۰ نفر
۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

افزایش زندانیان مهریه، که محصول موج طلاق در جامعه است، مورد تایید قوه قضاییه نیست

یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس می گوید رئیس قوه قضائیه معتقد است نباید به خاطر مهریه و بدهی مالی، کسی به زندان برود. به گفته محمد تقی رهبر، اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در دیداری که به تازگی با صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه داشته اند، وی به این نکته اشاره کرد که از نظر قوه قضاییه قوانین مربوط به مجازات مهریه و بدهی‌های مالی باید تغییر کنند تا این تعداد از افراد بی‌دلیل به زندان‌ها راه پیدا نکنند.

نماینده اصفهان همچنین می گوید با وجود تذکر به قاضیها، هنوز افراد به دلایل کوچک به زندان محکوم می شوند. رهبر توضیح داد: "آیت الله لاریجانی حتی گفت که به قاضیان تذکر داده که افراد را به دلایل کوچک به زندان محکوم نکنند ولی متاسفانه قضات توجهی به این تذکرات ندارند و هر روز شاهد افزایش تعداد زندانیان کشور هستیم."

پیش از این نیز، افزایش چند برابری زندانیان نسبت به ظرفیت زندانها، بارها مورد تذکر مسئولان قضایی و مجلس قرار گرفته بود. حتی یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی اعلام کرد به دلیل نبودن جا در زندانها، زندانیان روی  راه پله می خوابند، اکنون عضو کمیسیون حقوقی مجلس می گوید، رئیس قوه قضاییه به وجود اشکالات جدی در قوانین مربوط به جرایم مالی اذعان دارد.

محمد تقی رهبر در گفتگو با میراث آریا  همچنین شرایط فرهنگی زندان‌های کشور را مغایر با موازین اسلامی دانسته و می گوید: "هم اکنون فردی که برای بار اول به زندان محکوم می‌شود به دلیل هم‌نشینی با افراد ناباب و مجرمین حرفه‌ای از اخلاق و رفتار آن‌ها تخلفاتی را می‌آموزد که با قوانین اسلامی مغایرت دارد."

گفتنی است در قوانین فعلی، در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج، وی به زندان معرفی می شود تا بتواند عدم توانایی مالی خود (اعسار) را برای قاضی ثابت کند. گفته می شود ثبت نزدیک به 130 هزار طلاق در سال، باعث افزایش درخواستهای دریافت مهریه از سوی زنان و افزایش زندانی شدن مردانی شده که باور کرده بودند "مهریه را کی داده و کی گرفته"؟

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    آهان خوب شد.
  • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    چه حرفي زدند ايشون!!! قانون قانونه حتي اگه بد باشه. حالا جرم و جنايت بيشتر شده زندانها پر شدن يه بحث ديگست
  • جمشید IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    مهریه را همون اول باید گرفت یا نداد،ولی چون باید آمار ازدواج بره بالا،بنابراین جهت حمایت از کانون گرم خانواده این رسم غلط در ایران باب شده که عندالمطالبه،طرف زمانیکه که مجرده و هزینه هاش کمتره نمیتونه پرداخت کنه،میخواهید بعداً بده،اینم از اون من درآوردیها در ایران است.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    پس یه قانون درست برای مهریه تصویب کنید. چراباید شخصی بتواند تعهدی را بکند که معلوم نیست از کجا می خواهد تامین کند. مهریه حق دختران و زنان نازنین مسلمان ایرانی است و باید معلوم باشد شخصی که آنرا تعهد میکند اعتبار لازم را دارد. بیمه مناسب هم باید داشته باشد.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    آره اين مهريه يك ترفندي شده براي خانم ها كه با مهريه كاسبي مي كنند
  • اردوان DE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    1 0
    شما که برای قراردادهای ورزشی سقف تعیین میکنید ،بر اساس همان قانون برای مهریه هم سقف تعیین کنید...................
  • ناصر دریساوی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    1 0
    چرا دفاتر ثبت ازدواج از ثبت مهریه های کمر شکن جلوگیری نمکند؟که این مهریه ها باعث بدبختی جوانان نشوند
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    1 0
    پس باشید خونه باباتون تا موهایتان مثل دندان سفید بشه مهریه باید 14 تا سکه باشه
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    قانون قانون حتی اگه بد باشه ؟!!! قانون یک حکم الهی نیست بلکه تعیین و تبیین شده توسط بشر است پس ممکن ایرادات یا اشکالاتی داشته باشه و میشه آنرا تغییرداد و اصلاح کرد
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 0
    تو رو خدا یکی به این نمایندگان مجلس بگه زودتر قانون مجارات اسلامی رو اصلاح کنن اعمال ماده 2 قانون مجازات محکومین مالی واسه بدهکاران مهریه ظلم به مرد هاست