۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵

پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر:

بنام خدا

در پی انتشار مطلبی با عنوان : "راه یابی مکتب ایرانی به قوه قضائیه!؟" در پایگاه اینترنتی الف که استفاده از یک فراز از منشور حقوق بشر کوروش در لوگوی ستادحقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران را مساوی با راه یابی مکتب ایرانی به این مجموعه دانسته است نکاتی لازم به تذکر است.

1- پیش از هرچیز باید دانست که لوگو یا آرم هر مؤسسه ای یک اثر هنری محسوب می شود که در طراحی آن نهایت دقت در استفاده از حداکثر مشخصات منطبق با ارزش های دینی، فرهنگی و بومی یک جامعه لحاظ می شود. این موضوع در طراحی لوگوی ستادحقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشهود است. اهتمام هنرمندانه به اهمیت هریک از ارزش ها در لوگوی ستاد حقوق بشر نیز آشکار است. اولویت در لوگوی ستاد حقوق بشر با آیه شریفه کلام الله مجید " ولقد کرمنا بنی آدم ... " بوده است و پس از آن با اندازه ای کوچکتر به فرازی از منشور حقوق بشر کوروش پرداخته شده است. این لوگو به گونه ای طراحی شده که کلیه ارزش ها و باورهای دینی و باورهای ملی جمهوری اسلامی ایران درباره حقوق بشر و حقوق انسان را در بر بگیرد. به همین منظور موارد زیر در طراحی لوگو در نظر گرفته شده است.

- استفاده از دایره که در فرهنگ اسلامی ما تعابیر عرفانی مشخصی دارد و نشانه نگاهی جهانشمول و فراگیر است.

- استفاده از آرم قوه قضائیه که نماد عدل و انصاف و مساوات است.

- استفاده از بال فرشته، که نشانه صلح و آرامش و رابطه با آسمان و توجه به معنویات است.

- استفاده از آیه شریفه: "و لقد کرمنا بنی آدم" که بیانگر شأن و منزلت رفیعی است که خداوند تبارک و تعالی برای بشر قائل شده است.

- و درنهایت استفاده از یک فراز از منشور حقوق بشر کورش کبیر به زبان میخی است که در نوع خود اولین منشور حقوق بشر به شکل مکتوب و منقوش در جهان است و نشان دهنده این حقیقت است که ایران در زمینه پاسداری از حقوق انسانها نسبت به سایر جوامع پیشگام بوده است و در زمانه ای که کشورهای غربی بعد از صدها سال قتل و کشتار و خونریزی داعیه دار مسأله حقوق بشر شده اند حاوی پیام روشنی است.

2- لوگوی ستادحقوق بشر قوه قضائیه حدود پنج سال پیش طراحی، عرضه و مورد استفاده قرار گرفته است حال آنکه بحث جریان انحرافی در ادبیات سیاسی کشور عمری کوتاه دارد و مشخص است که این لوگو ربطی به جریانات اخیر ندارد.

3- نگاهی به مواضع ستاد حقوق بشرقوه قضائیه خصوصاً مواضع ریاست محترم ستاد، حضرت آیت الله آملی لاریجانی و دبیر محترم ستاد، دکتر محمدجواد لاریجانی بیانگر این مسأله روشن و بیّن بوده است که همواره یکی از محورهای بسیار کلیدی در این مواضع چه در صحنه های بین المللی و چه در صحنه داخلی تکیه بر محوریت اسلام بوده و می باشد. مواضع رئیس و دبیر ستاد حقوق بشر درباره جریان انحرافی نیز اظهر من الشمس است. بنابراین هرگونه شائبه علم کردن هرمکتبی در اعداد مکتب اسلام سوء ظن نزدیک به اثم است. درهمین حال این هشدار لازم است که مبادا دوستان مدعی مبارزه با جریان انحرافی ناخواسته وارد بازی تازه ای از سوی همین جریان شده باشند که اندکی تیزهوشی و درک سیاسی می تواند نجات بخش باشد.

لینک منبع
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریحانه IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    1 0
    این مطلب ارزش جواب دادن نداشت واقعا کار الف سخیف و بی معنی بود