با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

سال ۱۴۰۰ با فراز و نشیب های زیادی برای ورزش ایران به پایان رسید.

ایمان گودرزی: سال ۱۴۰۰ همراه با اتفاقات و حواشی زیادی برای ورزش ایران بود.  سالی که هم قهرمانی های غرور آمیز المپیک و پارالمپیک و هم حذف ننگین از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را در خود جای داده بود. با تمام شدن این سال وارد سال حساس و سرنوشت ساز ۱۴۰۱ می شویم سالی که فوتبال ما ماجراجویی های زیادی در قطر خواهد داشت.

به مناسبت پایان سال ۱۴۰۰ اتفاقات مهم ورزشی این سال را با هم مرور خواهیم کرد:

قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیستم؛ گلات قهرمانی

بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس بعد از پیروزی ۲ بر صفر مقابل پیکان در هفته پایانی لیگ برتر با ۶۷ امتیاز قهرمان بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شدند و سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیسی‌ها جام قهرمانی لیگ برتر را در ورزشگاه شهدای شهر قدس بالای سر برد. در این دوره از رقابت ها سپاهان با ۶۵ و استقلال با ۵۶ امتیاز در رده دوم و سوم قرار گرفتند. این پنجمین قهرمانی متوالی پرسپولیس و هفتمین قهرمانی سرخپوشان در تاریخ لیگ برتر و چهاردهمین قهرمانی در لیگ سراسری فوتبال بود.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

المپیک توکیو ۲۰۲۰؛ تلخ، شیرین و غیر منتظره

بازی های المپیک توکیو برای کاروان ایران  از اول مرداد با برگزاری رقابت قایقرانی و تیروکمان آغاز شد و ۱۶ مرداد با کاراته به پایان رسید. حاصل حضور ۶۵ ورزشکار ایران ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بود. ایران با مجموع ۷ مدال در جایگاه بیست و هفتم المپیک ۲۰۲۰ قرار گرفت.

در این دوره  از بازی ها شاهد صحنه های تلخ و شیرین زیادی بودیم که شیرین ترین آن مدال طلای جواد فروغی و محمدرضا گرایی بود که شاید کمتر کسی برای این دو نفر شانس مدال متصور می شد.

سجاد گنج زاده هم از اولین و شاید آخرین حضور کاراته استفاده کرد و قهرمان المپیک شد.

تلخ ترین لحظات هم وقتی بود که ورزشکاران ایرانی با چشمان گریان و صورت های ناراحت صحنه مسابقه را ترک کردند. فریادهای حسن یزدانی پس از شکست مقابل تیلو آمریکایی و از دست رفتن مدال طلا جزو صحنه های دردناک بازی ها برای ایران بود. قطعا او غمگین ترین ورزشکار نایب قهرمان در المپیک توکیو بود.

برخی ها هم هر چه تلاش کردند راه به جایی نبردند مانند علی پاکدامن که ستاره ایران در بازی ها بود اما با وجود نمایش زیبایش دست خالی از توکیو برگشت. 

در هر صورت پرونده المپیک توکیو بسته شد و حالا برخی با خوشحالی این رویداد را ترک کردند و برخی دیگر با خاطره ای نه چندان خوب. 

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

مدال آوران ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

۱- جواد فروغی تیراندازی طلا

۲- محمدرضا گرایی کشتی فرنگی طلا

۳- سجاد گنج زاده کاراته طلا

۴- علی داوودی وزنه برداری نقره

۵- حسن یزدانی کشتی آزاد نقره

۶- محمدهادی ساروی کشتی فرنگی برنز

۷- امیرحسین زارع کشتی آزاد برنز

پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰؛ تاریخ سازی پارالمپیک ایران

کاروان ایران با کسب ۱۲ طلا، ۱۱  نقره و یک برنز و مجموع ۲۴ مدال به کار خود در این دوره پایان داد و بهترین عملکرد در تاریخ بازی‌های پارالمپیک را رقم زد. پیش از این، بهترین عملکرد ایران در پارالمپیک مربوط به ۲۰۰۰ سیدنی بود که ۱۲ طلا، ۴ نقره و ۷ برنز کسب شد. ورزشکاران ایرانی در رشته‌های پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی رقابت کردند.ایران در میان کشورهای آسیایی رتبه چهارم را بدست آورد و پس از چین (اول)، آذربایجان (دهم) و ژاپن (یازدهم) قرار گرفت.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

مدال طلا:
روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری)
وحید نوری (جودو)
محمدرضا خیرالله‌زاده (جودو)
اصغر عزیزی (تکواندو)
امیر خسروانی (دوومیدانی - پرش طول)
مهدی اولاد (دوومیدانی - پرتاب وزن)
هاشمیه متقیان (دومیدانی - پرتاب نیزه)
ساره جوانمردی (تیراندازی)
سعید افروز (پرتاب نیزه)
تیم ملی والیبال نشسته
زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان)
حامد امیری (دوومیدانی - پرتاب وزنه)

مدال نقره:
امیر جعفری(وزن‌برداری)
حامد صلحی‌پور (وزنه‌برداری)
منصور پورمیرزایی (وزنه‌برداری)
امان‌الله پاپی (پرتاب نیزه)
علیرضا مختاری (پرتاب وزنه)
رمضان بیابانی (تیراندازی با کمان)
مهدی اولاد (دوومیدانی - پرتاب دیسک)
علی پیروج (دوومیدانی - پرتاب نیزه)
مهدی پوررهنما (تکواندو)
صادق بیت سیاح (دوومیدانی - پرتاب نیزه)
سجاد محمدیان (دوومیدانی  - پرتاب وزنه)

مدال برنز:
سامان رضی (وزنه‌برداری)

جام جهانی کشتی آزاد نروژ؛ به وقت انتقام

رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در نروژ برگزار شد که در پایان تیم ملی کشتی آزاد ایران با سه طلای حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع، سه نقره علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی و یک مدال برنز مجتبی گلیج، با مجموع ۱۶۲ امتیاز بر سکوی سوم جهان ایستاد.

روسیه با ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز و مجموع ۱۷۳ امتیاز قهرمان شد و آمریکا نیز با ۳ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز و مجموع ۱۶۸ امتیاز نایب قهرمان شد.

ایران، آمریکا و روسیه هر کدام ۳ مدال طلا بدست آوردند و دیگر مدال طلای این رقابت ها از آن لهستان در وزن ۷۰ کیلوگرم شد.

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی توانست در فینال پس از سه بار ناکامی در برابر دیوید تیلور، قهرمان آمریکایی المپیک و جهان، او را شکست دهد و به سومین طلای جهانی خود دست پیدا کند. او در فینال المپیک توکیو در یک رقابت نزدیک مغلوب تیلور شده بود.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

حذف استقلال پرسپولیس از آسیا؛  فاجعه‌ای قابل پیش بینی

یکی از اتفاقات مهم ورزشی امسال حذف ۳ تیم استقلال، پرسپولیس و گهر سیرجان از لیگ قهرمانان آسیا بود که همه از شنیدنش شوکه شدند. هر چند AFC از مدت‌ها قبل ایرادات اساسی از این باشگاه‌ها گرفته بود و حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا، محتمل به نظر می‌رسید اما خبر قطعی این اتفاق برای فوتبال ایران ناراحت کننده و تامل برانگیز بود. ماجرا از این قرار بو که AFC برای حرفه‌ای کردن ساختار باشگاه‌های آسیایی، صدور مجوز حرفه‌ای برای آن‌ها را در دستور کار قرار داده بود. این مجوز شامل ۵ معیار اصلی و اساسی ورزشی، زیرساخت ها، پرسنلی، حقوقی و مالی بودند که روی هم رفته دارای حدودا ۶۰۰ آیتم بود و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می شدند. متاسفانه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در هر ۵ معیار نتوانستند انتظارات AFC را برآورده کنند و حتی گل گهر که شرایط بهتری نسبت به تیم‌های پایتخت داشت نیز نتوانست از فیلترهای سخت گیرانه این نهاد عبور کند. همه فکر می‌کردند روال کسب مجوز حرفه‌ای مانند سال‌های قبل است، اما خط و نشان AFC این بار شوخی بردار نبود. بیشتر کارشناسان و مسئولان فوتبال کشور از جمله داریوش مصطفوی، رئیس کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال مدیران سابق باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را مقصر فاجعه پیش آمده می‌دانند. ایراداتی که AFC از باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان گرفته بود، به قدری زیاد و برطرف کردن آن‌ها زمان بر بود که از همان زمان می‌شد به حذف نمایندگان ایران از فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا پی برد. در نهایت دفاعیه باشگاه‌های ایرانی نیز راه به جایی نبرد تا AFC همان کاری را بکند که مطابق میل فوتبال دوستان ایرانی نبود.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

تاریخ‌سازی اسنوکر باز ایرانی؛ قهرمانی قاتل شماره‌ یک‌های جهان

حسین وفایی، ملی پوش اسنوکر ایران که در رقابت‌های شوت‌آوت ۲۰۲۲ شرکت کرده بود موفق شد با شکست حریفان به فینال این رقابت‌ها راه یابد. ملی‌پوش اسنوکر ایران در فینال این رقابت‌ها مقابل مارک ویلیامز قرار گرفت و توانست این اسنوکر باز را شکست دهد و به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند.حسین وفایی که در این رقابت‌ها عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت، موفق شد با کسب ۱۲۳ امتیاز در بازی اول خود بالاترین بریک رقابت‌ها را به نام خود ثبت کند. رقابت‌ها اسنوکر شوت آوت (Shoot Out ۲۰۲۲) یک تورنمنت حرفه‌ای بود که از ۲۰ تا ۲۳ ژانویه در انگلستان کار خود را دنبال کرد. رایان دی، مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها به شمار می‌رفت چرا که او توانسته بود در دور قبل مارک سلبی را در فینال ۲۰۲۱ شکست دهد.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

بیشتر بخوانید:

 صعود زود هنگام به جام جهانی؛ بدون دردسر، به سوی رویاهای بزرگتر

تیم ملی فوتبال ایران رور پنجشنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) با پیروزی یک بر صفر بر ملی‌پوشان عراق، سه دیدار قبل از پایان دیدارهای مرحله گروهی انتخابی، زودهنگام به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرد. این صعود سه بازی پیش از پایان مرحله نهایی انتخابی جام جهانی رقم خورد و سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی لقب گرفت.

ایران درحالی در پایان روز هفتم مسابقات مقدماتی جام جهانی، ۱۹ امتیازی شد و صعودش به این تورنمنت را قطعی کرد که در دور اول مقدماتی، حسابی به دردسر افتاده بود. ازاین زاویه، صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ شباهت ویژه به صعود این تیم به جام جهانی ۲۰۰۶ دارد. در آن دوره هم تیم ملی با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ در دور اول مسابقات، برای عبور از سد قطر و اردن و رسیدن به دور دوم مسابقات، کارش به بازی پایانی کشید اما در دور نهایی مقدماتی، توانست نتایج خوبی بگیرد و تقریبا بدون دردسر به جام جهانی برسد.

حالا اسکوچیچ و بازیکنانش تا پاییز سال آینده فرصت دارند که خود را برای حضور در جام جهانی آماده کنند، آن هم برای پروژه "صعود به دور دوم جام جهانی برای نخستین بار."

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

برکناری عزیزی خادم؛ خوب عالم یک سال دوام نیاورد

هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال روز بیست‌وهشتم بهمن ماه برای عزل و بررسی عملکرد شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در محل مرکز ملی فوتبال تشکیل جلسه داد. اعضای هیئت رئیسه پس از شنیدن دفاعیات رئیس فدراسیون فوتبال در نهایت با رأی قاطع اعضا به جمع‌بندی رسیدند و او را از ریاست فدراسیون برکنار کردند. در اصل هر هشت نفر عضو مجمع رأی به برکناری عزیزی خادم دادند.

با برکناری عزیزی خادم عصر ادبیات عجیب و غریبی چون خوبان عالم، مخلوقات وابسته، نفس حق و ... به پایان رسید. وی در تاریخ ۱۰ اسفند سال گذشته از مجمع فدراسیون فوتبال رای گرفت اما او در فدراسیون فوتبال یک سال هم دوام نیاورد.

با پرچمی بالا وارد قرن جدید شو!

 بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =