عبور ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان، در آستانه مکالمه تلفنی بایدن ـ شی

یک ناو هواپیمابر چینی روز پنجشنبه تنها چند ساعت پیش از تماس برنامه ریزی شده رئیس جمهور بایدن با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ در روز جمعه، از تنگه تایوان عبور کرد.

به گزارش وب سایت هیل، یک منبع آگاه به رویترز گفت: "حدود ساعت 10:30 صبح CV-17 در حدود 30 مایل دریایی در جنوب غربی کینمن ظاهر شد و توسط یک مسافر در یک پرواز غیرنظامی عکسبرداری شد."

وزارت دفاع تایوان نیز با تایید این رویداد هیچ جزئیاتی ارائه نکرده اما گفت که آنها "درک کاملی" از اقدامات چین در تنگه تایوان دارند.

این منبع افزود که در پی این رویداد تایوان کشتی های جنگی خود را گسیل داشت و ناوشکن های یو اس اس رالف جانسون و یو اس اس آرلی بورک نیز کشتی چینی را در بخشی از حرکت خود تعقیب کردند.

به گزارش رویترز، ستوان مارک لنگفورد، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، در این خصوص به رویترز گفت: کشتی ایالات متحده "در 17 مارس (به وقت محلی) ترانزیت معمولی از تنگه تایوان را از طریق آب های بین المللی مطابق با قوانین بین المللی انجام داده است»

وزارت دفاع چین به رویترز گفت که این اقدام یک"برنامه تمرینی همیشگی" است، اگرچه منبع خبری رویترز این اقدام را "تحریک آمیز" خوانده چرا که به تماس تلفنی بایدن با شی بسیار نزدیک بوده است.

انتظار می رود بایدن و شی در این تماس در مورد موضوعات متعددی از جمله جنگ بین اوکراین و روسیه و تنش های چین با تایوان صحبت کنند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص گفت: "ما نباید این موضوع را به ارتباط و تماس تلفنی بین سران کشورهای چین و ایالات متحده مرتبط کنیم. ممکن است فکر کنید که این بسیار حساس است. اما اینطور نیست.  آنچه حساس است شما هستید، نه تنگه تایوان."

چین مدعی است تایوان دموکراتیک بخشی از این کشور است در حالی که مقامات تایوان گفته اند که آنها یک کشور مستقل هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =