خبر مهم رییس‌کل بانک مرکزی درباره بازار ارز/ جزییات تازه درباره تامین ارز در کشور

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ارز در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵۷ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی صالح آبادی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار ارز کشور مطلوب، روان و متعادل است گفت: تامین ارز انجام شده در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تاکید کرد: مجموع عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در طول سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است. 

صالح آبادی ضمن تشریح تحولات بازار ارز کشور در سال گذشته افزود: میزان خرید و فروش اسکناس دلار در بازار متشکل معاملات ارزی با افزایش ۱۷۶ درصدی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به رقم  یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار رسید. نرخ اسکناس دلار در این بازار در ابتدای دوره ۲۴.۷۵۴ تومان و در پایان دوره ۲۴.۸۱۴ تومان بود. 

 تامین ارز با ۵۷ درصد رشد به بیش از ۵۷ میلیارد دلار رسید

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، خرید و فروش اسکناس یورو نیز در بازار متشکل معاملات ارزی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ با افزایش ۱۸۶ درصدی به رقم ۲۹۹ میلیون یورو رسید. این میزان در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸ و ۸۰ میلیون یورو بوده است.

صالح آبادی با بیان اینکه میانگین نرخ دلاری معاملات در سامانه نیما در ابتدای دوره سال ۱۳۹۹ با رقم  ۱۳.۸۱۸ تومان آغاز شده و این رقم در پایان دوره این سال به رقم ۲۳.۰۲۳ تومان رسیده است،‌ افزود: این در حالی است که میانگین نرخ دلاری معاملات در سامانه نیما در ابتدای سال ۱۴۰۰ با رقم ۲۳.۲۰۰ تومان شروع و با میانگین معاملات ۲۳.۸۹۱ تومان به پایان رسیده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    24 0
    اگر واقعیت دارد و ا قیمت ارز بازار آزاد بیست و هفت تومان است چرا قیمت گوشت تخم مرغ برنج سیب‌زمینی و خیلی از این اقلام به جای کاهش با چهل درصد افزایش رو برو بوده دم خروس یا قسم حضرت عباس یا اینکه نه واقعیت دارد اما این پول به مردم اختصاص ندارد و به از ما بهتران اختصاص دارد فایده این درکجا است برای مردم وقتی فایده ای ندارد پس بود و نبود این خبر هم برای ما ارزشی ندارد
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    20 1
    چه تاثیری در زندگی ما داشت؟ سهم ما تورم و گرانی کوچک شدن سفره است.
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 1
    عجب
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 0
    خوش بحال ژن خوبها
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    11 0
    استاد با تمام این تعاریف سفره مردم حالیست پس این پولها کجاودرچه زمینه ای خرج شده پایه پولی چرا روز بروز ارزش خود را از دست داده تورم وگرانی بیداد می کند این ارقام بسیار با واقعیت هم خوانی ندارد
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    11 0
    از زمین زمان طلا دلار ببارد فقط در جیب خودتان می رود سهم ما مردم تورم بدبختی بیشتر این دیگه یک بچه 5 ساله ام می داند
  • سامان IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    آقای رئیس کل مهم اینه که حریف بانکها نیستید و نمیتونید حجم وامهای بانکی رو کنترل کنید. ببخشید این قدر رک می گم ولی عرضه اجرای سیاست انقباضی را ندارید. قبلی ها هم نداشتند! تا وقتی سیاست بانکی انبساطی است گرانی روزمره کالا را خواهیم داشت ربطی هم به میزان درآمد دولت نداره.