ادعای«ربوده شدن و ۲ سال زندان به اتهامات امنیتی» ثیت شد /  شکایت ۱ میلیارد دلاری سرباز آمریکایی از ایران

عصر ایران نوشت : مایکل وایت حدود ۲ سال پیش در چارچوب یک توافق تبادل زندانیان بین آمریکاو ایران، از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

یکی از کهنه سربازان نیروی دریایی آمریکا که نزدیک به ۲ سال بنا به اتهامات امنیتی در ایران زندانی بود، از دولت ایران به اتهام "ربوده شدن، گروگان گیری و شکنجه شدنش" به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده و خواستار دریافت ۱ میلیارد دلار غرامت از اموال ایران شده است.


به گزارش  آسوشیتدپرس، "مایکل وایت" کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا از آنچه که "آزار و اذیت طولانی و مستمر" در دوران زندان در ایران می گوید، خواهان دریافت غرامت ۱ میلیارد دلاری شده است.

 او در شکواییه خود مدعی شده ماموران زندان در ایران او را شکنجه کرده اند؛ از جمله کتک زدن و مشت زدن، شلاق زدن به پاهایش، محرومیت از غذا و نوشیدنی، و تحت فشار قرار دادن برای اعتراف به جاسوسی برای دولت آمریکا.

ادعاهای مطرح شده در این شکایت ۳۱ صفحه ای، منعکس کننده ادعاهای مطرح شده توسط او در دست نوشته ای ۱۵۶ صفحه ای است که او پشت میله های زندان نوشته و نسخه ای از آن به دست آسوشیتدپرس رسیده است.


او مدعی شده در تابستان ۲۰۱۸ توسط زنی که "دوست دخترش" می‌دانست در ایران اغوا شده تا توسط ماموران دولت ایران ربوده و به زندان بیفتد. او به اتهام همکاری با دولت ایالات متحده علیه ایران - اتهاماتی که در دادنامه می گوید ساختگی است - متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.


این شکایت همچنین ادعا می‌کند که زندانی شدن وایت تلاشی از سوی ایران برای گرفتن امتیاز از دولت ترامپ و "ایجاد اهرم‌هایی برای دیپلماسی" پس از خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بود.


این شکایت در دادگاه فدرال در شهر "واشنگتن دی سی" تنظیم شده است. علاوه بر وایت، شاکیان دیگر این پرونده شامل مادر و ۲ برادر او هستند.

 ادعای«ربوده شدن» و  «2 سال زندان به اتهامات امنیتی» ثیت شد /  شکایت ۱ میلیارد دلاری سرباز آمریکایی از ایران

بیشتر بخوانید:

در صورت رسیدگی به این شکایت و صدور حکم از سوی قاضی، دادگاه می تواند وایت را قادر ‌سازد تا از صندوقی که برای قربانیان اقدامات تروریستی تحت حمایت دولت ایجاد شده است، خسارت دریافت کند.


وزارت امور خارجه آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ ترتیبی داد تا او را به عنوان بخشی از توافقی مبادله زندانیان، با "مجید طاهری" یک پزشک آمریکایی-ایرانی که در ایالات متحده به دلیل نقض تحریم‌ها زندانی شده بود، مبادله کند.

۲۱۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =