پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در صورت احیای برجام/ مهمترین اتفاق اقتصادی سال گذشته چه بود؟

عضو هیات علمی اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است مهمترین اتفاقی که در سال گذشته رخ داد تصمیم دولت سیزدهم برای ورود به مذاکرات با کشورهای غربی در وین بوده است .

سیدمرتضی افقه با بیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره مهمترین وقایع رخ داده در سال ۱۴۰۰ در ایران گفت:  به نظر من از سه سال پیش تاکنون مساله عمده و اساسی ما ، موضوع روابط خارجی با سایر کشورها و همچنین تحریم‌ها بوده است . به هر حال تحریم ضربه زیادی به کشور وارد کرده است و باید از هر تلاشی برای غلبه بر این شرایط و رفع تحریم بهره برد.

بیشتر بخوانید:

                افزایش عجیب و غریب قیمت مواد خوراکی/ بازار کم آورد

                مرغ کیلویی ۸۰ هزار تومان خواهد شد

         
وی با استقبال از تصمیم دولت سیزدهم برای ورود به مذاکره گفت: برخی تلاش داشتند تبلیغ کنند این دولت اهل مذاکره نیست اما اغاز مذاکرات نشان‌دهنده عقلانیت این دولت و آگاهی از نقش روابط بین‌الملل و خارجی در پیشرفت و توسعه است.
وی افزود: برخی شعارها در خصوص اینکه نیازی به ذاکره نیست و ... نشان از بی‌اطلاعی نسبت به نقش روابط خارجی و بین المللی دارد.

اقتصاد ایران


شعارهای داخلی معطل ماند
افقه تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ سال بلاتکلیفی در بازارهای ایران بود . به هر حال در انتخابات ریاست جمهوری شعارهای گسترده‌ای در حمایت از بورس و رفع مشکل بازارها و احیای قدرت خرید داده شد اما در مورد بورس که نمونه عینی است دیدیم اتفاقی رخ نداد و تمام تلاش ها برای رفع مشکلات بی نتیجه باقی ماند.
وی افزود: مقامات اقتصادی دولت سیزدهم تلاش کردند برای تصمیماتی برای رفع بحران بروس بگیرند اما تقریبا هیچ کدام از تصمیمات به نتیجه نرسید چرا که بحران اقتصاد ایران و در نتیجه مشکل بورس بحرانی ساختاری است و تنها با تغییر ریل سیاستگذاری قابل حل خواهد بود و مسکن های موقتی نمی تواند مشکلی را برطرف نماید.
افقه در پاسخ به این سوال که وضعیت بورس در سال جاری چگونه خواهد بود؛ توضیح داد: محور اصلی پیشرفت در هر اقتصادی تولید است و باید موانعی که همیشه بر سر راه تولید وجود داشته است، برطرف شود .
 وی در توضیح این مطلب افزود: من هم می دانم که تحریم خود مانعی بزرگ بر سر راه تولید است اما مشکلاتی جز تحریم ، تولید را در ایران ازرده کرده  با تغییر ریل سیاستگذاری بخش مهمی از مشکلات تولید رد داخل کشور برطرف خواهد شد.
وی افزود: همین مشکلات داخلی باعث شده است حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت بخش تولید خالی باشد؛ بی تردید با رفع این بحران و چرخیدن چرخ تولید وضعیت بورس نیز بهبود خواهد یافت و رفع تحریم ها می تواند متضمن کسب درآمدهای صادراتی و بهبود بیشتر بازار سرمایه در ایران باشد.
وی گفت: باید توجه کرد این شرکت‌های بزرگ ستند که از رفع تحریم منتفع می شوند اما شرکت های کوچک و متوسط با تحریم‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند و همان طور که گفتم رفع موانع تولید پتانسیل این شرکت‌ها را بالا می برد.

تکلیف ارزهای حاصل از فروش نفت چیست؟
وی در پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران به طور کلی در سال ۱۴۰۱، گفت:‌ فعلا همه چیز تحت تاثیر تعیین تکلیف مذاکره است. در صورت احیای برجام ضعیت اقتصادی بهبود می یابد چرا که  همه چهار بخش‌ کشاورزی، صنعت، نفت و خدمات به ارزهای  حاصل از فروش نفت نیازمند هستند و روانی فعالیت اقتصادی می تواند بهبود وضعیت را رقم بزند.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1616216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    چرا مسئولان ما نمی خواهند قبول کنند که اقتصاد وتجارت کشور باید از زیر نظر گروهی خاص ونظامیان خارج بشود ورقابت واقعی بین مردم وشرکت ها برای رونق اقتصادی به وجود بیایدایا نباید اقتصاددانهای کاربلد وکارشناس وارد صحنه بشوند وان را یک جراحی اصولی کنند
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    عجب
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    مرگ بر آمریکا و تحریمهاش
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    چس گفتی استاد
  • مهرام IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    برجام احیا نمیشود
  • ایرانیم IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    آمریکا خواهان توافق برجام است تامل جایزنیست. ازاین موقعیت استفاده کنید وتوافق وتعامل بادنیا کنید ای خواسته ملت ایران است
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    آخه خودرو در عرض این سه یا چهار سال ۱۰ برابر قیمت بالا رفته و قدرت خرید خیلی کم شده
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    این دولت در حد نهار خوردنه! مملکت رو هواست تصمیم های کلانم روسیه دیکته میکنه