جهان صدای انفجارهای اربیل را شنید / پیام تند موشک های سپاه به مخاطبان عیان و نهان عراقی

اقتصادنیوز نوشت: نشریه اکونومیست اعلام کرد: برای ایران نگران‌کننده‌تر این است که این روزها پشته‌های مرتفع کردستان به اسرائیل پست‌های شنود در داخل ایران می‌دهند. مقامات ایران می گویند این منطقه سکوی پرتابی برای عملیات های مخفی اسرائیل است.

هفته‌نامه اکونومیست در یادداشتی با عنوان «پیام موشکی» نوشت: در میانه حواس‌پرتی آمریکا در بحبوحه جنگ اوکراین، ایران ۱۲ موشک به سمت امن‌ترین و غرب‌گراترین نقطه عراق [که موساد در آن پایگاه توطئه‌چینی علیه ایران تشکیل داده بود] شلیک کرد.

نزدیکی فزاینده اربیل و تل‌آویو

اربیل، پایتخت اقلیم خودمختار کردستان عراق، مدت‌ها امن‌ترین پناهگاه این کشور و دوستانه‌ترین پناهگاه آن برای غرب بوده است. اما درست بعد از نیمه شب ۱۳ مارس، ایران این شهر را با ۱۲ موشک کروز کوبید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قوی‌ترین نیروی نظامی ایران، مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

گزارش‌ها درباره تلفات ضدونقیض است، اما چندین ساختمان مورد حمله قرار گرفته است. دولت عراق در بغداد متزلزل شد. دوستان غربی کردها شوکه شدند. ژنرال های ایران می گویند که هدف "مرکز استراتژیک" آژانس جاسوسی اسرائیل، موساد بوده است.

کردهای عراق مدت‌هاست که ارتباط محتاطانه‌ای با اسرائیل داشته‌اند. در دوران جوانی، مسعود بارزانی، پدرسالار خاندان کرد حاکم، زمانی یهودیان را که از چنگال صدام حسین فرار می‌کردند، از گذرگاه‌های کوهستانی کردستان راهنمایی می‌کرد.

به نوشته این نشریه، برای ایران نگران‌کننده‌تر این است که این روزها پشته‌های مرتفع کردستان به اسرائیل پست‌های شنود در داخل ایران می‌دهند. مقامات ایران می گویند این منطقه سکوی پرتابی برای عملیات های مخفی اسرائیل است.

کردها امروزه مقدار زیادی از نفت خود را به اسرائیل می‌فروشند و اخیراً میزبان گردهمایی بودند که در آن از عراق خواسته شد با عادی سازی روابط با یهودیان، از دیگر کشورهای عربی الگوبرداری کند.

اکونومیست مدعی است: نبرد سخت اسرائیلی-ایرانی مدت‌هاست پابرجاست. ماه گذشته نیروی هوایی اسرائیل به یک پایگاه ایرانی در نزدیکی شهر کرمانشاه حمله کرد و بخشی از ناوگان پهپادی را منهدم کرد. ایران همچنین اسرائیل را به تروردو تن از اعضای ارشد سپاه پاسداران در حمله به سوریه در ۷ مارس متهم کرد.

بحث داغ رسانه های اسرائیلی درباره حمله موشکی به مقر اربیل /  پایان یا آغاز تسویه حساب سپاه با تل آویو ؟

بیشتر بخوانید:

پیام موشکی ایران به مخالفانش در عراق

به ادعای اکونومیست، پاسخ موشکی ایران پیامی به خاندان بارزانی متمایل به غرب داشت.

برخی از موشک ها به مزرعه باز کریم برزینجی، برجسته ترین تاجر منطقه اصابت کرد که عملیات نفتی او بخش زیادی از درآمد کردستان را تامین می کند. موشک دیگری به ایستگاه‌های تلویزیونی متعلق به بارزانی‌ها خورد.

از زمان انتخابات عراق در اکتبر، طایفه کرد حاکم با تلاش برای حذف متحدان سیاسی و نظامی تهران از حکومت برای اولین بار از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳، منجر به ناخرسندی ایران شده است.

کردها یک بلوک سنی با اعراب سنی تشکیل داده اند که در مقابل شیعیان تحت حمایت ایران که تا آن زمان غالب بودند، قرار گرفته است. آنها به ویژه با اتحاد با مقتدی صدر، یک روحانی شیعه که پس از انتخابات به عنوان نامزد پیشتاز ظاهر شد، در تضاد با منافع ایران گام برمیدارند. یکی از پسرعموهای او به عنوان نخست وزیر آینده انتخاب شده است.

متحدان ایران در بغداد واکنش نشان داده‌اند. ماه گذشته دادگاه عالی عراق که قضات آن نزدیک به ایران هستند، صدور نفت کردستان مستقل از دولت بغداد را غیرقانونی اعلام کرد.

یک تحلیلگر عراقی حوزه نفت می‌گوید: «عراق یک دارایی مهم برای ایران است و ایران اجازه نمی‌دهد بارزانی‌ها آن را از چنگش درآورند».

۲۱۲۱۵
سیگنال‌های ضمنی موشک‌ها

موشک ها هدف دیگری نیز داشتند. درست زمانی که امیدهای غرب برای احیای توافق هسته ای با ایران رو به کاهش بود،تهران به آمریکا سیگنال داد: [اقدام] ما را در وضعیت پرخطر خود نادیده بگیرید.

در مواقع دیگر، آمریکا ممکن بود واکنش قاطعانه ای نشان دهد. به هر حال، موشک ها نزدیک بود به ساختمان آمریکایی در لبه اربیل اصابت کند. ایران ممکن است تصور کند که با توجه به تمرکز دولت جو بایدن در جاهای دیگر، این شانس را دارد که کنترل خود را بر عراق بیشتر کند.

بارزانی‌ها هنوز ممکن است به خط ایران بازگردند. هیوا عثمان، تحلیلگر کُرد می‌گوید: «پیام ایران این است که ایران در مجاورت عراق است و نه آمریکا و نه اسرائیل نمی‌توانند از شما محافظت کنند».

۲۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    3 1
    نازشصت سپاه باید بااین نمک به حرامها بدترازاین برخورد کرد یادشون رفته زمان صدام ازکوچک وبزرگشون تو ایران میخوردن
  • ح ک IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    3 1
    چندتاازاین موشکها به رانت دزدی فحشا اختلاس بزنید.اینها بیشتر از اسراییل به ملت ظلم وخیانت کردن.