۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۴

مسعود جعفری‌جوزانی که هم‌اکنون قسمت‌های پایانی مجموعه‌ «در چشم باد» را در لس‌آنجلس آمریکا مقابل دوربین برده است، قصد دارد پس از پایان این پروژه، فیلم جدیدش را نیز در آمریکا بسازد.

به گزارش ایسنا، سایت «کانتکت میوزیک» خبر را این‌گونه مخابره کرده است: «این فیلم که «Baskerville» نام خواهد داشت، داستان یک دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه پرینستون  است که در سال 1905 برای تدریس به ایران سفر می‌کند، اما درگیر انقلاب مشروطه می‌شود. یک‌سوم فیلمبرداری این فیلم قرار است در آمریکا انجام شود. جوزانی از سال 2000 قصد داشت این فیلم را در آمریکا مقابل دوربین ببرد، اما اجازه آن را دریافت نکرده بود.»
هوارد باسکرویل (1909-1885) یک دانشجوی آمریکایی بود که به قصد آشنایی با تفکرات خاورزمین به عنوان معلم مدرسه مموریال تبریز به ایران می‌آید و در وقایع سال 1278 و جنبش مشروطه‌خواهان و هجوم قزاق‌ها به مجاهدین می‌پیوندد. ویسلن، مدیر مدرسه مموریال و کنسول آمریکا در تبریز با این اقدام وی مخالفت کرده و از ستارخان می‌خواهند که او را از این کار منع کند ولی باسکرویل ستارخان را متقاعد می‌کند که به عنوان یک انسان باید این حق را به او بدهند که راهی را که انتخاب کرده، ادامه دهد. در همین بین مری‌آن، نامزد باسکرویل نیز از او می‌خواهد که دست از این کار بردارد و با او به آمریکا بازگردد اما عشق او هم نمی‌تواند مانع شرکت باسکرویل در انقلاب مشروطه شود. باسکرویل به عده‌ای ‌از شاگردان خود آموزش نظامی داده و فوج باسکرویل را تشکیل می‌دهد و سرانجام در یک درگیری در شام غازان، هوارد باسکرویل شهید شده و در تبریز به خاک سپرده می‌شود. چند سال بعد، شیخ‌محمد خیابانی سنگ قبری برای او تهیه کرده و بر مزارش می‌گذارد.

فیلمنامه‌‌ «باسکرویل» در سال 1373 توسط مسعود جعفری‌جوزانی نوشته و در همان سال رایت آن، توسط حوزه‌ هنری خریداری و مجدداً در سال 76 توسط مسعود جعفری‌جوزانی و شهریار روحانی از حوزه‌ هنری بازخرید و به وسیله نشر ابتکار به چاپ رسید. سال‌ها بعد نویسنده‌ فیلمنامه، با تعدادی کمپانی فیلمسازی آمریکایی و یک شرکت کانادایی، قراردادی برای ساخت باسکرویل در ایران بست که هر کدام به دلایلی به نتیجه نرسیدو سرانجام آخرین قراردادی که برای ساخت باسکرویل بسته شد با شرکت «search for comon ground» بود که این شرکت به زمینه‌های مشترک ارتباط فرهنگی ایران و آمریکا می‌پرداخت و حتی برای ساخت آن مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد، اما به دلایلی، ساخت «باسکرویل» به سرانجام نرسید اما حق کپی‌رایت آن به نام مسعود جعفری‌جوزانی و محمدمهدی دادگو در آمریکا و کانادا، در کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما ثبت شد.

در خرداد 1383 مسعود جعفری‌جوزانی مطلع شد، یک کارگردان ایرانی مقیم آمریکا، توسط یک سایت اینترنتی اعلام کرده که برای ساخت باسکرویل قرار است به ترکیه سفر کند. این موضوع باعث واکنش جوزانی شد و همان زمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «اکنون بعد از یازده سال زحمت که بر روی فیلمنامه‌ باسکرویل کشیده‌ام به هیچ وجه به این سادگی با این قضیه کنار نمی‌آیم و در ایران و آمریکا اقامه دعوی می‌کنم، چراکه این یک سرقت آشکار هنری است و در عین حال مطمئناً یک فیلم یکسونگرانه و فاقد ارزش‌های اصیل هنری در رابطه با باسکرویل ساخته خواهد شد.» او همان زمان تأکید کرده بود: «فیلمنامه باسکرویل، در صورتی با ارزش است که در کشور ایران و مکانی که اتفاقات در آن افتاده فیلمبرداری شود و به صورت یک محصول مشترک، ساخته شود در غیر این صورت، تبدیل به یک فیلم پروپاگاندا (تبلیغاتی) سیاسی و بی‌ارزش خواهد شد. همانند فیلم‌هایی که هالیوود از شرق و درباره کشور ما ساخته است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =