ایرنا نوشت: بروکسل امروز (پنجشنبه) میزبان سه نشست شامل اجلاس ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپاست؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هر سه نشست که موضوع اصلی آن اوکراین است شرکت می‌کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، در حالی که جنگ اوکراین وارد دومین ماه خود می‌شود، روسای کشورها و دولت‌های غربی در قالب سه نشست شامل اجلاس ناتو، گروه ۷ و اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گردهم می‌آیند.

تحکیم تحریم‌های اتخاذ شده علیه روسیه، تلاش برای جلوگیری از تلاش مسکو برای دور زدن تحریم ها و بحث در مورد چگونگی تقویت موقعیت ناتو در اروپای شرقی در دراز مدت موضوع اصلی سه نشست امروز خواهد بود.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دیشب (چهارشنبه) برای حضور در این سه نشست وارد پایتخت بلژیک شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که بایدن را در سفر اروپایی خود همراهی می‎کند گفته است: دوست داریم در این جلسات بشنویم که موضع مستحکم و مشترک (میان کشورهای غربی در برابر روسیه) ایجاد شده در ماه گذشته تا هر زمان که لازم است، ادامه یابد.

به گفته وی، واشنگتن امروز مجموعه‌ای از تحریم ها را علیه شخصیت‌های سیاسی و الیگارشی های روسیه اعلام خواهد کرد.

شبکه خبری «ب.اف. ام» بلژیک نیز در گزارشی در مورد نشست های امروز بروکسل نوشت: جو بایدن تلاش خواهد کرد تا قاطعیت خود را در برابر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نشان دهد.

تقویت ناتو

به گفته جیک سالیوان، جو بایدن به مناسبت سفر خود به اروپا به «متحدانش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و تقویت تحریم‌های موجود» می‌پیوندد تا از دور زدن آنها توسط مسکو جلوگیری شود.

وی همچنین از طرح‌های بلند مدت آمریکا برای حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپای شرقی سخن گفته است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود نیز از «اقدام مشترک برای تقویت امنیت انرژی اروپا» و همچنین «کمک های اضافی آمریکا» برای اقدامات بشردوستانه در اوکراین و نیز پذیرایی از میلیون ها اوکراینی آواره گریخته از جنگ، خبر داد.

بر پایه این گزارش، بایدن روز جمعه به لهستان یکی از کشورهای عضو ناتو سفر خواهد کرد. این کشور نخستین مقصد میلیون ها پناهجوی اوکراینی در هفته های گذشته بوده است.

دیدار با نظامیان آمریکایی، حضور در اردوگاه های پناهجویان و نیز دیدار با رئیس جمهوری لهستان از برنامه‌های پیش‌بینی شده این سفر هستند.

چالش تامین گاز برای اروپا

ب. اف. ام در گزارش خود با اشاره به اینکه یک رویارویی طولانی خطری برای وحدت امروز کشورهای غربی محسوب می‌شود به مساله انرژی و چالش اروپا برای تامین گاز مورد نیاز خود اشاره کرد و نوشت: پس از اولین واکنش های هماهنگ در تحریم‌های اقتصادی و مالی، اختلافات بین کشورها در اقدامات بعدی به دلایلی چون میزان وابستگی به گاز روسیه بالا می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در آستانه اجلاس سران اعلام کرد که اتحادیه اروپا به نوبه خود مایل است از ایالات متحده تعهداتی در مورد تحویل گاز طبیعی مایع بیشتر طی دو زمستان آینده دریافت کند.

اورسولا فون در لاین در پارلمان اروپا در بروکسل گفت: فردا با بایدن درباره نحوه اولویت بندی تحویل گاز از ایالات متحده به اتحادیه اروپا در ماه های آینده بحث خواهم کرد.

اتحادیه اروپا می گوید پس از حمله روسیه به اوکراین، می خواهد وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهد.

گروه ۷ و تقویت روابط

بر پایه گزارش شبکه خبری بلژیک، کمک نظامی به اوکراین پس از عقب‌نشینی‌های استراتژیک برخی کشورها و اعلامیه‌هایی مبنی بر تحویل گسترده تسلیحات توسط آمریکایی‌ها، به چالشی جدی تبدیل شد. به ویژه زمانی که جو بایدن گفته و تکرار کرده است که رویارویی نظامی مستقیم با روسیه، به عنوان مثال از طریق منطقه پرواز ممنوع، منتفی است.

هدف دیگر رئیس جمهور آمریکا در سفر اروپایی و حضور در نشست های امروز این است که همانطور که جیک سالیوان در روز سه شنبه وعده داده بود، اطمینان حاصل کند که غربی ها در مقابل چین « صدایی واحد» دارند.

واشنگتن پیشتر هشدار داده بود که پکن در صورت تحویل تجهیزات نظامی به روسیه با اقدامات تلافی جویانه مواجه خواهد شد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفت: با این حال، تا کنون، ایالات متحده چیزی که این مساله را تایید کند مشاهده نکرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1615301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =