نماینده ادوار مجلس: مذاکره کنندگان تضمینی بگیرید که آمریکا همه چیز را «وتو» نکند

فارس نوشت: نماینده دوره دهم مجلس گفت: با توجه به تجربه برجام، تضمین در مذاکرات باید به شکلی باشد که مثل دفعه قبل با عوض شدن مقامات آمریکایی همه چیز «وتو» نشود و کاری هم از دست کسی برنیاید.

حسین افضلی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در گذشته نشان داده در انجام تعهداتش به قوانین بین المللی پای بند نیست به همین جهت در مذاکرات فعلی هم باید تضمین معتبری باشد که ثابت شود در صورت توافق، آمریکا به انجام عمل می کند و تجربه برجام تکرار نمی شود.

وی ادامه داد: عرف بین الملل به گونه ای است که در صورت پذیرفتن تعهدی توسط مسئولین یک کشور این تعهد برای مسئولین بعدی هم الزام آور است در حالی که شاهد بودیم رئیس جمهور آمریکا به راحتی از زیر تعهدات دولت قبلی شانه خالی کرد و از توافق خارج شد.

نماینده دوره دهم مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: با توجه به تجربه برجام، توافق باید به شکلی باشد که مثل دفعه قبل با عوض شدن مقامات آمریکایی همه چیز «وتو» نشود و کاری هم از دست سایر اعضای توافق برنیاید.

اعلام توافق وین یکشنبه یا دوشنبه؟

بیشتر بخوانید:

افضلی با بیان این نکته که ایران نقض کننده هیچ توافقی نبوده، گفت: در هر قراردادی باید منافع طرفین در نظر گرفته شود و شرایط به گونه ای تعیین گردد که در صورت زیان دیدن یکی از طرفین امکان جبران آن وجود داشته باشد. قرارداد باید به شکلی تنظیم شود که خروج یک طرفه از آن برای طرفین مذاکره به صرفه نباشد و اگریکی از اعضای توافق به هر دلیلی معاهده را نقض کنند، به اندازه زیانی که به طرف مقابل وارد کرده بهایش را بپردازند.

وی با اشاره به تجربیات مذاکرات گذشته تاکید کرد: ایران باید براساس منافع خودش تدابیر لازم را  اتخاذ کند. تضمین در توافق احتمالی باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را از عهدشکنی منصرف کند.

افضلی در مورد چرایی تضمین گرفتن روسیه و چین از آمریکا گفت: روسیه و چین هم به دنبال منافع خود هستند، اگر شرایط به گونه ای باشد که مسول بعدی آمریکا به راحتی بتواند تعهداتش را زیرپا بگذارد همه طرف ها متضرر می شوند.

۲۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1611377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =