مشکل اینجاست که ما سال‌هاست درون افراد را نشانه نگرفتیم. منظور من از نظر سیاسی نیست که مانور و نمایش بدهیم، برخورد نمایشی کاسبکارانه کارساز نیست

این روزها بحث حجاب دوباره به یکی از مسائل و مشکلات جامعه تبدیل شده است دیروز و در خطبه های نماز جمعه ائمه جماعات در مورد بحث حجاب موضه گیری های جدی داشتند و پس از نماز هم راهپیمایی حجاب و عفاف برگزار شد .

دکتر عماد افروغ دکترای جامعه شناسی سیاسی،استاد دانشگاه و نماینده مجلس اما تنها برخورد های قهری را در مورد حل لیم معضل کارساز نمی داندو می گوید نباید فرم‌گرایانه برخورد کنیم که کسی که لباس نامناسب دارد،‌ الزاماً جهان‌بینی نامناسب دارد. مشکل اینجاست که ما سال‌هاست درون افراد را نشانه نگرفتیم. منظور من از نظر سیاسی نیست که مانور و نمایش بدهیم، برخورد نمایشی کاسبکارانه کارساز نیست .

او معتقد است که: "در لزوم وجود بحث حجاب و عفاف در جامعه هیچ تردیدی نیست اما مسئله اینجاست که ما حجاب راهم صرفاً یک امری ظاهری نمی‌دانیم و باطنی هم هست و معتقدیم اگر حجاب باطنی بیاید، حجاب ظاهری هم خواهد آمد. وقتی به اهمیت حجاب باطنی پی بردیم و به عوامل گسترش آن توجه کردیم و سستی و کاستی در توجه به حجاب باطنی از خود نشان ندادیم می توانیم بگوییم که ما در مورد حجاب کار کرده ایم متاسفانه ما در توجه به پوشش یا حجاب در وجه باطنی خیلی سستی کردیم، منظور تنها فرهنگ‌سازی نبوده، عوامل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را باید لحاظ کرد. مثلا من مبتکر طرح ساماندهی مد و لباس بوده‌ام،این روزها اگر کسی با پوشش موردنظر ظاهر نشد، ‌با اوبرخورد می‌کنند اما عملاً توجه نشد که مد مناسب ارزانقیمت عرضه شده و جلوی مدل‌های بی‌ارتباط با هویت گرفته شد؟ آیا صنعت نساجی تقویت شد؟ طراحان داخلی تشویق شدند؟ دانشگاه‌ها و دولت حمایت لازم را انجام دادند؟

 برگردیم به برنامه‌هایی که مستقیماً کار می‌کنند؟ آیا شرایط تسهیل ازدواج فراهم شد؟ در مجلس هفتم همراه با ساماندهی، طرح تسهیل ازدواج جوانان تصویب شد. مسئله دیگر بحث نوع نگاه و مدیریت انسانی است. هرچه اعتماد مردم به نظام بیشتر شود، بیشتر به ارزش‌های نظام تن می‌دهند و هرچه اعتماد کمتر باشد، کمتر به هنجارهای نظام تن می‌دهند. اتفاقاتی افتاده که سلب اعتماد شده و سلب اعتماد بازتابی داشته روی رعایت ارزش‌ها و هنجارها. ما هرچه بیشتر مردم را به بازی بگیریم، مشارکت بدهیم و کریمانه‌تر و اخلاقی‌تر برخورد کنیم و هرچه بیشترمردم هدف باشند و نه ابزار. هرچه بیشتر تلاش کنیم که در عرصه‌های مختلف به خرده فرهنگ مردم توجه کنیم آنها هم به فرهنگ عمومی بیشتر توجه می‌کنند.

 ما تجربه قبل از انقلاب را داریم. می دانید شیوه جذب به چه صورت بود؟ به هیچ‌وجه از شیوه‌های قهری نه استفاده میشد و نه امکانش را داشتندکه استفاده کنند . اما جذب حداکثری هم داشتند از وقتی قدرت به هم زدیم، این سبقه قدیمی و کهن را فراموش کردیم. نباید فرم‌گرایانه برخورد کنیم که کسی که لباس نامناسب دارد،‌ الزاماً جهان‌بینی نامناسب دارد.

مشکل اینجاست که ما سال‌هاست درون افراد را نشانه نگرفتیم. منظور من از نظر سیاسی نیست که مانور و نمایش بدهیم، برخورد نمایشی کاسبکارانه کارساز نیست بایداز صمیم قلب بدانیم که وظیفه ما چیست. امر به معروف تقلیل داده شده به رفتار نظام با مردم و مردم با مردم. اما توجه نکرده ایم که این مسئله دو وجه دیگر هم دارد؛ یعنی برخورد مردم با نظام و نظام با نظام. وقتی نظام با خودش ناقدانه برخورد نمی‌کند و لاپوشانی می‌کند و از طرفی وجه مردم با نظام هم لوث می‌شود، نباید توقع داشت که مردم به ارزش های اجتماعی نظام بها بدهند. باید به این مسائل توجه شود و تجربه نشان می‌دهد وقتی انسانیت را هدف قرار دهیم و برخورد اخلاقی کردیم، ‌نتیجه هم گرفتیم."

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    خدا پدرت را بیامرزد!!!