۱ نفر
۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹

تحولی در همزمانی دو بهار

شهاب‌الدین چاوشی
تحولی در همزمانی دو بهار

یادداشت نوروزی خبرآنلاین در آغاز بهار سال 1401 خورشیدی

سالی دیگر از عمر مقدر ما که بزرگترین سرمایه الهی ماست، گذشت. روزهایی که هرگز باز نمی گردند و ما همه سرخوش از پایان سالی از عمر و ورود به سالی جدید به هم تبریک و تهنیت می گوییم. اگر میل به خلود و جاودانگی را که با فطرت آدمی عجین است از انسان برگیریم این شادمانی قدری عجیب به نظر می رسد!
چرا باید از کم شدن سرمایه عمرمان سرخوش باشیم، جز اینکه یک سال دیگر از رنج زندگی را توام با بندگی خداوند سبحان پشت سر نهاده باشیم؟! پس ما دنبال حیات جاودانه ای هستیم که گذر از این لحظات جانکاه عمر، دسترسی به آن را برای ما ممکن و نزدیکتر می کند. شاید مراد از اشتیاق به لقای پروردگار در نگاه عارفان موحد ناشی از همین نگاه باشد. بیان امیرمومنان را یاد بیاوریم که فرمود :"هر روز که درآن از معصیت و نافرمانی خداوند سبحان دوری صورت گیرد همان روز عیداست ".

از خداوند بخواهیم هر روز و هر لحظه عمر باقیمانده مان را برکتی عظیم بخشد که در پرتو آن تقرب به رضای حق تعالی را بجوییم و بر خدمت به بندگانش همت گماریم. حال که بناست سختی ها و رنج های زندگی را به جان بخریم از قبل آن توشه برای آخرت خویش برچینیم و بیندوزیم که راه دراز است و ما کم توشه ! برای این راه دراز باید توشه ای بیندوزیم که بکار آید .

خدایا! از تو می خواهیم در سال نو ما را به فطرت الهی خویش بازگردانی و آنچه لازمه آدمیت و انسان شدن ماست بر ما الهام فرمایی. خدایا بی لطف و کمک خودت ما بندگان ضعیف و سرکشی هستیم که سامان نمی یابیم. پس ما را به کرم و بزرگواری خود از شر نفس اماره رهایی بخش و بر تلاش آگاهانه و مجاهدت مخلصانه در مسیر بندگیت موفق و رهنمون باش و توجه ما را از هر آنچه غیر توست دور ساز و نیازهای رشد و تکامل ما را در سایه بندگی خودت سامان بخش.

اینک همزمان با بهار طبیعت و بهار رمضان و ماه قرآن باید در تحول اخلاقی جامعه بکوشیم. مراعات انصاف در رفتارها و گفتارهاست و وعده الهی آنجا محقق خواهد شد که تلاش منصفانه بکنیم تا خداوندحکیم راه های رستگاری رابر ما نشان دهد. که فرمود: « والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
با ورود به سال جدید، از خداوند قادر مهربان طلب می کنیم تحولی در دلها و جان های ما پدید آورد و حال مان را به احسن الحال دگرگون کند. به امید به بهبودی اوضاع و تحول در شرایط اقتصادی و سیاسی میهن. امیدواریم که راه ها و امیدها تازه شود.

«یامقلب القلوب والابصار» که تدبیر شب و روز با توست ما را در آستانه ی سال نو و تجدید حیات طبیعت حیاتی درخور بندگی خودبخش و جان های ما را در زلال معرفت خود شست و شو ده و با فرهنگ عبودیت خویش مانوس ساز که تو صاحب و مالک و پروردگار ما هستی و جز مهر و رضای تو رنج های ما را التیامی نیست.

خدایا صالحان را در اقامه آیین بندگی و نصرت بندگانت توفیق ده و این سال جدید را به یمن نام مبارک ولی برگزیده و منتظر بر مستضعفان جهان، سال رهایی از رنج جنگ و فقر و ناداری و سوتدبیر مقرر بدار و حال مان را به احسن الحال مبدل فرما.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1617411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =