زاخارووا: اوکراین باید شروط روسیه را اجرایی کند

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه نیروهای اوکراینی طی هشت سال گذشته به قتل غیر نظامیان در دنباس اقدام کرده اند؛ از شکنجه نظامیان روس به دست نظامیان اوکراینی خبر داد و از طرف اوکراینی خواست اقدامات گردان‌های راستگرای تندرو (نئونازی‌ها) را متوقف کند و اوکراین باید شروط مد نظر روسیه را اجرایی کند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری تصریح کرد مقامات اوکراینی مانع رسیدن کمک‌های انسانی شرکت «روس اتم» به دست مردم شدند. مقامات اوکراینی نگذاشتند این کمک‌های بشردوستانه به دست شهروندان اوکراینی برسد و آن را در ایستگاه راه آهن رها کردند.

وی افزود: مزدورانی که در اراضی اوکراین وارد جنگ شده اند حتی توافقنامه وین را نقض کرده اند و از ساختمان‌ها و تاسیسات دیپلماتیک برای بسیج مزدوران استفاده می‌کنند. همه این اقدامات به شکلی علنی صورت می‌گیرد و اگر این سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها معتقدند کاری که انجام می‌دهند قانونی است بنابراین نباید از انجام آن توسط کشورهای دیگر نگران و حیرت زده باشند.

زاخارووا در خصوص لزوم بی طرف ماندن اوکراین و خلع سلاح این کشور و از بین بردن نئو نازی‌ها و بازگرداندن صفت دولتی برای روس زبان‌ها و حفظ حقوق آنان همگی در قانون اساسی اوکراین در سال ۱۹۹۱ مصرح شده است و در نتیجه ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم اقداماتی سازنده برای اجرای این خواسته‌ها بکار بندد و به اقدامات مسخره و شکنجه‌هایی که به دست گردان‌های راستگرای تندرو انجام می‌شود؛ پایان دهد تا صلح و ثبات بازگردانده شود و مشکلاتی که طی هشت سال گذشته بوجود آمده است؛ پایان یابند.

زاخارووا با اشاره به روابط گسترده بلاروس افزود: در هشتم آوریل ما وحدت روسیه و بلاروس را جشن گرفتیم. این توافقنامه به تلاش دو کشور مبنی بر تاریخ و سنت‌های مشترک اشاره دارد. در سال ۱۹۹۷ روابط میان روسیه و بلاروس به روابطی ممتاز تبدیل شد و اقداماتی که دو کشور را به هم نزدیک می‌کند و همچنین تقویت توانمندی‌های دو کشور صورت گرفت. در این توافقنامه به تساوی حقوق ملت‌های روسیه و بلاروس در تحرک و اجرای طرح‌های اقتصادی و ... تصریح شده است و برنامه‌هایی برای تشکیل بازارهای مشترک در نظر گرفته شد.

۲۳۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1616856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AT ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    8 3
    چقد پر رو اید شما!!! پا شدید رفتید تو خاک یه کشور دیگه بعد توقع دارن با روی باز و گشاده ازتون پذیرایی کنم!