از ادعا تا واقعیت/ بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها

قرن نو نوشت: در روزهای اخیر و همزمان با توقف مذاکرات احیای برجام اخبار متعددی مبنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور به گوش می‌رسد.

جواد اوجی، وزیر نفت، اخیرا اظهار داشته است که ظرفیت تولید نفت به قبل از دوره تحریم ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گفته علی سعدوندی، کارشناس انرژی، طی سال های تحریم میادین نفتی گسترش پیدا نکرده است و از طرف دیگر فراورده های نفتی و گاز در ایران ارزان است و این امر منجر می‌شود تا مردم در ایران در مصرف خود قیمت و هزینه را در نظر نگیرند و در نتیجه حداکثر مصرف صورت می گیرد و این اتفاق منجر شده است تا مصرف نفت و گاز داخلی برای ما بسیار بالا باشد و به این دلیل مقدار مازاد نفت تولیدی ما برای صادرات طی سال ها کاهش پیدا کرده است.

جواد اوجی، وزیر نفت، در خصوص افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور اظهار داشته است که با اقدامات مؤثری که در میادین نفتی اعم از خشکی و دریا، حفاری چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تأسیسات و مراکز جمع آوری نفت انجام شد، امروز ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و در عملکرد و تولید با این میزان مشکلی نداریم.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا وزارت نفت برنامه‌ای برای فروش بیشتر نفت دارد؟ افزود: بله، ظرفیت صادرات نفت به خصوص در میعانات گازی در سال گذشته پایین بود و امیدواریم با تلاش همکاران در این حوزه در سال ۱۴۰۱ با ارقام بالاتری در بخش صادرات نفت و میعانات و سایر فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی دست پیدا کنیم.

در این بین رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در این خصوص که بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به پیش از تحریم ها چقدر صحت دارد؛ گفت: بنده نیز اطلاعاتی دقیقی در این خصوص ندارم و در این بین تنها می توان به گزارش دبیرخانه اوپک استناد کرد. دبیرخانه اوپک در آخرین گزارش خود که مربوط به پایان ماه مارس است و در حقیقت این گزارش روز 31 مارس منتشر شده است گفته است که تولید نفت ایران 2 میلیون و 550 هزار بشکه در روز بوده است و این گزارش رسمی اوپک است و از این مقدار یک میلیون و 650 هزار بشکه مصرف داخلی است و باقی آن صادر شده است.

پدیدار در ادامه افزود: گزارش شرکت ملی نفت ایران به صورت رسمی منتشر نشده است که کسی بخواهد به آن استناد کند و تنها گزارش رسمی که در سایت های بین المللی نیز بازتاب داده شده است، گزارش رسمی دبیرخانه اوپک است و به غیر از این گزرش رسمی دیگری در اختیار نداریم.

نفت به 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید؟

در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت در بازارهای جهانی 101 دلار و 2 سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز 96 دلار و 68 سنت قیمت خورده است که نسبت به هفته های اخیر کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کردند.

رضا پدیدار در خصوص روند قیمت نفت در ماه های آینده گفت: با توجه به شرایط بحران جهانی قیمت نفت به طور میانگین در 6 ماه اول سال 2022 روی 100 دلار به بالا خواهد بود و برای 6 ماه دوم سال با توجه به تداوم بحران روسیه و در صورت ادامه پیدا کردن آن قیمت نفت کماکان بالای 100 تا 110 دلار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ایالات متحده آمریکا بخشی از ذخایر استراتژیک خود را باز کرده است و به صورت ماهانه 10 میلیون بشکه نفت را به بازار تزریق خواهد کرد و اعلام داشته است که تا 6 ماه آینده عرضه 10 میلیون بشکه نفت به بازار ادامه خواهد داشت می تواند قیمت نفت را به تعادلی برساند و اگر در نتیجه بحران اوکراین عرضه نفت روسیه به بازار مختل شود این اقدام آمریکا می تواند مانع از این اتفاق شود که قیمت این طلای سیاه افزایش پیدا کند و در محدوده‌ای که گفته شد قرار خواهد گرفت.

ایران چقدر درآمد نفتی از دست داده است؟

گفتنی است که با توجه به نرخ‌های بالای نفت در ماه های اخیر و به تاخیر افتادن مذاکرات احیای برجام، ایران حجم قابل توجهی درآمد نفتی را از دست داده است؛ پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی در توییتی در خصوص به تاخیر افتادن مذاکرات احیای برجام نوشت:" ۱۰ ماه پیش در مذاکرات وین در همین نقطه ای بودند که اکنون هستند. در این مدت کشور نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار درآمد صادرات نفت را از دست داده، هزینه های دیگر تحریم بماند. اکنون آزاد شدن ۷ میلیارد دلار پول بانک مرکزی را دستاورد میدانند، پولی که همان ۱۰ ماه پیش می توانست آزاد شود ... ."

از ادعا تا واقعیت/ بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1619775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 1
    هنوز که مردم سودی نبردن چه فایده
  • 4284383620 IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 2
    آقای صولتیان ظاهراً خبر ندارید این هفت میلیارد پول همان نفتی است که در زمان برجام قبلی فروخته بودید و علی رغم برجام نتوانسته بودید پول آن را بگیرید،