بنیاد شهید و امور ایثارگران: کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در زمره شهدای موسسه شهدا عراق نیستند

ایثار نوشت: مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه در نشستی با اصحاب رسانه دستاوردهای سفر معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق را تشریح کرد.

حسن ساکی در این نشست در خصوص تفاهم‌نامه یک‌ساله‌ای که حاصل سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق است و بر اساس توافق طرفین پس از یک سال قابل تمدید خواهد بود، گفت: تدارکات این سفر حدود یک سال پیش در زمان رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد اما به دلیل محدودیت زمان و تکمیل نشدن برنامه‌ریزی‌ها و بررسی‌های اولیه، عملی نشد. هر سفر رسمی نیازمند دعوت طرف مقابل است و پس از طی فرآیند دیپلماتیک انجام می‌شود که در مورد این سفر این روند انجام شده است و سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به کشور عراق با هماهنگی مسئولان و سازمان‌های مربوطه و با نظر حقوقدانان و حوزه حقوقی وزارت امور خارجه انجام شد.

ساکی با اشاره به شبهاتی که در چند روز اخیر در فضای مجازی در مورد جامعه هدف موسسه شهدا عرق مطرح شده است، گفت: چند سال پیش و قبل از مطرح شدن دعوت رسمی از بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران، این سؤالات برای بنیاد نیز ایجاد شده بود ولی با اندکی مطالعه و بررسی قرائن به حقیقت این شبهه و سؤال می‌توان دست یافت.

وی ادامه داد: بررسی‌های دقیق کارشناسان، بررسی‌ مدارک، مستندات و قانون مربوط به مصادیق شهید در موسسه شهدا عراق، این شبهه را برطرف کرد و بر اساس ماده ۱ قانون «شهید» در عراق، کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در آمار شهدای موسسه شهدا عراق محسوب نمی‌شوند.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران در تبیین ماده ۱ قانون «شهید» در عراق ادامه داد: هر شهروند عراقی که در عراق مقیم است و جان خود را به طور مستقیم بر اثر جنایت‌های حزب بعث از جمله اعدام، زندانی، شکنجه، نسل‌کشی، سلاح شیمیایی، جنایت‌های ضد بشریت رژیم بعث، انحلال فیزیکی، آوارگی، فرار از خدمت نظامی در زمان جنگ با ایران و مدفون شدن در گورهای دسته جمعی به دلیل مخالفت با رژیم بعثی فدا کرده است، شهید محسوب می‌شود.

ساکی در این خصوص تأکید کرد: خانواده‌های کشته‌شدگان نیروهای بعثی هیچ‌گونه ارتباطی با موسسه شهدای عراق ندارند. همان‌طور که پس از انقلاب اسلامی در ایران هیئت‌های پاکسازی برای رژیم پهلوی تشکیل شد، تمام افرادی که با رژیم بعثی عراق در ارتباط بودند نیز از ادارات و سازمان‌های عراق بیرون رانده شدند، مگر اینکه هویت فردی مخفی مانده باشد، همانطور که ممکن است در کشور ما نیز چنین افرادی وجود داشته باشند و این موضوع طبیعی است.

وی با اشاره به شهدایی که در موسسه شهدای عراق ثبت ‌شده‌اند، افزود: این شهدا، همان افرادی هستند که در کنار رزمنده‌های ایرانی برای دفاع از انقلاب و وطن ما در جبهه ایران علیه نیروهای بعث جنگیدند و شهید شدند که تعداد آن‌ها به چند هزار نفر می‌رسد. تعداد برخی از شهدای خانواده‌های عراقی به ۲، ۳ و ۴ شهید هم می‌رسد.

حسن ساکی اضافه کرد: آمار شهدای موسسه شهدای عراق ۳۳۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار شهید مربوط به زمان صدام و توسط رژیم بعث، ۱۰ هزار شهید از نیروهای حشد الشعبی در جنگ با داعش و مابقی مربوط به حملات تروریستی به خصوص در شهرهای شیعه‌‎نشین است.

وی با اشاره به اهداف سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که در راستای توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و مذهبی مشترک و همچنین تحکیم علائق و روابط فی مابین دو ملت ایران و عراق برنامه‌ریزی شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این اهداف دو طرف سعی دارند بتوانند خانواده‌های شهدای طرفین را برای زیارت عتبات مقدس عالیات اعزام کنند و این امر جهت ارائه تسهیلات مادی و معنوی به خانواده معظم شهدا است. طبق این تفاهم‌نامه خانواده‌های شهدا سالانه حداقل دو بار به عتبات عالیات اعزام می‌شوند؛ که یک بار در زمان اربعین حسینی و یک بار در سایر روزهای سال خواهد بود.

وی در خصوص دیدارهایی که با متولیان عتبات حسینی، علوی، عباسی و استانداران کربلا و نجف صورت گرفت، تصریح کرد: قرار است عراق زمینی را در کربلا و نجف با موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیک حرم، در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران قرار دهد که هزینه ساخت با ایران است، اما وعده داده شده که این هزینه از محل وجوه بلوکه شده در عراق پرداخت شود.

مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به اینکه متن یادداشت تفاهم‌نامه در اختیار معاونت حقوقی وزارت خارجه است و هیچ مورد مکتوم و پوشیده‌ای وجود ندارد، تصریح کرد: این یادداشت تفاهم‌نامه در ۱۰ بند و در دو بخش عمومی و خصوصی با محوریت درمان، زیارت و مسکن تنظیم شده است که تمامی جزئیات در آن‌ها شرح داده شده است. در بحث درمان این موضوع مطرح است که به جای درمان در کشورهای اروپایی و کشورهایی نظیر اردن، با توجه به مراکز درمانی زیادی که در ایران وجود دارد، از خدمات درمانی کشور با پرداخت هزینه و با کمک کارشناسان توریست درمانی بهره‌برداری شود.

حسن ساکی با ارائه توضیحاتی در موضوع آموزش مبنی بر اینکه دانشگاه شاهد اعلام آمادگی کرد که می‌تواند دانشجویان شاهد نخبه و مستعد را جذب کند، ادامه داد: چه در بحث درمان و چه در آموزش، موضوع ارزآوری و رونق اقتصادی و همچنین توسعه ابعاد فرهنگی برای کشور مطرح است.

ساکی با تأکید بر این نکته که در این تفاهم‌نامه هیچ امتیاز مادی به طرف مقابل داده نشده است، در زمینه واگذاری زمین‌ها از سوی دولت عراق افزود: موسسه اقتصادی کوثر شرکت متولی ساخت و ساز و ساختمان است و تمام مصالح ساختمانی که از ایران وارد عراق می‌شود، معاف از مالیات، هزینه گمرک و تمام تعرفه‌هایی است که برای سایر کشورها تعریف شده است.

وی ضمن اشاره به دیداری که قاضی‌زاده هاشمی و هیئت همراه با الکاظمی نخست وزیر عراق داشتند، گفت: الکاظمی پیشنهاد داد کشور عراق در قالب کنگره‌ بزرگداشت شهدای مدافع حرم به مدت ۴ الی ۵ روز میزبان خانواده‌های شهدای ایرانی که مدافع حرم عتبات عالیات در عراق بودند و شهید شدند، باشد. این موضوع علاوه بر اثر معنوی برای خانواده‌های شهدای مکرم مدافع حرم، ابعاد سیاسی ویژه‌ای نیز خواهد داشت.

۲۳۵۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1610214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 1
    از جیب مردم ایران به چی خقی خرج بیگانگان می کنید ؟ تف بر شما
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    89 3
    چه خبر از بانک دی؟ بسلامتی تعلیق شد. سهامداران شب عید چه نقره داغ شدند!
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 5
      درود بر بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • جانبازگمنام. IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    116 6
    خجالت نمی کشیدشما هنوز می آیید از کار اشتباهتون دفاع می کنید برید تو کانال تلگرامی انجمن رزمندگان و جانبازان کشور ببینید در 24 ساعت بیش از1000 پیام مشکلاتشون قرار داده می شود برای سیر کردن شکم چقدر داستان دارند.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    156 5
    چرا بنیاد شهید در مورد غرامت جنگی که باید از عراق گرفته شود حرفی نمیزند این حق خانوادهای شهیدان و جانبازان جنگ تحمیلی است که با توجه به تجاوز رژیم بعث باید پرداخت شود
    • جانباز IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      عراقی ها به نام ایثارگر می گویند این حرف ضد انقلاب است . ولی دروغ می گویند .خودشان درست نیستند .و نظر سازی می کنند و پول می چاپند .
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    138 3
    وضع ملت عراق که از ما فلک زده ها بهتره پول برا رزمنده ایرانی نیست برا برادر عراقی هست چه بر سر این ملت می اورید
  • احمدرضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    101 7
    ادمای زنده رودریابید..فقط قبرستانها رواباد میکنید.عراق وایران نداره ولکنید..چقدرهزینه کردین برای مرده ها وچقدرگرسنه داریم بین زنده ها..جای قاتل ومقتول جای مهاجم ومدافع او عوض نکنید.
  • حبیبی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    114 3
    زمان جنگ می گفتن ما با کفار می جنگیم بس بهمون دوروغ می گفتن ❓
  • امین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    اتفاقا افراد عراقی که به دست صدام ملعون و حزب جنایتکار بعثی شهید شدند بسیار مظلومند حتی از شهدای ایرانی مظلومنر چرا که از شهدای عراقی که به دست صدامیان خونخوار شهید شده اند یادی نمی شود و کلی شبهات هم علیه شلن ترویج می شود... همه شهیدان مظلومند..
  • نورالله گرشاسبی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    120 6
    پول زیاد دارید . عراق چ ارتباطی به ما دارد؟ اگر به فکر جانبازانید برای انان در هر استان آسایشگاه و درمانگاه یا بیمارستان تاسیس کنید به جای ارائه خدمت به بیگانگان به ولینعمت های خود خدمت رایگان و بی منت ارائه نمایید.
  • جانباز خسته RO ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    108 6
    درد اینکه که بنیاد شهید هنوز نتوانسته مسایل ومشکلات جامعه ایثارگری خودش حل کند وهنوز هزاران ملییارد بدهی معوقعه به خانواده شهدا وجانبازان دارد واز این مهمتر با کسر بوجه روبرو بوده چطور میخواه کمک عراق کند ونکته اینکه عراق هنوز برااساس قعطنامه سازمان ملل خسارت ما را نداده تازه میخوام چیزی هم بهش بدیم واقعا ذاتتان مسواین محترم عراقی هست خدا لعنتتون کنه شرمنده شهدا شدبم یا خدا
  • ایرانی DE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    89 3
    از شهدا خجالت بکشید
  • مهدی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    61 9
    جالبه پیامهارو وای میستین ببینیم کی چی میگه بعد تصمیم میگیرین بگید اینارو یا نه کلا پیامارو ببندید. الان کی میخواد ثابت کنه حرف شما راسته.تو این کشور امار و اطلاعات دست خودتونه مثلا کسی خارج از خودتون میتونه نگاه کنه ببینه کیا از نظر اونا شهیدن؟ نه داداش این مردم دیگه قضیه دستشون اومده
  • یحیی عنابستانی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    81 8
    سلام؟ الان خانواده شهدا وجانبازان کشورخودمان هیچ مشکلی ندارند ومسعولین به نوه احسن خانواده شهدا وجانبازان راتحت پوشش قرارداد واین عزیزان دررفاه وآسایش هستند، بی قیرتا من جانباز چندین سال است تغاضای کمک ومعیشت دارم میگید پول نداریم ومن شرمنده زن وبچم هستم حالامیخوهید خانوادشهدا وجانبازان کشوردیگرا خدمات بدهید خجالت بکشید نامردابترسیدازآن روزی که همین شیران زخم خوردوپیرقرش و تقیان کنند
  • علی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    65 3
    پناه به خدا میبریم
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    51 3
    باشه.اما چرا کمیته امداد به همسران کشته شدگان عراقی در جنگ با ایران حقوق می دهد؟؟...... همسران شما در یک اقدام شرافتمندانه کشته شده اند.....
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    84 5
    بعد اصلا کشته شدگان عراقی به دولت ایران و ملت ایران و بیت المال ما چه ارتباطی دارد؟
  • جانباز IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    84 3
    مردحسابی توبیامشکل ماحل کن چکاربه عراق داری من پول یک ایزلایف ندارم پول یک کیسه ادرارندارم
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    64 2
    به شما چه دنبال همه چی میرید که از پول مردم ایران برای دیگران هزینه کنید بودجه معلولان دوهزار میلیارد باید باشه هزار عقده نداشته ها داشته باشند بعد بودجه بنیاد شهید ۳۶۰۰۰هزاررمیایارد ،بغددتقاضای سه برابری
  • جانباز شیمیایی ده درصد IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    73 5
    خواهشا تو مناطق محروم خودمون دانشگاه بسازید شما که بودجه برای ایثارگران ندارید نمیخاد از بیت المال بذل وبخشش کنید چه بعثی چه عراقی دشمن دشمنه
  • DE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    87 7
    به شهدا خودمان رسیدگی نمیکنید دنبال خارجی هستید پول ایران ملت را به عربهای مفت خور ندید
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    پس رئیس بنیاد شهید با رئیس بنیاد شهید عراق در مقابل خبرنگاران در باره خرید نخود ودکشمش صحبت میکنند .صراحتا میگوید که برای خانواده های شهید عراقی شهرک میسازیم ودرمانشان را تامین میکنیم .جانبازان بیچاره عراقی در به در در داروخانه تا دارد میگردند و اکثر داروخانه ها با بیمه دی قرار دارند وقتی اسم بیمه دی را میشنوند میگویند دارو را نداریم .بی همه کس به مشکلات درمان جانبازان مشغول باشند .ایران به عراق تجاوز کرده بوده و خانواده شهدا و جانبازان ایران مقصرند .هدف اینا از ساخت همه جانبه عراق چیست معلوم نیست .ایران را ول کرده اند و عراق را میسازند .نکنه انشاالله همه شون قراره دسته جمعی به عراق مهاجرت کنند !
  • میهن IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    98 2
    اینها همش توجیه الکی هست به ما چه که بخواهیم همکاری کنیم خودشون تو یه کشور نفت خیز و ثروتمند هستند
  • حسان IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    ما خانواده شهدا و جانبازان از شروع کننده جنگ غرامت جنگ میخواهیم اگی مسعول ما هستید پس برای ما کار کنید نه برای دشمن ما خائن
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    کل خسارت مردم ایران اعم از خانواده شهدا و جانبازان را باید از عراق بگیرید نه اینکه از جیب هم بدهد .خدایا چرا مسولان بدیهیات را نمی فهمند !!
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    شماها ایرانی نیستید که تعصب به این مملکت داشته باشید داغ هم ندیدید که حال مردم داغدار رو درک کنید حالم بهم میخوره ازتون
  • ایرج IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    خدا ازتون نگذرد من جانباز بازنشسته تامین اجتماعی هستم هنوز بعد ۵سال از بازنشستگیم می گذره بدلیل بدهی دولت به تامین اجتماعی کسر دودرصدازحقوق جانبازان بابت بیمه که معاف می باشد ودیوان عدالت رای به عدم کسر دعوتت مبالغ کسر شده قطعی صادرشده ولی تامین اجتماعی پرداخت نمی کند حق سازمان پرداخت کنید تا حق ماتواین تورم پس بدن شهدای عراقی براکشورخودون دفاع کردن یادتون رفته سربسیجی های ماراپس دراسارت می بریدن خجالت بکشید بسیجی خط یک جزیره مجنون وای برشما چه کردید
  • محمد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    ما ایثارگران ایرانی از شما مسئولین چیزی ندیدیم حالا نوبت عراق شد خجالت نمی کشید
  • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    این اراجیف چیه بهم میبافید !!؟؟ کدام شهدای عراقی !!؟ تا زمانی که یادمونه اینا جنگ رو شروع کردن ایرانیارو کشتن اسیر گرفتن وجانباز کردن !! حالا باید غرامت بگیریم یا غرامت بدیم ؟؟ وطن فروشی به چه قیمتی ؟ شماها ازکدام جهنم به ایران حمله کردین شدین حاکم !!؟ خدا از شما وحامیان اجیران ومزدوران دزد وفاسد وطن فروش ضدایرانی نگذره
  • ناشناس IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 0
    ما که قرار نیست غصه همه رو تو دنیا بخوریم به ما چه که کشته شدن مگه کسی هم به فکر مردم ایران هست من به عنوان خانواده شهید دلم نمیخواد با عراق ارتباطی داشته باشیم
  • مجید IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    اول به خانواده شهدا و جانبازان ایران عزیز برسید بقیه پیش کش
  • بختیاری IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    هر کسی به مردم و شهدا پشت کرد انشالله زمین گیر بشه
  • علی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    چرا بنیاد شهید در مورد غرامت جنگی که باید از عراق گرفته شود حرفی نمیزند این حق خانوادهای شهیدان و جانبازان جنگ تحمیلی است که با توجه به تجاوز رژیم بعث باید پرداخت شود.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    نه خجالت نکشید بیارید
  • ایرانی 1401 IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    تا کی ما ایرانیها باید جور دیگر کشورها را بکشیم، مگر ما خودمان همه چیز برایمان گل و بلبل هست و اضافه داریم که زیاد آورده باشیم و بذل و بخشش کنیم. دشمن دشمن هست چه زمان جنگ چه زمان صلح، کشته های عراق به ما چه ربطی دارند. آنها حمله کردند و ما دفاع، کجای دنیا گفته کسی که خانواده و جوانان مملکتت را به شهادت رساندند و هلهله می‌کردند حالا باید به نوعی و توجیه الکی هزینه زندگی و خوشگذاری آنان را ما بدهیم. خیلی از خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران ما هنوز از امکانات زندگی و رفاهی حداقلی برخوردار نیستند. توجیه نکنید.
  • احمد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    وارد دهه دوم شدم که پروندم با اینکه تکمیل شده و احراز جانبازی هم شده بنیاد بهم درصد نمیده از نماینده مجلس تا ... رفتم و نامه زدن که کار رو پیگیری کنید اما بنیاد به هیشکی پاسخگو نیست آخرین بار که رفتم یک نفر از جانبازان با وضعیت خودم بهم گفت سه راه داریم یا کلا ولش کنیم و نیایم یا اینکه یه نفر آدم بانفوذ تو بنیاد پیداکنیم کارو انجام بده یا باید پول بدیم یک نفر کارمونو انجام بده گفتم همون راه اول فقط از دستم بر میاد اون دنیا چی جواب امثال من که زیاد هم هستن رو میده بنیاد؟ به اسم ما بودجه میگیرن و ما تو هیچ جا نیستیم جالب اینه که احراز جانبازی شدیم و اسممون توی لیست جانبازانه و بودجشو میگیرن اما چون درصدمون معلوم نشده هیچ مزایا و ... نداریم هیچکس هم هنوز نتونسته تو خود بنیاد یه جواب بما بده که روی چه حسابی احراز شدیم ولی درصد نمیدن میگفتن اولا نقص مدارک هرچی خواستن رو بردیم و الان دیگه نمیگن نقص مدارک و هیچ جوابی نمیدن فقط وعده میدن که صبر کنید تعیین وضعیت میشید از ما که دیگه گذشت ولی به آیندگان چه جوابی میخاید بدید؟؟؟ جنگی در آینده بشه اطرافیان که حال و روز داغون مارو میبینن به ن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    به داد ملت فلک زده خودتون برسید که مثل جنازه دارند راه میروند واما اکثرا مسولین ایران عراقی هستند باید به فکر مردم کشورشان باشند
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    این همه بدبخت داریم خودمون بیچاره گرسنه داریم بی خانمان داریم شما فکر مسکن خانواده‌ای شهدای عر آق هستین آقای نماینده بیدار بشو بیابین مردم ببین چی برسون داره لطفاً بفکر مردم خودت باش خودشیرینی اندازه داره
  • هموطن IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    مگه نمی گید جهان اسلام. عراق کشور فقیری نیست. پس جورشهدایش را بنیاد عراق بکشد نه ایران. چرا بوجه بنیاد را باید به عراقی ها داد. در صورتی که خیلی از جانبازان خودمون بلا تکلیف وگرسنه ان. اول تکلیف جانبازان کشور خودمون را حقیقتا درست کنید. بعد برین تمام جانبازان دنیا را هم سروسامان بدین.
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    لطفا ازخانواده مظلوم شهدا وجانبازان خجالت بکشید عرضه داریدغرامت جنگ را بگیریدنه اینکه ازبیت المال ایرانیان به عربهای وحشی که به اهلبیت رسول خدا هم رحم نکردند می خواهیدکمک کنید
  • مریم IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    حالا حتما این تفاهم نامه الزامی داشت که اومدین ای سفسته های خنده دارو میارین.شماها فقط داغ خانواده های ایثار کر را تازه کردین
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    شما که مانع اجرایی تبصره ماده ۸۷ در حق رزمندگان فاقد برگ بالینی شدید
  • ابوالقاسم پیری IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 1
    توراخدا کشته های رژیم بعث عراق را جز شهدا کنید ؟!! تنها شهدای مدافع حرم کشور برادر عراق جز شهدا هستند به هیچ عنوان کسانی که در دولت صدام حسین کشته شدن شهید نیستند کسانی که تحت فرماندهی سردار دل ها و ابومهدی مهندس بودند شهید هستند،🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹
  • مجید IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام و خسته نباشین مسولیت محترم بنیاد شهید خواهشمندم در خصوص ماده ۸۷و جانبازان عزیز و ایثارگران پی‌گیری کنین چند ساله هیچ خبری نیست
  • محمدرضا IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    شما راست میگید معوقه بیمه عمرپدر ومادر شهید را که دوساله فوت کردند بدید وبه مشکلات خودمان رسیدگی کنید.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    دمت گرم کاملا توجیه شدیم
  • آرش IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    برید ازنهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی یاد بگیرید که آب و برق براشون مجانی شد ارزش یک ایثارگر که از میهنش دفاع کرده از مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی کمتره تف به شرفتون خدا ازتون نگذره ...
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    آخرش گندش در نیاد ببین کی گفتم
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    عراقی چه بعثی چه غیر بعثی قاتل جوانان ما در جنگ هستند
  • بهزاد ایلام ملکشاهی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    ماهاکه درمرزبودیم وهرروز شاهدغرش هواپیماهای عراقی بودیم وازنزدیک جنگ رالمس کردیم وهمه اعصاب ورانمون داغون‌شده راکسی جوابگونیست حالاثابت کردیدخیلی هاعراقی الاصل هستن که دلشون برای اعراب میسوزد
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    چراغی که به خانه فرض است .به مسجد حرام
  • احمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    شما بی لیاقتا غلط کردید با پول بیت المال واسه عراقی ها مستمری پرداخت میکنید حالا دیگه کشور خودمون آباد کردید رفتین سراغ عراق خجالت بکشید نمیتونین واسه خودمون آش بپزین میخاین واسه دیگران شله درست کنین
  • مهدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • اکبر IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    آقا یکباره بگید منافع ایران مال عراق و ایران . منافع عراق هم مال خود عراق
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    دروغ که کنتور نمیندازه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    اقای قاضی زاده مشکل بورسو قرار بود ۵روزه حل کنه که خخخخخخ خب پیامک بده به رییسی راه حاشو بده
  • رضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    کبریت به انبار کاه انداختن هست این کار
  • احمد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    تو راست میگی، نیروگاه، ورزشگاه، بیمارستان، ساخت حرم و ضریح همش با پول ایرانی بود، نه از جیب شما و مردم عراق
  • حمیدرضا IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    سلام مطالب شمانماینده بنیادشهیدغیرمنطقی وکذب هست ریس بنیادشهیداشتباه کرده رفته واگرامتیازی هست فقط خانواده شهداوجانبازان وایثارگران ایران که بامشکلات معشیتی ودارومواجه هستندوزجرمیکشنداول مشکل داخل رادرست کن بقیه پیشکش
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    بنیاد شهید چه وظیفه ای داره ؟؟
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    یعنی ما با بعثی‌ها جنگیدیم بعثی‌ها جنوب رو ویران کردن جوانان ما رو کشتن وگرنه عراقی ها که نبودن اینها برادرن و بهتر از مردم ایران
  • غفور جمال زاده IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    خوشحالم از اینکه قبل از مرگم فهمیدم که همه مون سر کاریم و بدجور هم سر کاریم، از دست این دنیای هزار رنگ پر از نیرنگ بدجور شاکی ام بدجور،
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    خدا لعنت کند مسیولین را این همه بدبختی‌های جامعه را رها کردند رفته اند عراق خانه بسازند
  • رضا IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    مردم فهمیدن شما نمایندگان عراق هستید زور نزنید شما خیلی وقته درد شهدا و ایثارگران را فراموش کرده اید
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    بالاخره این میز قدرت چشم مسولین را گرفته با کفار هم دست به یکی شدند شهدا شرمنده ایم
  • سعید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 0
    آقای قاضی‌زاده هاشمی از اه این جانبازان و خانواده آنها بترس
  • خلیل تاجمیرریاحی US ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 1
    سلام چراغی که منزل روای به مسجد حراماست چرا مسکن برای عراقی ها می سازید مگه شما آدم نیستید هنوز همه ایثار گران دو معلوله ه افراد تحت پوشش بهزیستی کمیته امداد امام و...در ایرا ن ندارن اونوقت خدارا خوش میاد برای عراقی ها خانه بسازیم خدا نشناس ها
  • ایرانی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 2
    حزب منحله بعث هیچ جایگاهی درعراق ندارد. داعش جنایتکار ادامه ی حزب منحله بعث است. شهدای عراق ازجنس حشدالشعبی و... می‌باشند.