روز فرصت دارند که به دفتر ثبت طلاق مراجعه کرده و برای اجرای صیغه طلاق اقدام کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1609515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    20 0
    پس بفرمایید همش چرررررته!تمام