کدام دندان­پزشک ارتودنسی را بهتر انجام می دهد؟

متخصص ارتودنسی با دریافت آموزش های لازم پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به شکل حرفه ‌ای می‌ تواند در درمان مشکلات ارتودنسی دندان به افراد کمک کند.  پس با انتخاب دکتر ارتودنسی مجرب به شکل بهتری می توانید مشکلات دهان و دندان خود را درمان نماید.

چه زمانی به ارتودنسی دندان نیاز است؟

ارتودنسی جزء درمان های رایج است که برای برطرف کردن ناهنجاری ‌های دندانی در نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می گیرد. ارتودنسی برای همه افراد طراحی شده و همه بیمارانی که با مشکلات دندانی مواجه هستند، می توانند از این روش درمان استفاده نمایند.

از مهم ترین سوالاتی این بوده که چه زمانی به ارتودنسی دندان نیاز است؟ مدت زمان باقی ماندن ارتودنسی بر روی دندان برای دریافت نتیجه مناسب چه مقدار است؟

معمولاً هر زمانی که افراد احساس ناهماهنگی در دندان ‌ها و نامرتب بودن را داشته باشند، می توانند از ارتودنسی برای رفع این مشکلات استفاده کنند.

در این جا به برخی از مشکلاتی که رفع آنها با کمک ارتودنسی دندان صورت می گیرد می پردازیم:

وضعیت ظاهر دندان ها

معمولاً پزشک با بررسی ظاهر دندان ها برای افرادی که دارای دندان های نامرتب و نامتوازن به هم ریخته هستند، ابتدا روش درمان ارتودنسی را برای اصلاح وضعیت دندان ها انجام می دهد. چرا که نامرتب بودن دندان ها و کجی مشهود در آنها نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه از لحاظ سلامت دهان و دندان نیز خطراتی را به وجود می آورد.

فاصله مشهود بین دندان ها

گاهی اوقات وجود فاصله بیش از حد بین دندان ها با کمک ارتودنسی برطرف می ‌شود، چرا که وجود فاصله در بین دندان ها ممکن است عملکرد بایت و فک را مختل کند که به روش درمانی ارتودنسی برطرف می گردد.

روی هم قرار گرفتن دندانها

معمولاً در هنگام بستن دهان باید دندان ها روی هم قرار بگیرد و اگر بین دندان های بالا و پایین فاصله وجود داشته باشد، یا دندان های بالا و پایین جلوتر از دندان های فک مقابل قرار بگیرد، باید این فاصله با استفاده از روش اصلاح ارتودنسی برطرف شود.

این مشکل معمولا به سه شکل بروز می کند که در شکل اول دندان های بالا جلوتر از دندان های پایین قرار گرفته و بخش زیادی از دندان های پایین را پوشش می دهد. شکل بعدی دندان های پایین جلوتر از دندان های بالا قرار می گیرد و در نهایت دندان های بالا به شکل نامناسبی داخل دندان های پایین قرار می ‌گیرند که در همه این موارد با کمک ارتودنسی می توان تا حد زیادی مشکل را برطرف نمود.

شیوه گفتار و ارتباط

در صورت بروز برخی از مشکلات دندان افراد به صورت نوک زبانی صحبت می کنند که با مرتب کردن دندان ‌ها این مشکل برطرف می ‌شود.

احساس مداوم درد در فک

انحراف موجود در فک موجب ایجاد فشار بالا به مفاصل فک و گیجگاه شده که همراه با سردرد های مداوم و درد در فک و صورت است که با انجام عمل ارتودنسی بسیاری از این مشکلات رفع می گردد.

گاهی اوقات برخی روش‌های درمانی همراه با روش‌های ارتودنسی یا به جای آن انجام می‌شوند. برای مثال گاهی فقط از پلاک ارتودنسی استفاده می‌شود. این پلاک‌ها متحرک هستند و روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا آنها را ثابت نگهدارند و از جابه‌جاشدن آنها جلوگیری کنند.

هدگیرها دسته دیگر ابزارهایی هستند که در درمان ارتودنسی می‌توان از آنها استفاده کرد. این هدگیرها به کمک یک ابزار کِش‌مانند مخصوص در فک بالایی قرار داده می‌شوند و معمولا از آنها برای درمان ناهنجاری‌های فک بالا و ارتودنسی فک بالا استفاده می‌شود.

کدام دندان­پزشک ارتودنسی را بهتر انجام می دهد؟

برای ارتودنسی به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به افزایش آگاهی مردم در خصوص سلامت دهان و دندان در سال های اخیر استفاده از خدمات درمانی ارتودنسی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

ارتودنسی یک شاخه ای از دندان­پزشکی بوده که به پیشگیری و اصلاح دندان ‌ها و فک های نامناسب پرداخته و الگوهای نامرتب دندانی را با کمک روش های نوین درمان می کند.

معمولاً شاخه های دندانپزشکی بسیار گسترده بوده و دندانپزشکان بر اساس میزان تحصیلات و شاخه های تخصصی به چند دسته و گروه طبقه بندی می شوند که با شناخت هرکدام از این تخصص ها به شکل بهتر می توانید مشکلات دندانی خود را رفع نمایید.

برای درمان ارتودنسی بهتر است تا به دکتر ارتودنسی که در این زمینه تخصص کافی را به دست آورده مراجعه نمایید. چرا که به شکل بهتری این پزشک می ‌تواند در حوزه مشکل بیمار به طور تخصصی نظر بدهد. زیرا این افراد در طی دوره ۳ تا ۴ ساله مهارت و دانش های مورد نیاز در زمینه ناهنجاری های دهان و دندان را به دست آورده اند.

توجه داشته باشید که دکتر دندان­پزشک عمومی صلاحیت کافی برای انجام ارتودنسی دندان را ندارد و بهتر است تا از متخصص در این حوزه کمک بگیرید، تا از پوسیدگی دندان و عفونت لثه ها جلوگیری نمایید.

دکتر ارتودنسی کیست؟

ارتودنسی یعنی علم مهارت اصلاح دو مشکل نامنظمی و ناهماهنگی دندان ‌ها و روابط نادرست و غیر طبیعی بین فک بوده که با کمک ارتودنسی می توان دندان ‌ها و فک را هماهنگ کرده و در تراز طبیعی قرار داد. در چنین شرایطی متخصص ارتودنسی وارد عمل شده و به بهترین شکل اقدام به اصلاح و منظم کردن دندان ها می کند.

دکتر ارتودنسی یا ارتودنتیست کسی است که بعد از گذراندن چند سال تجربه کاری در زمینه دندانپزشکی پس از دادن آزمون تخصصی و گذراندن دوره ۳ الی ۴ ساله تخصص ارتودنسی را به دست می آورد و می تواند در حوزه تشخیص و درمان ارتودنسی کودکان و بزرگسالان فعالیت نماید.

در واقع متخصص ارتودنسی کسی است که می ‌تواند با تشخیص به موقع و درمان به صورت اصولی دندان های نامرتب را در مدت زمان کوتاه درمان کند. چرا که این افراد می ‌توانند ناهماهنگ بودن دندان ها را به طور حرفه ای درمان نمایند.

کدام دندان­پزشک ارتودنسی را بهتر انجام می دهد؟

هزینه ارتودنسی

اطلاع پیدا کردن از هزینه ارتودنسی جزء عوامل بسیار مهم بوده که اغلب بیماران در هنگام درمان ناهنجاری های فک و دندان به آن توجه می ‌کنند.

مطالعات تخصصی نشان می دهد که افراد در هر سنی نیاز به دندان های سالم و داشتن یک لبخند زیبا دارند. چرا که در اعتماد به نفس افراد در محیط های اجتماعی تأثیر زیادی می گذارد به همین جهت نیاز است تا به رفع ناهنجاری‌ های دندانی بپردازند.

هزینه مربوط به ارتودنسی را نمی توان به صورت دقیق اعلام نمود؛ چرا که عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در فرایند ارتودنسی بر هزینه نهایی تأثیر می گذارد.

ممکن است در نگاه اول هزینه ارتودنسی دندان به نظر زیاد برسد؛ اما در قبال فواید و مزایای زیادی که رفع ناهنجاری های دندانی به دنبال دارد، در دراز مدت در هزینه های مختلف صرفه جویی هم می شود.

در اینجا به طور خلاصه به برخی از عوامل مؤثر بر هزینه ارتودنسی اشاره می کنیم:

نوع براکت انتخابی

انتخاب نوع براکت مرئی و ثابت یا براکت های معمولی و رنگی تأثیر زیادی در هزینه نهایی دارند در حال حاضر انواع براکت های فلزی ارتودنسی، براکت سرامیکی و براکت های لینگوال که به صورت مخفی هستند هر کدام هزینه مجزا برای ارتودنسی به وجود می ‌آورند.

ارتودنسی فک بالا یا پایین

برحسب انجام ارتودنسی در فک بالا یا پایین و یا هر دو فک هزینه ‌های مربوطه تغییر پیدا می کند.

آماده سازی دندان ها جهت ارتودنسی

انجام برخی از کارها قبل از مرحله ارتودنسی هر کدام هزینه‌ های مجزایی را به وجود می آورد. این آماده سازی شامل کشیده شدن برخی از دندان ها یا ترمیم و درمان مشکلات دندانی می شود.

با پیدا کردن دندان پزشک متخصص در این زمینه با خیال راحت می توانید اقدام به رفع و درمان مشکلات دندانی خود کرده و نگران هزینه ‌های اضافی نباشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1610053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =