توافق انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی

ایرنا نوشت: انگلیس و عربستان برای تشکیل شورای شراکت راهبردی یادداشت تفاهمنامه امضا کردند.

 خبرگزاری عربستان (واس) بدون اشاره به جزئیات این توافق افزود: این یادداشت تفاهمنامه امروز (چهارشنبه) در جریان دیدار «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که در دیوان سلطنتی در کاخ «الیمامه» ریاض برگزار شد، به امضای دو طرف رسید. 

 در این دیدار که وزیر نفت عربستان حضور داشت، درباره همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و زمینه‌سازی برای توسعه آن‌ها گفت و گو شد.  

بر اساس بیانیه عربستان سعودی، در این نشست همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف و تلاش‌های انجام شده در رابطه با این مسائل از جمله تحولات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت. 

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا امروز (چهارشنبه) وارد پایتخت عربستان شد و مورد استقبال معاون امیر منطقه ریاض قرار گرفت. 

«جانسون» پیش از سفر به ریاض در چارچوب سفر خود به کشورهای خلیج فارس وارد امارات شده بود و با شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره تقویت همکاری‌های دو کشور که مهمترین آن پرونده انرژی است، گفت و گو کرد. 

بر اساس این گزارش، «محمد بن زاید» و «جانسون» در مورد همکاری‌های آینده امارات و انگلیس و ثبات بازارهای جهانی نفت گفت و گو کردند.  

در این پیوند، سخنگوی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «جانسون» و شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره فرصت‌ها برای توسعه همکاری بین انگلیس و امارات در زمینه امنیت انرژی، فناوری‌های سازگار با محیط زیست (تکنولوژی سبز) و تجارت گفت و گو کردند.  

وی افزود: آن‌ها همچنین بر لزوم تقویت همکاری قوی در زمینه‌های امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در مواجهه با تهدیدهای فزاینده جهانی توافق کردند.  

جانسون در چارچوب تلاش برای به دست آوردن ذخایر نفت بیشتر و افزایش فشار بر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دلیل حمله به اوکراین به این کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده است. 

وی پیش از آغاز سفرش به کشورهای حاشیه خلیج فارس با بیان اینکه جهان باید از نفت و گاز روسیه جدا شود و وابستگی به نفت و گاز روسیه را خنثی کند، افزود: عربستان و امارات شرکای بین‌المللی اصلی در این تلاش هستند.  

جانسون گفت: ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی جدید برای جبران تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده بر روسیه بر روی مصرف کنندگانی که در حال حاضر ضعف ناشی از افزایش تورم  و هزینه‌های زندگی را احساس می‌کنند، نیاز است.  

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: ما با آن‌ها برای تضمین امنیت منطقه ای، حمایت از تلاش‌های بشردوستانه و دستیابی به ثبات بلندمدت در بازارهای جهانی انرژی کار خواهیم کرد.  

بر اساس اعلام دفتر جانسون، امارات و عربستان بزرگترین شرکای اقتصادی انگلیس در منطقه هستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =