۱۳ نفر
۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
خلافی خودرو و استعلام خلافی

اغلب افرادی که به سایت راهور سر میزنند به دنبال راهی برای استعلام خلافی خودرو یا موتورسیکلت خود هستند.

خصوصا در این روزها با ارسال پیامک های سراسری به رانندگان مبنی بر پرداخت بدهی خلافی، تلاش برای تسویه خلافی افزایش یافته است.

به تازگی برای مالکین خودرویی که بیش از یک میلیون تومان جریمه دارند پیامکی مبنی لزوم پرداخت جریمه خود به خاطر از حد نصاب گذشتن جریمه رانندگی ارسال می‌شود. در این پیام تاکید شده که اگر طی یک ماه اقدام به پرداخت نکنید، خودرو توقیف می‌شود. البته طبق گفته سردار هادیانفر، در صورتی نسبت به توقیف وسایل نقلیه اقدام می شود که جریمه‌های پرداخت نشده بیش از سه میلیون تومان باشد و با توجه به روزهای پایانی سال و رعایت حال رانندگان این امتیاز برای آنان لحاظ شده است.

اما برای استعلام و تسویه خلافی از بین راه های مختلف شاید راحت ترین روش برای استعلام خلافی خودرو یا موتورسیکلت، روش های آنلاین استعلام خلافی است که امکان پرداخت خلافی را نیز فراهم کرده اند.

پیش از این با جستجوی کلمه خلافی خودرو یا استعلام خلافی می توانستید سایت راهور را در میان نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید اما مدتی است که این سایت از بین سایتهایی که در نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده هستند، حذف و موجب سردرگمی کاربران شده است.

با این وجود سایت راهور همچنان با آدرس rahvar120.ir در دسترس است و با ورود مستقیم به سایت راهور می توانید از خدمات مختلف آن از جمله استعلام خلافی خودرو و موتور بهره مند شوید.

خلافی خودرو و استعلام خلافی

چگونه در سایت راهور خلافی بگیریم؟

برای دریافت خلافی خودرو یا موتورسیکلت خود به آدرس ذکر شده مراجعه کنید و از بین گزینه های سایت، استعلام تخلفات رانندگی را که در اواسط صفحه است، انتخاب کنید.

در صفحه جدید باید در سامانه سخا وارد شوید.

سامانه سخا، سامانه جدیدی است که به منظور افزایش امنیت سایت راهور به مراحل استعلام خلافی اضافه شده است. اگر قبلا در این سایت ثبت نام نکرده اید می توانید با زدن بر روی دکمه ثبت نام و در کمتر از چند دقیقه در این سایت ثبت نام کنید.

برای ثبت نام نیاز به شماره تلفن همراه به نام مالک خودرو و کد ملی است. پس از وارد کردن این اطلاعات و وارد نمودن رمز عبور دلخواه می توانید وارد سامانه سخا شوید و خلافی بگیرید.

پس از ورود به سامانه سخا برای استعلام خلافی به صفحه جدیدی هدایت می شوید که در این صفحه از شما بارکد می خواهد. بارکد عددی 8 یا 9 رقمی است که بر روی کارت خودرو یا موتورسیکلت درج شده است و در کارت موتور با حرف M آغاز می شود. در تصویر زیر محل بارکد ماشین را روی کارت خودرو می بینید که باید در قسمت بارکد خودرو در سایت راهور وارد کنید.

پس از وارد کردن بارکد باید واژه امنیتی را وارد کنید و روی دکمه استعلام بزنید.

پس از این مرحله لیست تخلفات شما به همراه کد تخلف، محل و زمان انجام تخلف و مبلغ آن نمایش داده می شود. با انتخاب جریمه موردنظر می توانید با اتصال به درگاه سداد مبلغ خلافی را پرداخت و تسویه کنید.

استعلام خلافی از سایر روشها مانند روش پیامکی، روش تماس تلفنی با سامانه راهور، استفاده از کد دستوری و ... با مشکلاتی روبرو است. برای مثال در روش پیامکی اپراتور همراه اول پاسخ نمیدهد و یا اینکه از روش پیامکی نمی توان از ریز تخلفات رانندگی مطلع شد و تنها تعداد و مبلغ مجموع خلافی پیامک می شود. همچنین در روش پیامکی امکان پرداخت و تسویه خلافی وجود ندارد و برای پرداخت خلافی نیاز به سایر روشها است.

خلافی خودرو و استعلام خلافی

استعلام خلافی با اپلیکیشن فرمون

به غیر از روشی که در بالا ذکر شد با استفاده برنامه فرمون هم می توانید خلافی خودرو یا موتورسیکلت را استعلام و پرداخت کنید.

برنامه فرمون یکی از ابزارهای مفیدی است که هر راننده ای باید روی گوشی خود داشته باشد. خوشبختانه این برنامه در دو نسخه اندروید و آی او اس توسعه یافته است و بنابراین روی تمامی گوشی ها قابل نصب است.

برای نصب این برنامه از گوگل پلی اینجا کلیک کنید.

برای نصب نسخه آی او اس به سیبچه یا آی اپس مراجعه کنید.

روش استعلام خلافی با فرمون نیز همانند سایت راهور و با استفاده از بارکد است. همچنین یک بخش استعلام خلافی ویژه نیز در نظر گرفته شده است که می توان عکس تخلفات ثبت شده با دوربین را دید. از دیگر ویژگی ها و امکانات برنامه فرمون قیمت گذاری خودرو، استعلام بیمه شخص ثالث، آزمون های آیین نامه رانندگی، هشدار دوربین های کنترل سرعت و کنترل طرح ترافیک، ... است.

توجه کنید که مبالغ خلافی بعد از گذشت 2 ماه و در صورت عدم پرداخت دوبرابر می شود. و در همین مهلت دو ماهه می توانید با مراجعه به پلیس+10 نسبت به خلافی خودرو اعتراض کنید. بنابراین توصیه میکنیم اگر خلافی دارید برای اعتراض و یا تسویه آن سریعتر اقدام کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1616381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =