۳ نفر
۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مخزن اسید فایبرگلاس چیست؟

مخزن اسید فایبرگلاس به عنوان پرطرفدارترین مدلهای موجود در بازار، از ویژگیهای جذاب و اطمینان بخشی برخوردار می باشد. بطورکلی از انواع مخزن اسید به منظور نگهداری، ذخیره سازی و انتقال مواد و سیالات شیمیایی و اسیدی خورنده استفاده می شود.

مخزن اسید فایبرگلاس به عنوان پرطرفدارترین مدلهای موجود در بازار، از ویژگیهای جذاب و اطمینان بخشی برخوردار می باشد. بطورکلی از انواع مخزن اسید به منظور نگهداری، ذخیره سازی و انتقال مواد و سیالات شیمیایی و اسیدی خورنده استفاده میشود. دلیل محبوبیت مدلهای مخزن فایبرگلاس نیز همین نکته می باشد. زیرا ماده فایبرگلاس قابلیت ایستادگی بالایی در برابر اسیدها و مواد خورنده دارد؛ و هنگامی که از مخزن اسید فایبرگلاس استفاده شود، این اطمینان وجود خواهد داشت که در انواع شرایط دمایی، بتوان اسیدهای با غلظت بالا را نیز بدون هیچ نگرانی ذخیره سازی نمود.

این تانکرها دارای وزن کم و مقاومت مکانیکی بالایی نیز هستند. بنابراین جابجایی مخزن فایبرگلاس اسید بسیار راحت است و با قابلیت تحمل مناسب فشارهای وارده، امکان نصب دفنی آنها نیز مهیا است. علاوه بر همه‌ی اینها، بیشترین میزان ذخیره سازی مواد شیمیایی به لحاظ ظرفیتی نیز متعلق به انواع مخزن فایبرگلاس می باشد. احتمالاَ حالا تمام تمرکزتان را بر روی ویژگیهای عنوان شده برای مخازن فایبرگلس معطوف نموده اید. اما بایستی بدانید که هنوز دنیایی از مزایای ناگفته‌ی این منابع باقی مانده است... پس برای انتخاب و خریدی هوشمندانه، با ما همراه باشید.

مزایای مخزن فایبرگلاس اسید

مخزن اسید فایبرگلس همانگونه که عنوان شد، دارای دنیایی از مزایای جذاب و کاربردی می باشد. برخی از مهمترین ویژگیهای اینگونه مخازن اسید عبارتست از:

  1. استحکام فوق العاده بالای بدنه
  2. وزن مناسب برای جابجایی
  3. قابلیت ساخت مخزن اسید فایبرگلس در ظرفیتهای بالای صنعتی
  4. استفاده از مواد ضد اشعه فرابنفش در ساخت مخزن فایبرگلاس. (مقاومت بالا در برابر اشعه‌های خورشید)
  5. عدم خوردگی و نگهداری مناسب اسیدهایی با غلظت بسیار زیاد. (اسیدهای با غلظت بالا، مخزن پلی اتیلن و پلی پروپیلنی را با مشکل مواجه می کنند)
  6. ایستادگی مکانیکی و فشاری قابل توجه و قابلیت نصب دفنی در عمق های محدود
  7. قابلیت شکل پذیری و رنگ پذیری ویژه (تولید در انواع طرح و رنگ)
  8. زیبایی ظاهری
  9. ماندگاری طولانی مخزن فایبرگلاس اسید. (از ۷۰ سال تا حتی یک قرن طول عمر!)
  10. امکان نگهداری و حمل و نقل انواع مدلهای اسید و مواد شیمیایی
  11. سطح صاف این مخازن، امکان هیدرولیک بالا و عدم گیرکردن ذرات و مواد را در مخزن فراهم میکند.
  12. عدم واکنش پذیری شیمیایی (حفظ کیفیت سیال و مواد و عدم آسیب به طبیعت و سلامت انسانها)
  13. قابل تغییر (بلحاظ ظرفیت) در مدلها مخزن فایبرگلاس پنلی و ...
  14. مقاوم در برابر پوسیدگی

عوامل موثر در قیمت مخزن اسید

مخزن اسید فایبرگلاس چیست؟

همواره عوامل و فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت مخزن اسید موثر تأثیرگذار می باشند. از جمله‌ی این پارامترهای موثر میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ظرفیت: بی شک بیشترین تأثیر را بر قیمت انواع مخزن اسید فایبرگلاس میگذارد. با افزایش ظرفیت، ابعاد تانکر نیز دستخوش تغییر شده و قیمت مخزن اسید افزایش می یابد.
  • نوع استفاده: هرچقدر به دنبال نگهداری و انتقال اسیدهایی با غلظت بالاتر باشید، بایستی از لایه‌های الیافی و تقویت شده بیشتری در ساخت مخزن فایبرگلاس استفاده شود. بنابراین طبق قاعده کلی تمام تجهیزات صنعتی، با افزایش مقدار و لایه سازی بیشتر مواد اولیه، قیمت مخزن اسیدی نیز روند صعودی به خود میگیرد.
  • ابعاد و اندازه: حتی در ظرفیت های مشابه، مخازنی که دارای ارتفاع و عرض بیشتری هستند، از قیمت بیشتری برخوردار می باشند.
  • جنس بدنه: مخزن فایبرگلاس و مخزن اسید استیل، گرانترین مدلهای موجود در بازار هستند.
  • فرم مخزن فایبرگلاس: این مخازن غالباَ بصورت استوانه یا مکعب تولید می شوند. قیمت مخازن مکعبی فایبرگلس با توجه به ظرفیت بالا و ساخت به شیوه‌ی پنلی، گرانتر است.
  • جهت قرارگیری: عمودی یا افقی بودن مخزن فایبرگلاس اسید، می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. قیمت مخزن عمودی از قیمت مخزن فایبرگلاس افقی کمتر خواهد بود. زیرا تحمل فشاری در مخازن افقی بیشتر است.
  • سیال آشامیدنی: برای نگهداری آب آشامیدنی و مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی، باید از لایه‌های رزین اضافی استفاده نمود تا کیفیت سیال تضمین شود.

انواع مخزن فایبرگلاس اسید

مخزن اسید فایبرگلاس در مدلهای مختلفی طراحی و ساخته میشوند که هریک دارای ویژگیهای خاص خود می‌باشد. چه به لحاظ فرمیک، چه به لحاظ نوع قرارگیری و چه بلحاظ نوع کاربرد نگهداری برای سیالات مختلف. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین مدلهای تانکر نگهداری فایبرگلسی خواهیم پرداخت.

مخزن اسید فایبرگلاس دفنی

مخزن اسید فایبرگلاس دفنی یا خوابیده، قابلیت نصب بصورت دفنی یا خوابیده را دارد. درنتیجه با فرم افقی طراحی و ساخته میشوند. درواقع در دو صورت، استفاده از مخزن فایبرگلاس دفنی پیشنهاد می شود:

  1. هنگامی که بخواهید به ذخیره سازی و انتقال آب شرب (بین نقاط مختلف)، فاضلاب های شیمیایی و قلیایی و آب های سطحی بپردازید.
  2. و همچنین چنانچه با کمبود فضای محیطی روبرو باشید، مدلهای دفنی هیچگونه فضایی را اشغال نمی کنند.

مخزن اسید فایبرگلاس سطحی

این مدلها بر روی تراز صفر زمین (روی سطح زمین) قرار میگیرند. بنابراین با توجه به عدم تحمل فشارهای سنگین و دسترسی راحت، بهترین گزینه برای ذخیره سازی و حمل آب های آشامیدنی محسوب میشوند. همچنین از مخزن فایبرگلاس سطحی در راستای نگهداری و انتقال آبهای سطحی و شیرابه های ضایعات نیز استفاده میشود.

مخزن فایبرگلاس مکعبی

مخزن اسید فایبرگلاس چیست؟

مدلهای نسبتاَ جدیدی هستند که از چندین جهت دارای کاربردها و مزایای گسترده ای هستند:

  1. با توجه به ساختار مکعب، در ابعاد و اندازه های یکسان، حجم بیشتری از مواد و سیالات در درون آن جای میگیرد.
  2. ساخت پنلی مخزن اسید مکعبی موجب شده است که بتوانند ظرفیت های نگهداری بالایی را نیز پوشش دهند. حتی تا ۳۲۰۰ متر مکعب.
  3. بهترین گزینه برای ذخیره سازی سیالاتی با ph متوسط هستند.
  4. نوع خاص اتصالات پنلها در مخزن فایبرگلاس مکعبی، باعث میشود تا هم امکان گسترش ظرفیتی وجود داشته باشد. و هم نصب پنل ها به راحتی صورت می پذیرد.
  5. هزینه ساخت این نوع منابع کم بوده و درنتیجه قیمت مخزن فایبرگلاس مکعبی بسیار مقرون بصرفه است.

مخزن فایبرگلس عمودی (استوانه)

مخزن اسید استوانه ای فایبرگلاس، غالباَ برای ذخیره سازی سیالات در ظرفیتهای پایین ساخته میشود. به عبارت دقیقتر، مخازن استوانه ای برای ظرفیت های زیر ۵۰ متر مکعب، بسیار مطلوب و مقرون بصرفه هستند. پیشنهاد میشود اگر به دنبال خرید مخزن اسید استوانه ای در ظرفیت های بیشتر از ۵۰ مترمکعب و میزان تحمل فشار بیشتر از ۳۰ بار هستید، حتماَ از کارشناسان مربوطه، مشاوره های ایمنی دریافت نمایید.

«مقدار PH سیال» نیز در انتخاب این مخازن بسیار مهم است. مخزن استوانه ای گزینه ای مناسب برای نگهداری سیالاتی در محدوده‌ی PH «۲ تا ۱۲.۵» طراحی میشوند.

مخزن اسید فایبرگلاس

همواره انواع تانکرها برای نگهداری نوع خاصی از اسیدها قابلیت استفاده دارند. اما جالب است بدانید که انواع مخزن فایبرگلاس اسید، امکان نگهداری انواع مختلف سیالات اسیدی سمی و غیرسمی نظیر:

  • اسید فسفریک
  • اسید کلریدریک
  • اسید سولفوریک
  • اسید نیتریک
  • اسید کلریک

و... را فراهم میکند. بدون اینکه دفرمه شوند و یا تغییرات شیمیایی و واکنشی در آنها ظاهر شود. گاهاَ مخازنی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارند، تغییر ماهیت شیمیایی داده و این تغییرات شیمیایی، بر روی کیفیت سیال نیز تأثیر میگذارد. بایستی بدانید که با توجه به استفاده از مواد آنتی یو وی و الیاف چند لایه در ساخت مخزن اسید فایبرگلاس، این تانکرها در برابر نور خورشید و اشعه های فرابنفش بسیار مقاوم عمل می کنند.

تعمیر و نگهداری مخزن فایبرگلاس

مخازن فایبرگلس غالباَ بدلیل عمر بالای ۷۰ الی ۱۰۰ ساله، دچار مشکل خاصی نمی شوند. اما حتی اگر اشکالات کوچکی نیز در انها دیده شود، امکان عیبی یابی داشته و براحتی تعمیرپذیر هستند. نگهداری از این مخازن نیز ساده می باشد. بطور کلی توصیه میشود که طی بازه های زمانی مشخص و با مواد شوینده‌ی مناسب، مورد شستشو قرار گیرند. البته عواملی نظیر:

  • نوع نصب مخزن اسید
  • شرایط محیطی
  • دما و غلظت سیال
  • نوع ذخیره سیال و...

نیز در میزان ماندگاری و حساسیت نگهداری مخزن اسید فایبرگلاس موثر می باشد.

خرید انواع مخزن اسید با پایپ گستر

مجموعه معتبر پایپ گستر (https://septic-tank.ir) با تجربه‌ی سالها حضور در سطح اول ساخت و طراحی تجهیزات حوزه آب و فاضلاب، امروزه به بزرگترین تولید کننده انواع تجهیزات مخزن اسید، مخزن فایبرگلاس، سپتیک تانک پلی اتیلن، چربی گیر، درب منهول، منهول پلی اتیلن و صدها محصول دیگر تبدیل شده است.

تمامی محصولات تولیدی شرکت پایپ گستر، مطابق با آخرین استانداردها و ضوابط بین المللی و استفاده از مواد اولیه باکیفیت تولید میشود. همچنین در حین فرآیندها و پس از آماده سازی محصول، آزمونها و تست های متعددی بمنظور تأیید کیفیت نهایی، توسط پرسنل باتجربه و کارآزموده انجام میشود.

بمنظور کسب اطلاعات تکمیلی خرید و دریافت آخرین قیمت مخزن اسید و مخازن فایبرگلاس، پیشنهاد میشود با مشاوران فنی برجسته مجموعه پایپ گستر تماس حاصل کنید. و البته مشاوره های رایگان تخصصی دریافت نمایید.

آدرس دفتر فروش: اتوبان محمدعلی جناح شمال، خیابان گلاب، بعد از خیابان رحیمی، پلاک ۷۶، واحد ۷

شماره های تماس و مشاوره: ۰۲۱۴۴۳۷۴۳۰۵ - ۰۹۱۲۶۷۲۱۱۰۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1611486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =