آیا امکان ارتودنسیِ فقط یک فک با ارتودنسی نامرئی وجود دارد؟

یکی از جدیدترین روش های مرتب کردن دندان ها، ارتودنسی نامرئی است.

منظور از ارتودنسی نامرئی درمان با دستگاه هایی است که حین استفاده تقریبا غیرقابل مشاهده و نامرئی هستند و تقریبا کسی متوجه آن ها نمی شود. مهمترین دستگاه ارتودنسی نامرئی، الاینرهای شفاف یا همان پلاک ارتودنسی متحرک هستند. آن ها قالب هایی از جنس پلاستیک خاصی هستند که روی دندان ها قرار داده می شوند و قابل جابجا شدن توسط بیمار نیز هستند.

ارتودنسی نامرئی چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

ارتودنسی نامرئی قادر است طیف وسیعی از مشکلات مربوط به نامرتبی دندان ها را اصلاح و برطرف کند. تنها ایراد این روش این است که مشکلاتی که درجه خفیف تا متوسط دارند را درمان می کند و اگر شخصی مشکلات شدید دندانی و فکی داشته باشد باید ارتودنسی ثابت انجام دهد زیرا ارتودنسی نامرئی تنها این موارد را درمان می کند:

· وجود فاصله جزئی بین دندان ها

· کج بودن جزئی تا متوسط دندان ها

· اوربایت جزئی (جلو بودن دندان های جلو در فک بالا)

· آندربایت جزئی (جلو بودن دندان ها پایین در جلو)

· اوپن بایت (فاصله بین دندان های بالا و پایین در جلو، حین بسته بودن دهان)

آیا ارتودنسی نامرئی می تواند تنها مشکلات یک فک خاص را برطرف کند؟

زمانی که ما مشکل نامرتبی دندانی داریم و یا فک هایمان در موقعیت نامناسبی نسبت به حالت نرمال قرار دارند، این مشکل یا مشکلات متوجه هر دو فک می شود. مثالا تصور کنید که دندان های فک بالا در جلو کمی نامرتب هستند. این نامرتبی قطعا روی دندان های دیگر در همان فک بالا تاثیر می گذارند و به مرور زمان روی دندان های فک پایین نیز تاثیر میگذارند. زیرا همگی در یک سیستم کار می کنند و هر مشکلی در این سیستم متوجه بخش های دیگر آن خواهد شد.

بنابراین هر زمان که یک مشکل هرچند جزئی در هر فک پیش بیاید معمولا درمان را برای کل سیستم انجام می دهند. درمان ارتودنسی نیز به همین شکل است. اگر تنها یک فک نامرتبی داشته باشد ما درمان ارتودنسی را تنها برای یک فک بالا یا پایین انجام نمی دهیم بلکه برای هر دو فک انجام می دهیم.

آیا امکان ارتودنسیِ فقط یک فک با ارتودنسی نامرئی وجود دارد؟

هزینه ارتودنسی نامرئی به ازای هر فک چقدر است؟

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، زمانی که درگیر ارتودنسی دندان می شویم مجبور هستیم که هر دو فک را درگیر نیروهای ارتودنسی کنیم تا هر دو فک به صورت دقیق و هماهنگ با هم مرتب شده یا در موقعیت مناسبی قرار بگیرند. بنابراین ما هزینه ارتودنسی نامرئی را برای هر دو فک بالا و پایین لحاظ می کنیم.

هزینه ارتودنسی فک بالا و هزینه ارتودنسی فک پایین یکی است و تفاوتی با هم ندارد. به عنوان مثال اگر دکتری به شما می گوید که هزینه ارتودنسی نامرئی برای شما ۱۰ میلیون تومان است منظورش این است که هزینه ارتودنسی فک بالای شما ۵ میلیون و برای فک پایین نیز ۵ میلیون تومان است.

چه دندان پزشکانی ارتودنسی نامرئی انجام می دهند؟

ممکن است برخی از دندانپزشکان عمومی در مطب یا کلینیک خود درباره انجام درمان ارتودنسی نامرئی به شیوه جدید تبلیغاتی انجام دهند. و بله دندانپزشکان عمومی نیز می توانند این درمان جدید را انجام دهند اما حقیقتا آن ها واجد شرایط انجام هیچ یک از درمان های ارتودنسی نیستند. آن ها آموزش های لازم را نگذرانده اند و تخصصی در این زمینه ندارند. بنابراین بهتر است برای انجام هر نوع درمان ارتودنسی (چه ابتدایی و چه تخصصی) تنها به یک ارتودنیست یا متخصص ارتودنسی دندان مراجعه شود.

متخصصان ارتودنسی نه تنها دوره عمومی دندانپزشکی که بین ۶ تا ۷ سال است را گذرانده اند بلکه به ۳ تا ۴ سال دیگر به صورت تخصصی ارتودنسی دندان را می آموزند. بنابراین این ها هستند که واجد شرایط انجام درمان های ارتودنسی هستند نه دندانپزشکان دیگر.

آیا امکان ارتودنسیِ فقط یک فک با ارتودنسی نامرئی وجود دارد؟

چطور یک دکتر ارتودنسی برای شروع درمان ارتودنسی نامرئی پیدا کنیم؟

از آنجا که ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف یا همان پلاک های متحرک به شدت مورد استقبال افرادیست که نیازمند درمان های ارتودنسی هستند، و تبلیغات زیادی نیز پیرامون آن انجام می شود، مهم است که بتوانید یک دکتر ارتودنسی خوب جهت انجام این درمان پیدا کنید.

برخی از مهم ترین نکاتی که حین پیدا کردن این متخصص می توانید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

· حتما دندانپزشک باید دارای تخصص ارتودنسی باشد

· تجربه درمان ارتودنسی نامرئی بسیار مهم است. سعی کنید متخصصان باتجربه تر را انتخاب کنید

· اگر متخصص در کلینیک یا مطب خود ۰ تا ۱۰۰ ساخت الاینرها را انجام می دهد به او اعتماد کنید زیرا بیشتر متخصصان سفارش ساخت پلاک ها را به لابراتوارهای بی کیفیت تحویل می دهند

· محیط مطب دکتر و پرسنل او را چک کنید

· از تجارب افرادی که ارتودنسی نامرئی انجام داده اند استفاده کنید و درباره انتخاب متخصص از آن ها سوال بپرسید

· از دانشکده های دندانپزشکی پرس و جو کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618822

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =