روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

وزارت ورزش در سال ۱۴۰۰ روزهای پرفرازونشیبی را پشت سرگذاشت و دو وزیر را به خود دید. ساختمان سئول با سلطانی فر خداحافظی و سجادی را به عنوان وزیر ورزش قبول کرد.

مریم روحی: سال ۱۴۰۰ برای وزارت ورزش ایران با تغییر وزیر همراه شد؛ سلطانی فر رفت و سجادی آمد. سلطانی فر نه برای غیر فوتبالی ها محبوب بود و نه برای فوتبالی ها چرا که گروهی معتقد بودند که تمام تمرکز وزارت روی مستطیل سبز است و فوتبالی ها نیز او را به جانبداری از تیم خاص متهم می کردند. به هرترتیب سلطانی فر که از سال ۹۵ به مدت ۴ سال و ۱۰ ماه و ۲۲ روز وزیر ورزش بود با تغییر دولت از سئول رفت.

دوران مسعود سلطانی‌فر در ۱۴۰۰

مسعود سلطانی فر حدود ۶ ماه وزیر ورزش ایران در سال گذشته بود که مهم ترین اتفاق سال پایانی او المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود.

المپیک ضعیف کاروان

عملکرد کاروان ایران در المپیک توکیو یکی از مهم ترین مباحثی بود که برای انتقاد به سلطانی فر مطرح می شود. ایران در المپیک با وجود کاراته نتوانست از نظر کیفیت عملکرد خوبی داشته باشد. نکته دیگر در خصوص عملکرد وزارت مربوط به تعویق یک ساله المپیک بود که نه آن ها و نه کمیته نتوانستند برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از فرصت کنند و نتیجه اش در توکیو نمود پیدا کرد. در المپیک با وجود اینکه ایران توانست در رشته جدیدی مدال آوری کند اما شکست هایی مثل عملکرد والیبال، بسکتبال، اتفاقات وزنه برداری، ناکامی دوباره احسان حدادی و ... نشان از شکست ورزش ایران داشت.

مهاجران بیشتر شدند!

نکته دیگر اینکه مهاجرت ورزشکاران در سال ۱۴۰۰ هم ادامه دار بود که یکی از دلایل آن عدم توجه کافی و برنامه ریزی درست وزارت برای فدراسیون ها بود. فدراسیون ها با بی پولی رو به رو شدند و بسیاری از اعزام ها لغو شد.

البته از دیگر علل افزایش مهاجرت بی توجهی عجیب وزارت ورزش به غیرفوتبالی ها بود که باعث شد آن ها در بسیاری از مصاحبه های خود موضع تندی نسبت به وزیر بگیرند.

بابا مسعود و کنایه‌هایی که به پایان نرسید

اما در بحث فوتبال نیز سلطانی فر و وزارت نتوانستند حواشی را جمع کنند و با وجود اینکه بعضی معتقد بودند او وزیر فوتبال است نه ورزش اما به هیچ وجه مدیریت خوبی را انجام نداد. عملکرد ضعیف او به شکلی بود که در بحث مدیران دو باشگاه سرخابی بدترین ها انتخاب شدند و بسیاری از مشکلات امروز نظیر بدهی های سنگین ارث مدیران دوران سلطانی فر است!

او هم چنین به روند انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره پرشمار برای استقلال و پرسپولس ادامه داد که اگر قرار باشد تعداد آن ها را از زمان حضور سلطانی فر شمرد برای هرباشگاه بیش از ۲۰ نفر است. او ۲۶ مدیر و ۵ مدیرعامل برای استقلال و ۲۸ مدیر و ۶ مدیرعامل برای پرسپولیس انتخاب کرد!

روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

بالاخره خصوصی سازی جدی شد

به گفته وزیر وقت ورزش در پایان دولت کار خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال به پایان رسیده بود و به سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس محول شد. سلطانی فر درباره این موضوع گفت: خصوصی سازی دو باشگاه استقلال پرسپولیس از نظر ما در قالب تصمیمی که هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی گرفت که از طریق بازار فرابورس به صورت سهام ریز واگذار شود انجام شده است. بیش از دو ماه است که تمامی گزارشات مدارک مستند آن و اطلاعاتی که مورد نیاز سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس اوراق بهادار بود را تحویل داده ایم. از دید ما بیش از دو ماه است که مراحل مختلف خصوصی‌سازی تمام شده، تمامی گزارشها، مستندات کامل بوده و هیچ کم و کسری نداشتیم. تمام اسناد و مدارک مربوط به املاکی که قطعاً متعلق به این دو باشگاه است که هر کدام دو استادیوم بود را از دولت مجوزهای لازم را گرفتیم و واگذار شد. هر تاخیری از این به بعد برمی گردد به عملکرد سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار که باید مراحل اداری آن را طی نموده و عرضه اولیه سهام آن ها که حدودا" ۱۵ درصد از کل سهام می باشد در بازار پایه فرابورس انجام شود.

روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

حذف استقلال و پرسپولیس به نام سلطانی فر و هزاران سوال بی جواب

اما نام سلطانی فر بعد از رفتن از وزارت و در ماجرای صدور مجوز حرفه ای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به میان آمد که مربوط به حدود سه سال پیش است که او حاضر به پاسخگویی نشد و مشاورش در این باره صحبت کرد. قطعا حذف این دو تیم یکی از مهم ترین اتفاقات ورزش ایران در سال گذشته بود که هیچ گاه شفاف سازی درستی هم درباره آن صورت نگرفت.

AFC و ناظران نهادی آن استقلال، پرسپولیس و البته گل گهر را به دلیل اینکه معیارهای اجباری مورد نظرشان را نداشتند از لیگ قهرمانان آسیا حذف کردند و مجوز حرفه ای آن ها را صادر نکرد.

بیشتر بخوانید:

آقای سجادی خودی نشان دهید تا باور کنیم که ورزش یتیم نیست

فردای وزنه‌برداری را وزنه‌برداران می‌سازند، آقای وزیر

آقای سجادی!حالا نگاه ورزشی‌ها به شماست

دوران سجادی در ۱۴۰۰

حضور حمید سجادی در وزارت ورزش این این امید را در ذهن ورزشکاران ایجاد کرد که حضور یک ورزشی می تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد. اما در ۶ ماه گذشته انتقادات نسبت به وزارت نه تنها کمتر نشده بلکه در بسیاری از زمینه ها افزایش هم داشته است.

خسرو قمری درباره حضور حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش گفت: او فردی با دانش و متخصص در ورزش است و قطعا تجربیات چندین ساله مدیریتی ایشان کمک شایانی به ورزش ایران خواهد کرد.  به نظر من با توجه به تخصص و اینکه دکتر سجادی از بدنه ورزش است و بسیاری از مصائب و مشکلات ورزش را از نزدیک لمس کرده، بهترین گزینه برای تصدی کرسی وزارت ورزش و جوانان خواهد بود و امیدوارم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بار به وزیر پیشنهادی دولت با قاطعیت رای مثبت بدهند.

روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

صبوری های بی دلیل و بدموقع!

یکی از مهم ترین ایرادات به وزارت ورزش متوجه بلاتکلیفی موضوعات مختلف و تصمیم گیری دیر است. وزیر ورزش چه در بحث فوتبال و چه انتخابات فدراسیون ها و معرفی سرپرست ها مدت زمان زیادی را تلف کرد که از مهم ترین آن ها می توان به فدراسیون وزنه برداری اشاره کرد.

اهالی وزنه برداری چشم انتظار انتخاب سرپرست فدراسیون هستند اما سجادی هیچ واکنشی به خواسته آن ها ندارد. چندی پیش نیز مصاحبه وزیر ورزش و بیان اینکه وزنه برداری بلاتکلیف نیست باعث ناراحتی خانواده این رشته شد. سجادی گفت: این فدراسیون بلاتکلیف نیست و علی مرادی به عنوان رییس فدراسیون کارها را به خوبی پیش می برد و چراغ فدراسیون را روشن نگه داشته است. مرادی به عنوان دوست و برادر من تا زمانی که حکم بازنشستگی وی به طور رسمی اعلام‌ نشود، در فدراسیون حضور خواهد داشت. مرادی برادر ما و فردی مومن و متدین است. بحث قانون است و فعلا به عنوان رییس فدراسیون فعالیت می کند تا هر کجا که قانون اجازه بدهد.

در ابتدا و در ماجرای وزنه برداری بسیاری معتقد بودند که وزیر ورزش ابتدای راه است و شاید عدم آشنایی با مسند جدید و البته تلاش برای تصمیم گیری درست بود اما ادامه این بلاتکلیفی باعث ایجاد شائبه درباره فشارهای بیرونی شد.

تعلل سجادی البته در بخش انتخاب معاون امور قهرمانی وزارت ورزش هم رخ داد. در واقع یک ماه طول کشید که او محمد پولادگر را به عنوان معاون خود انتخاب کند.

روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

یکی دیگر از علامت سوال های وزارت ورزش در سال گذشته عدم برگزاری انتخابات فدراسیون ها با وجود اعلام وزیر بود. سجادی در ابتدای حضورش در وزارت اعلام کرد که به زودی انتخابات فدراسیون ها را برگزار می کند و در تلاش است تا آن ها را از بلاتکلیفی دربیاورد اما تا دی ماه بسیاری از فدراسیون ها بلاتکلیف بودند!

تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی ۱۰ فدراسیون ورزشی شامل فدراسیون‌های ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان، کوهنوردی، ورزش دانش‌آموزی، کبدی، تکواندو، بوکس، بسکتبال، شنا، تیراندازی و اسکیت مشخص نبود تا به عقیده بعضی وزیر زیر حرفش زده باشد.

بلاتکلیفی در فوتبال

این موضوع در بحث فوتبال هم وجود داشت و بلاتکلیفی در انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره پرسپولیس انتقاداتی ایجاد کرد اما سجادی معتقد بود که این تیم مشکلی ندارد و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. وزیر ورزش درحاشیه بازی ایران و عراق که در آن مقطع گل محمدی استعفا داده بود گفت: درست می‌شود، نگران نباشید!

من وزیر ورزش و جوانان هستم و مسئول پیدا کردن زمین تمرین نیستم؛ زندگی ما فقط استقلال و پرسپولیس نیست، وظیفه داریم در خدمت همه ورزش کشور باشیم؛ در مورد پرسپولیس طوری حرف می زنند انگار دنیا به پایان رسیده است؛ از جمله صحبت های حاشیه ساز وزیر بوده است.

وی در پایان درباره انتقادهای تند سید جلال حسینی از وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال پس از دربی هم گفت: چیزی از این انتقادها نشنیدم و کسی هم چیزی از این صحبت ها به من منعکس نکرد. من وارد این مسائل نمی شوم.

روزهای سخت سلطانی‌فر و سجادی در خیابان سئول!

نکته مهم درباره وزارت ورزش حمید سجادی این است که او از روز اول تلاش زیادی انجام داد تا خودش را بی تفاوت به فوتبال نشان دهد یا به عبارتی ثابت کند وزارت فوتبال اولیتش نیست و اینگونه خود را وزیر تمام ورزش نشان بدهد. او در یکی از اظهارنظرهای خود پیرامون همین موضوع گفت: من کوچک همه شما، به عنوان وزیر ورزش و جوانان همه ایران هستم نه وزیر ورزش استقلال و پرسپولیس؛ ولی وظیفه ما این است که از این دو تیم حمایت کنیم. چون پرطرفدار هستند و همه چشم امید به موفقیت اینها بسته‌اند. ما هر دو تیم را به همراه ورزش کشور به یک چشم می بینیم. من خودم ورزشی هستم. قواره‌های بازی را هم بلد هستم. بارها هم عرض کردم هواداران پرسپولیس و استقلال به وزارت خودشان اعتماد کنند. باز هم می گویم به وزارت ورزش و جوانان اعتماد کنند.

اما سعید فائقی رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی یکی از ویژگی های مثبت وزارت خانه سجادی را صبوری می داند که باعث شد بعد از وزیر شدن همه چیز را دگرگون نکرد البته فائقی این صبوری را در بعضی زمینه ها نکوهش کرد.

ورزشکاران چشم انتظار برنامه وزارت

موضوع مهم دیگر آینده ورزش ایران در ۱۴۰۱ است؛ بازی های آسیایی کمتر از شش ماه دیگر آغاز می شود اما شرایط ورزش ایران مناسب نیست. کشتی با علیرضا دبیر بر سر بودجه همچنان حاشیه می سازد؛وزنه برداری رئیس ندارد؛ فدراسیون ها با مشکلات مالی روبه رو هستند و بسیاری از اعزام ها به این خاطر لغو شده است. وزیر ورزش به همراه کمیته ملی المپیک برای موفقیت ورزش ایران وظیفه سنگینی دارند و با توجه به المپیک نه چندان موفق و افت محسوس بسیاری از ورزشکاران نامی برنامه ریزی مناسبی از سوی مسئولان نیاز است.

وزارت ورزش در بخش فوتبال هم روزهای سختی را پیش روی خود می بیند. علاوه بر انتخابات فدراسیون فوتبال و بحث حضور تیم ملی در جام جهانی، سجادی باید پیگیر بازگشت سرخابی به آسیا و همچنین خصوصی سازی این تیم باشد.

۲۵۳۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1613900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =