خبرگزاری دولت از آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در مازندران خبر داد

ایرنا نوشت: شرکت مهندسی ساخت‌وساز دولتی چین برای اجرای برخی پروژه‌های اولویت‌دار و زیرساختی مهم مازندران با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اعلام آمادگی کرد.

چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در مازندران آماده می‌شوند

به گزارش ایرنا، نمایندگان یک شرکت بزرگ دولتی چین روز سه‌شنبه -۱۶ فروردین- با حضور در جلسه مشترک با مدیران ارشد مازندران، پس از بررسی برخی اولویت‌های اجرایی این استان برای مشارکت در سرمایه‌گذاری و اجرای برخی پروژه‌های بزرگ زیرساختی این استان اعلام آمادگی کردند.

در این نشست که بعدازظهر چهارشنبه با ریاست حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران و تعدادی از مدیران کل و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مازندران برگزار شد، برخی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مازندران برای نماینده شرکت چینی شرح داده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به دلیل غیبت استاندار در این جلسه اقتصادی اظهار کرد: دکتر حسینی‌پور به دلیل سفر ماموریتی به تهران و جلسه با وزیر کشور امکان حضور در این جلسه را نداشت و بعد از این جلسه اولیه قرار است نشستی با نمایندگان شرکت چینی داشته باشد.

حسن خیریان‌پور پس از معرفی مختصر شرکت سرمایه‌گذار دولتی چین در این نشست گفت: پس از مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده این شرکت که بزرگترین شرکت دولتی حوزه مهندسی و اجرای زیرساخت‌ها در چین محسوب می‌شود اعلام آمادگی کرد که در حد یک میلیارد دلار در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای اجرای پروژه‌هایی در مازندران سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: این شرکت در حوزه زیرساختی، ریل، بنادر، ساختمان، سدسازی و بسیاری از طرح‌های زیرساختی دیگر آمادگی سرمایه‌گذاری در استان را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در مازندران گفت: مازندران ظرفیت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف دارد. نزدیکی به پایتخت، اتصال به راه‌آهن، داشتن سه فرودگاه و سه بندر فعال با ظرفیت حدود ۱۳ میلیون تن و برخورداری از بیشترین طول ساحل دریای خزر بخشی از مزایای این استان برای سرمایه‌گذاری هستند. ضمن این که در بخش کشاورزی با تولید سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی استان سرآمد کشور است.

چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در مازندران آماده می‌شوند

خیریان‌پور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی مازندران در حوزه شیلات، صنایع و گردشگری نیز پرتعداد و برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند که شرکت‌های خارجی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: در حوزه زیرساخت طرح نهضت ملی مسکن و پروژه آزادراه را داریم که به صورت جدی مورد توجه است. در بخش ریلی نیز اتصال راه‌آهن مازندران به مشهد مقدس در مسیر شرق و همچنین اتصال راه‌آهن مازندران به گیلان را داریم که قابلیت مهمی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. در بخش سدسازی و شبکه‌های آبرسانی از سدها به مزارع نیز ظرفیت‌های خوبی داریم که امیدواریم با برگزاری چند جلسه تخصصی و مشترک بین نمایندگان این شرکت چینی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در این عرصه‌ها به نتایج خوبی برسیم.

آغاز سرمایه‌گذاری از مازندران

نماینده شرکت چینی هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در مازندران آغاز روند بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استانی ایران برای این شرکت چینی در قالب قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: از استاندار مازندران تشکر می‌کنم که این جلسه را برای آغاز فرآیند همکاری بین این شرکت و مازندران به عنوان نخستین استان هدف ما برای سرمایه‌گذاری برگزار کرد.

گوا افزود: ما می‌دانیم که مازندران در ایران یکی از قوی‌ترین استان‌ها از نظر اقتصادی است. به همین دلیل مازندران را به عنوان نخستین استان برای بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفتیم.

 وی اظهار کرد: شرکت ساخت‌وساز دولت چین نه تنها با بخش دولتی، بلکه با شرکت‌های دیگر هم روابط خوبی دارد. امیدواریم بر اساس توانایی خودمان در مازندران برای آن طرح‌هایی که مد نظر مسئولان و اولویت این استان است سرمایه‌گذاری کنیم تا مشارکت اقتصادی خوبی بین این شرکت معتبر چینی و مازندران ایجاد شود.

نماینده شرکت ساخت‌وساز دولتی چین خاطرنشان کرد: ما با توجه به سابقه‌ معتبر و بین‌المللی خوبی که داریم می‌توانیم برای ساخت کارخانه‌ها، زیرساخت‌ها، اجرای طرح‌هایی مانند راه‌آهن، ساختمان‌سازی، سدسازی و بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ دیگر همکاری کنیم.

گوا خاطرنشان کرد: تا کنون در افریقا، خاورمیانه و شمال اروپا هم پروژه‌های زیادی داشتیم و امیدواریم اینجا هم پروژه‌های خوبی را اجرا کنیم.

چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در مازندران آماده می‌شوند

وی افزود: ما به کیفیت اجرای پروژه توجه زیادی می‌کنیم. ساختمان‌هایی که توسط این شرکت ساخته شده‌اند در زلزله‌های هفت ریشتری هم آسیب ندیدند. در واقع این شرکت به راحتی هر پروژه‌ای را نمی‌پذیرد، اما اگر وارد قرارداد شود با بالاترین سطح تعهد پروژه را اجرا می‌کند. یکی از نمونه‌های تعهد کاری این شرکت ساخت بیمارستان طی دو هفته در چین برای مدیریت شرایط کرونایی بود که البته با هزینه بسیار زیادی اجرا شده بود.

 نماینده شرکت دولتی ساخت‌وساز چین تصریح کرد: مبلغ کل قراردادهای این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۹۰ میلیارد دلار بود که حجم بالای اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت را نشان می‌دهد. اکنون نیز مایل هستیم که در بازار کار ایران سرمایه‌گذاری کنیم و این روند را از مازندران آغاز کرده‌ایم.

گوا اظهار کرد: البته در درجه نخست باید بدانیم که کدام حوزه‌ها برای مازندران اولویت دارد تا بر اساس اولویت‌های این استان پس از بررسی نیازها و پروژه‌ها وارد قرارداد شویم.

تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران

در این نشست مدیران کل و مسئولان تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به برشمردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در مازندران پرداختند و بخشی از نیازهای تعریف شده موجود در حوزه زیرساخت‌های مازندران را شرح دادند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ضمن برشمردن برخی از پروژه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موجود در مازندران برای سرمایه‌گذاری این شرکت، پروژه آزادراه شرق به غرب مازندران است که در چهار فاز قائمشهر-ساری-میاندورود، قائمشهر-آمل، آمل-چالوس و چالوس-تنکابن-رامسر تعریف شده است.

سید محمد نظری افزود: برای فاز نخست این پروژه که در حد فاصل قائمشهر تا میاندورود و به طول ۴۴.۵ کیلومتر و در ۶ خط رفت و برگشت است تا کنون ۷۰ درصد آزادسازی زمین‌های مورد نیاز پروژه انجام شد. فاز چالوس رامسر نیز شامل یک مسیر ۷۵ کیلومتری تا انتهای تنکابن می‌شود که ماده ۲۳ آن اخذ شد و مراحل پایانی دریافت مجوز از پدافند غیرعامل و حفاظت محیط زیست را می‌گذراند و یک مسیر ۱۵ کیلومتری ساحلی از تنکابن تا رامسر دارد که مراحل مطالعاتی آن در حال انجام است. فاز آمل-چالوس نیز در فاز صفر مطالعاتی قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خاطرنشان کرد: در بحث نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها نیز آماده همکاری با این شرکت هستیم. ۱۱ درصد از کل ترددهای جاده‌ای کشور در مازندران ثبت می‌شود که حدود چهار برار میانگین تردد در سایر استان‌هاست. با توجه به شرایط اقلیمی مازندران نگهداری راه‌ها یکی از مباحث مهم است که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری این شرکت از روش‌های روزآمد نگهداری راه‌ها بهره‌مند شویم.

وی درباره ایمن‌سازی راه‌های استان نیز گفت: حجم بالای ترددها در استان و وجود نقاط حادثه‌خیز هم ضرورت اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی راه‌های استان را افزایش می‌دهد. ۲۷۲ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های مازندران شناسایی شد که برای ایمن‌سازی آن‌ها به اجرای طرح‌هایی مانند تونل، زیرگذر، تقاطع و روگذر نیاز است.

 این مسئول تصریح کرد: در حوزه مسکن و شهرسازی نیز با توجه به سهم ۱۵۵ هزار واحدی مازندران از طرح نهضت ملی مسکن و همچنین داشتن طرح تفصیلی دربودن ۳۷ شهر از ۶۳ شهر مازندران امکان همکاری‌های گسترده‌ای با شرکت خارجی وجود دارد.

مدیر عامل آب‌منطقه‌ای مازندران نیز در این نشست بخشی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مازندران در حوزه آب را عنوان کرد و گفت: ما برای سدسازی می‌توانیم بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف کنیم. بسته طرح‌های آبرسانی به شهرها هم از دیگر پیشنهادهای ما برای سرمایه‌گذاری است که شامل هزار کیلومتر خط انتقال فولادی به اضافه هشت تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۵ متر مکعب در ثانیه می‌شود.

محمدابراهیم یخکشی افزود: پیشنهاد بعدی ما اجرای طرح‌های زهکشی آب در حوزه کشاورزی است. ضمن این که برای اجرای نیروگاه‌های آبی نیز آمادگی داریم در ۵۰ نقطه برای ساخت نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات وارد قرارداد سرمایه‌گذاری شویم.

وی اظهار کرد: شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در مجموع نزدیک به یک میلیارد دلار پروژه دارد که مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده و می‌توان آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری واگذار کرد.

در این نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی دیگر استان از جمله اداره کل فرودگاه‌های مازندران، اداره کل راه‌آهن شمال، بندر امیرآباد، بندر نوشهر، شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی از مدیران دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در دستگاه‌های تحت مدیریت خود را برای نمایندگان شرکت چینی شرح دادند.

در پایان این نشست مقرر شد که سید رحیم بخشی مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری استانداری و سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های مستقل نمایندگان این شرکت چینی با مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مازندران و همچنین بازدید از برخی زیرساخت‌های مد نظر نمایندگان این شرکت را انجام دهند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =