چرا کراوات علی دایی مهم است؟ / چرا او حاضر نشد در هواپیما کنار احمدی نژاد بنشیند؟

شرق نوشت:علی دایی بین‌المللی‌ترین چهره فوتبال ایران است. او تا همین چندماه پیش رکورددار گل‌های زده ملی در دنیا بود و کمترکسی تصور می‌کرد رکورد گل‌های اسطوره ایران شکسته شود.

با این وجود، فوق‌ستاره‌ای به اسم کریستیانو رونالدو از راه رسید و این عنوان را از چنگ علی دایی درآورد. ازدست‌دادن عنوان برترین گلزن تاریخ تیم‌های ملی نه‌تنها برای علی دایی بد نشد بلکه باعث شد نسل جدیدی که با دایی آشنایی نداشتند و تاریخ‌سازی او را از یاد برده بودند، به یاد بیاورند که روزگاری فوتبالیست مطرح و بزرگی از ایران، در دنیای فوتبال متولد شده است.

دایی این تولد دوباره را مدیون رقابت سالم بود که با کریس رونالدو درگرفته بود؛ به‌طوری‌که رونالدو، یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ بعد از رکوردشکنی، مجبور به ستایش علی دایی شد و رکورد او را مورد تمجید قرار داد.

بااین‌حال، با علی دایی در فوتبال ایران آن هم بعد از تعریف و تمجید ستاره‌های بزرگ دنیا، رفتارهای عجیب‌وغریبی شد. شایعه ممنوع‌الفعالیتی‌اش از یک‌سو (موردی که خودش تکذیب کرده) و تراشیدن حواشی بزرگ و کوچک برای او از سوی دیگر، باعث شد تا دایی از مسئولان ورزش ایران و شاید از مسئولان غیرورزشی دل چندان خوشی نداشته باشد.

اوج این دل‌ناخوشی مربوط به زلزله کرمانشاه بود که دایی دست به کار شد و شخصا برای کمک به زلزله‌زده‌ها به میدان آمد ولی در عین ناباوری، حسابی که او برای کمک‌های نقدی اعلام کرده بود، مسدود شد و خودش هم به دادگاه فراخوانده شد. دایی بارها پیش از این همان جمله معروفش را به کار برده که «با خدا لابی کرده» و کاری به سایر موارد ندارد. او گفته دلیل چنین رفتارهایی با او به این خاطر است که از «محبوبیتش می‌ترسند». البته که بعد از رکوردشکنی کریستیانو رونالدو که باعث شد تا مدت‌ها رسانه‌های مطرح خارجی در باب بزرگی علی دایی مطلب بنویسند، موجی حمایتی به راه افتاد که باید قدر این اسطوره زنده را دانست. اوج این قدر و ارج‌نهادن اما شد آنکه اتوبانی حوالی کرج را به نام علی دایی کردند!

برخلاف رفتاری که با علی دایی در فوتبال ایران شده او همواره چهره‌ای محبوب در بین فوتبالی‌های دنیاست. هنوز هم بسیاری از چهره‌های سیاسی و ورزشی کشورهای عربی برای گرفتن عکس یادگاری با علی دایی بی‌تابی می‌کنند. اینها منهای سمت‌های مختلفی است که علی دایی همواره در فیفا داشته است. او زمانی در کمیته جوانان فیفا عضویت داشت و بحث‌های توسعه را برای این نهاد باید پیگیری می‌کرد. دایی سفیر نهادهای مهمی هم هست و هربار هم پای مراسم فیفا و AFC در میان است، او یکی از مدعوین است. آخرین باری که ارزش علی دایی برای ایرانی‌هایی که قدرش را نمی‌دانند ثابت شده، مربوط به همین مراسم قرعه‌کشی جام جهانی در قطر است که فیفا، او را به‌عنوان یکی از اسطوره‌های دنیای فوتبال به این مراسم دعوت کرد تا دایی گوی‌های قرعه‌کشی را از گلدان‌های مربوطه بیرون بکشد. حضور کاپیتان سابق تیم ملی روی صحنه‌ای به این مهمی باعث شد تا یک بار دیگر از این گفته شود که علی دایی افتخاری برای فوتبال ایران است و بسیاری از دیدنش روی صحنه‌ای به این مهمی و رفاقتش با اسطوره‌های دیگر از جمله لوتار ماتیوس و کافو برزیلی کیف کردند.

جنجال کراوات‌بستن علی دایی؟

اگرچه حضور دایی در این مراسم با واکنش‌های مثبتی همراه بود و بسیاری از آن به‌عنوان یک دستاورد و افتخار بزرگ یاد کردند ولی این حضور چندان بدون حاشیه هم نبود. به‌تازگی شایعه شده که ملاقات علی دایی با سفیر ایران در قطر بحث‌برانگیز شده و دلیل بحث پیش‌آمده بین این دو نفر، کراوات‌بستن علی دایی است! مشخص نیست چنین شایعه‌ای چطور شکل گرفته ولی یکی، دو عکاس ایرانی حاضر در مراسم این موضوع را تأیید کرده و گفته‌اند قبل از شروع رسمی مراسم چنین بگومگویی صورت گرفته و نهایتا دایی نه‌تنها استقبالی نکرده بلکه بدون دست‌دادن با سفیر ایران در قطر، از او جدا شده تا ناراحتی‌اش را نشان دهد. این شایعه در شرایطی مطرح شده که علی دایی نه برای اولین بار به‌عنوان نماینده ایران در مراسمی خارجی شرکت کرده و نه برای اولین بار است که در چنین مراسمی کراوات بسته است. البته بعد از مطرح‌شدن چنین موضوعی هر دو طرف، هم سفیر ایران در قطر و هم علی دایی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در واکنش به شایعاتی مبنی بر اختلاف او با علی دایی در جریان سفر دایی به قطر برای شرکت در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2022، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: «چنانکه قبل از مراسم، در پست اینستاگرامی اعلام کردم، حضور علی آقای دایی در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر افتخاری ملی بود. فرصت دیدار با ایشان فراهم نشد، اما شایعاتی منتشر شده که از اساس دروغ است. به نظرم دروغ سیزده می‌باشد». علی دایی هم در گفت‌وگوی کوتاهی که با تابناک داشته این موضوع را تکذیب کرده است: «سال‌هاست در چنین برنامه‌هایی از سوی فدراسیون جهانی دعوت می‌شوم و این حرف‌وحدیث‌ها را هم الان از شما می‌شنوم و البته برایم تازگی ندارد. اگر چنین چیزی بود، خودم می‌گفتم اما حقیقت ندارد».

چرا کراوات علی دایی مهم است؟

اینکه مسئله کوچکی به‌عنوان کراوات تبدیل به بحثی جدی در فضای رسانه‌ای ایران شده، موضوع مهمی است. با وجود آنکه این شایعه توسط طرفین تکذیب شده ولی به نظر می‌رسد فضای اجتماعی حاکم بر ایران از یک سو و کاریزمای علی دایی از سوی دیگر باعث شده تا این شایعه مهم جلوه کرده و بازتاب زیادی داشته باشد. در ایران موضوعات مهمی مانند باید و نبایدهای لازم بر سر مقوله پوشش، داستان به کار گماردن گشت ارشاد و نهایتا برخوردهایی که بعضا تصاویری از آنها در فضای مجازی بازتاب داشته باعث شده تا حساسیت‌ها نسبت به پوشش و نگاه سیاسیون به این مقوله با جدیت بیشتری از سوی مخاطبان دنبال شود. اگرچه پذیرش این موضوع که مقامی در حد سفیر با نماینده‌ای ورزشی از ایران برای بستن یا نبستن کراوات وارد جدل شود غیرقابل باور می‌نماید ولی از آنجا که ذهن مخاطب آمادگی پذیرش چنین موضوعی را داشته، داستان باورپذیر شده است.

سوی دیگر این ماجرا شخصیت مجزایی به اسم علی دایی است؛ مردی که می‌گوید به توصیه پدر هرگز وارد عرصه سیاست نمی‌شود و کارهای سیاسی انجام نمی‌دهد ولی در بیشتر اتفاقات سیاسی رخ‌داده ردپایی هرچند اندک از خودش به جا گذاشته است. کمک مالی‌اش به ستاد میرحسین موسوی، ارتباط حسنه‌اش با محمد خاتمی و البته جبهه‌گیری‌هایش علیه محمود احمدی‌نژاد او را تبدیل به چهره‌ای متفاوت کرده است. فارغ از این مباحث، نگرانی‌های عمیق علی دایی درباره رخدادهای اجتماعی در ایران است که جایگاه او را خاص‌تر کرده است. دایی در تمامی اتفاقات ریزودرشت، خودش را در تیم مردم جا کرده و با انتقادهای تندوتیز از مسئولان، علیه آنها مطالب متفاوتی مطرح کرده است. از سیاست‌های اعمال‌شده بر وضعیت اقتصاد که ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد گرفته تا انتقاد از مدیریت بحران در زمان بلایای اجتماعی. او اتفاقا منتقد شماره یک تلویزیون هم هست و مدت‌هاست با صداوسیما حرف نمی‌زند. آخرین باری که تیغ تیز انتقادات علی دایی متوجه مسئولان شده مربوط به رخدادهای تلخ مشهد در حاشیه بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان است. در دیداری که زنان علاقه‌مند به فوتبال را به ورزشگاه راه نداده و به صورت آنها اسپری فلفل پاشیدند. دایی در واکنشی تند نسبت به این موضوع نوشت: «اتفاقات شرم‌آور و رفتارهای غیرانسانی صورت‌گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال‌دوست کشورمان در هیاهوی قرعه‌کشی جام جهانی هرگز «فراموش» نخواهد شد. در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است. امیدوارم روزی فرارسد که زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت «آزادانه» به استادیوم‌ها بروند و اشک آنها برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و...». او همواره از این گفته که محبوبیتش را از مردم دارد و دلیلی ندارد برای منافع شخصی بخواهد از مسئولی بدون دلیل تعریف و تمجید کند. حال با اشاره‌ای مختصر به همین بعد شخصیتی علی دایی، پذیرش اینکه او برای بستن یا نبستن کراوات در مراسمی بین‌المللی بخواهد با سفیر ایران در کشور مربوطه بحث و جدل کند، امری پیچیده است که پذیرفتنش را دشوار می‌کند. دایی همان فردی است که پیشنهاد اطرافیان احمدی‌نژاد برای نشستن کنار او در هواپیما را رد کرده است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1619916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    علی دایی افتخار ایرانه
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      افتخار ترکهاست در ضمن کراوات چ اشکالی داره اینکه ادم شیک باشه بد نیس
    • ناشناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      آره جان خودت
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      دوستی که نوشتید آقای دایی افتخار ترک‌هاست، آقای دایی خودش رو ترک ایرانی می‌دونه برای همین افتخار همه‌ی ایران از جمله ترک‌هاست. همون طور که من ترکم اما وقتی آقای حسن یزدانی مسابقات رو می‌بره از ته دل خوشحال می‌شم. هممون ایرانی هستیم. چه فرقی داره؟
  • ali IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    البته دایی بزرگ فوتبال ایرانه .اما کتمان نکنیم گلهای دایی برابر گلهای رونالدو مثل پراید در برابر بوگاتیه.اینرا هم نباید چشم پوشی کرد.مسئله بعدی .دادگاه علی اقا را احضار کرد.خیلی هم شایعه های درست و نادرست پخش شد.الان زمان فضای مجازیه علی اقا هم خوب در این فضا فضا داره .به هر حال شفاف سازی میکرد و حاشیه ها را از بین می برد بد نبود.!!!!!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      بلد هستی شما بهترش را انجام بده
    • سامان IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      خودت ببین علی دایی کجا پرورش پیدا کرده رونالدو کجا!! دقیقا دایی چه امکاناتی داشته رونالدو چه امکاناتی‌؟
    • علی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      75 11
      متاسفانه یک مشت بچه میان اینجا نظر میدن !! رونالدوی میلیاردر داره در بهترین شرایط زندگی حرفه ایش رو پیش میبره ، بهترین مربی ها بهترین امکانات حتی همین الانش هم فوتبال ایران خیلی محرومه بعد شما میایی از زمان آقای دایی حرف میزنی؟ البته این ها حاصل تلاش رونالدو هست اما این هم باید در نظر بگیریم که هر کدوم با چه امکاناتی بازی میکردن
    • ناشناس IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      دوست عزیز شما اگر یک نگاهی به گل های ملی رونالدو بیندازید متوجه می شوید که اکثر گل هاش به تیم هایی مثل آندورا، لیتوانی، جزایر فارو ، لوگزامبورگ و غیره هست که حتی خیلی از مردم تا حالا اسم این کشورها رو هم نشنیده اند. پس بهتره به جای کوچک شمردن گل های علی دایی قبلش به گل های رونالدو هم نگاهی کنیم و ببینیم که بیشتر گل هاش به تیم های درجه ۴ اروپا هست.
    • حشمت نوعی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      61 5
      مرد مومن همبازی دایی کی بوده همبازی رونالدو کی بوده. حساب کنی رونالدو هم اکثر گلهاش مقابل دسته چندم اروپاست ضمنا ما به تعداد گل کاری نداریم ما به شخصیت و شرف و وجدان و معرفت علی دایی افتخار میکن جناب آقایی که فکر کنم به جای توپ میگی لوپ
    • حسین CA ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      23 8
      اگر علی دایی به گوام زده این همه لژیونر داریم بس چرا اینا آقای گل جهان نمیشن علی آقا افتخارهست اینو تومغزت فروکن همه جای ایران دیار ماست ترک بودن افتخار ماس
    • US ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      14 0
      آقای عزیز حدوحدودخودت را بدون این حرفت بی احترامی نه تنها به آقای دایی هستش بلکه به همه ایرانیهاداری توهین وبی احترامی داری میکنی بقول دوست عزیز که گفته شما بهترش روانجام بده من میگم شمابرو پس پا افتاده ترینشو انجام بده ببینیم چند مرده حلاج هستی
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      6 2
      فقط میگم حسود هرگز نیاسود
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    زنده باد اقای علی دایی.اقای دایی خواهشا مواظب خوددت باش.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      11 1
      علی ایی از چند سالگی وارد فوتبال شد و تیم ملی رونالو از چند سالگی وارد فوتبال شدو تیمه ملی .اینو حساب کنیم میفهمیم هنوز کی برتره
  • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    نبایدکروات میزد هویت خودش نباید تو کشورهای خارجی یادش بره با لباسی برو که باعث عزت و اقتدار وشایسته ایرانیان باشه کروات زدن در شان ما ایرانیان نیست هر چند من علی دایی روخیلی دوست دارم و بهش افتخار میکنم
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      بله شأن ما همون پرایده
    • KING IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      یعنی چی که در شان ما نیست در شان ما چی هست؟
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      80 8
      ایشون شآن ایران و ایرانی حفظ کرد اون چیزی که تو ذهن تو هست نه ربطی به ایران داره نه ایرانی
    • mohamad IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      77 7
      کروات زدن چه ایرادی داره چه ربطی به هویت ایرانی واقتدار واین حرفها داره
    • مسعود IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      47 8
      چی میگی تو..... واقعا در کدام سیاره زندگی میکنی!!؟
    • دایی جواهر ایران IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      50 6
      تو شان علی آقا نییس که کنار گذاشته بشه دنیا داره به شهریار فوتبال ایران افتخار میکنه بعد ما چی؟به کرواتش گیر میدیم
    • سجاد IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      43 7
      کت وشلوار هم ایرانی نیست
    • ایرانی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      59 14
      اینکه کراوات بزنیم و شیک باشیم و متشخص باشیم در شان مانیست؟؟؟ اینو شما تشخیص میدی که بستن کراوات برای ما نیست!!؟؟ جنابعالی اگر نمیخوای کراوات ببندی میتونی با پیژامه و کت بری بیرون تا به شخصبتت لطمه ای نخوره. از طرف خودت حرف بزن و درباره ی خودت نظر بده . اسطوره ی ایران مال ایرانه و باید در شان و منزلت ومحبوبیت بالایی که داره پوشش داشته باشه.
    • ناشناس IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      27 5
      اگه کراوات زدن در شان ایرانیها نیست پس چرا در عروسی هامون همه مخصوصا داماد کراوات میزنند!!!!
  • ایرانی الاصل IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    تو هم به جلگه باقی فریب خوردگان پیوستی دایی وبه گمان خودت رو چیزی حساب کردی ،در صورتی که با تشویق وحمایت همین مسئولین ومردم یه اسمی در آوردی وحال گذشته خود را از یاد برده ای واقعا جای تأسف داره
    • USA IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      جلگه چیه😂😂😂😂😂 دلبندم جرگه درسته خیلی دلواپسیاااا
    • reza IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      36 7
      چند کلاس سواد داری
    • عاقل IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      پیشنهاد میکنم حتما بری یک تست ژنتیک بدی. برخلاف اسمی که رو خودت گذاشتی خیلی بعیده که ایرانی الاصل باشی.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      12 0
      بر خلاف اسمتون که به ایرانی الاصل بودنتون تاکید دارد این عقیده و تفکر فقط از یک غیر ایرانی سر میزند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    علی دائی باعث افتخار ایران و از چهره های ماندگار ایران خواهد بود.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    (( چرا کروات علي دايي مهم است ؟ )) ؛ بند پوتين يک سرباز , يک رزمنده و يک شهيد براي من به مراتب مهم تر از کروات اين آقا و کروات ديگران است .
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      55 5
      ایشون با کراوات جزو خیرین هستین هر سال خیلی از دانش اموزان بی بضاعت تحت تکلف ایشون تمام هزینهای تحصیلشون فراهم میشه تو سیل و زلزله ایشون همیشه پیش قدم هستن از جیب خودش اما اونایی که الان به صندلی های ریاست و مدیریت تکیه زدن خیلی هاشون...
  • صادق IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    علی دایی افتخار ایران و ایرانی همین و بس
  • ب.ع IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    عزیز افتخار ومظهر قدرت ایران شهدا هستند همه دنیا فدای یک لبخند شهیدی که قبور مطهرش که از ده متری بوی گل می دهد.اینها افتخار کشورند برو عامو دلت خوش نکن به این اسطوره.
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      10 4
      شهدا بالاترین شان و مرتبه را دارن.انشالله همه ما محشور باهاشون.مخصوصا شهید مدافع حرم بابک هریس. ولی دوست عزیز مثلا.چه ربطی داشت واقعا.ما در باره علی دایی میگیم.تو یک چیز دیگه می گی؟
    • Weed_313 US ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      13 1
      درسته حرفت، ما همه مدیون شهدا هستیم، ولی همه چی سر جای خودش، ایشون هم در جای خودش عزیز هست برای مردم و اسم ایران رو در عرصه جهانی ورزش بر سر زبون ها انداخته، هرکسی و هر چیزی در جای خودش عزیز و قابل احترام هست از رُفتِگر های زحمتکش تا....... همه و همه با هم باعث افتخار و پیشرفت ایران هستیم
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    کاپیتان علی دایی عزیز نه فقط افتخار ایران بلکه افتخار فوتبال دنیاست
  • حمید IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    دایی همیشه دنبال حاشیه سازی و جارو جنجال هست . بعد از دوران بازیگریش هم ضربه سختی به فوتبال ایران زده . ایشون بعنوان گلزن سابق قابل احترامه ولی حاشیه سازیهاش به ضرر فوتبالمونه و باختش به عربستان در آزادی خفت بارترین باخت ذر تاریخ ایرانه
    • کامران IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      33 4
      همچین میکی باختش به عربستان خیلی خفت بار بود ...که من فکر کردم بازی فوتبال یک نفره هست ..بعد که اعضای تیم وبازیکن ذخیره و مربیان رو شمردم بیشترراز ۲۲ نفر هستن ...یعی این یک نفره مسئول کار این ۲۲ نفر بوده ....کم بزرگمردان ما رو کوچک کنید ...چون قامت خودتون کوچیکه نیاز نیست قامت مردان بزرگ این کشور رو هم سطح خودتون کنید ...
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      11 0
      ظاهرا تحقیر افتخار ایران برای شما خیلی لذت بخشه ‍! متاسفم برای همچین طرز فکری
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    احمدی باید به تو افتخار میداد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    زنده باد علی دایی ... باغیرت . شجاع . مرد . مردمدار .... دارای اعتماد به نفس عالی . توانمتد... در یک کلام ؛ ۲۰
  • FR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    من اهل فوتبالی نیستم ولی ازشخصیت آقای دایی بابت وطن پرستی ودوستدار مردم ایران است راخیلی ارزش واحترام قائل هستم
  • ... IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    اهای مردم سرتون توی زندگی خودتون باشه. اینقدر واسه بقیه نظر ندین. زندگی هرکسی به خودش ربط داره
  • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    رونالدو کجا و علی دایی کجا اسطوره فوتبال رونالدو هست نه علی دایی که توپ روی پاش میامد دست وپاش گم میکرد فقط کله خوب میزد و بس اگه دایی اسطوره بود تو تیمهای خارجی تمام وقت بازی میکرد توچند تیم خارجی که رفت استقبال خوبی ازش نشد چون بازیش فقط تبلیغاته
    • مرتضی IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 0
      سنت قد نمیده که بدونی تو فینال لیگ قهرمان اروپا و بهترین تیم ادوار بایرن مونیخ مقابل بهترین تیم اون زمان ،منچستر یونایتد حضور داشته
  • امید IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    به نظر بنده هیچ کسی به اندازه علی دایی وطن دوست و مردم دوست نیسسسست افتخار آذربایجان
  • حمید IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    20 3
    علی دایی اعلام کرد که با سفیر هیچ ملاقاتی نداشتم و کسی درباره کروات به من کوچکتر ین تذکری نداده
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    18 4
    او یک‌اسطوره است هم ورزشی وهم مرام خصلت پهلوانی و مردانگی...خدا به سلامت نگهش دارد.
  • کاویانی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    4 31
    گل زدن به تیمای کم اهمیت افتخار نداره
    • مسعود IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      5 2
      شما اگه بلدی بفرما شما گل بزن اونم به تیم‌های با اهمیت
  • دایی جواهر ایران IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    24 5
    دایی بزرگ مرد تاریخ ایران تو هیچ وقت از یاد نخواهیم برد
  • اسماعیل IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    20 2
    سلام علی آقا دایی بزرگ ونامدار فقط بگویم این عزت و مقام چهره ماندگار شدن به خاطر معرفت ومردمداری خداوند بزرگ به شما عطا نموده قدرش را بدان جانم فدایت رویه منحصر بودن خود را ادامه بده و وارد حاشیه بعضی نامردها نشوی افتخار ایران هستی جانم فدای غیرت ومردانگی شما برای همیشه زنده وجاوید باشید
  • ایران IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    4 24
    اینقدری که میگن بزرگ نیس بزرگی وپهلوانی به منش و رفتار آدم در همه حال بستگی داره نه اینکه یه جا خوب باشی ویه جا خراب کنی بهر حال باید طبق فرهنگ مردمش رفتار میکرد
  • Mohsen IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    18 12
    عشق علی دایی افتخار ایران ⁦❤️⁩⁦
  • ف.ا IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    19 3
    من کهذفقط تیتراژو خوندم و حوصلم نمیشه همه رو بخونم ولی هر کاری کرده،درست کرده و دلش خواسته.
  • بلوچستان IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    14 7
    زنده باد علی دایی .افتخار ایران وایرانی
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    علی دایی بزرگ مرد فوتبال ایران همیشه سالم باشی.
  • ناشناس IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    6 640
    همیشه در زمین با قلدری با هم تیمیهاش دم دروازه خالی توپ را باید بهش میدادن تا گل بزنه و گل جمع کنه خیلی کم خودش موقعیت گل میساخت و من هنیشه حرص بازیکنهایی را میخوردم که خودشون می تونستن گل بزنن و پاس به دایی میدادن بیشتر اوقات هم گلشون نمیکرد . گل زیاد زد ولی قبول کنیم بازیکن قدرتمندی نبود
    • IR IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      16 31
      کاملا درسته. فرق گلهای علی دایی نسبت به گل های رونالدو، شبیه گلهای تیم محلمه مون نسبت به تیم ملی ما بود. واقعا ضعيف بود...
    • ایرانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 7
      هر چی بوده ایرانی هست حالا دنیا خواسته او را بالا ببینه ما چرا او را به تصور خودمان زمین بزنیم. حالا شاید بعضی رفتاراش مورد پسند نباشه، حالا کراوات زده دیگه اشتباهه بوده چون ترویج فرهنگ منحط غربی بود.
  • سید IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    چند درصد مردم کروات می زنند. ایشان هم به احترام مردم کشورش کروات نمی زد چی می شد.
    • بی نشان IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 0
      اکه تو بلد نیستی کراوات بزنی مشکل خودته،ولی محض اطلاعت میگم ۷۰ درصد مردم ایران در مراسم رسمی مثل عروسی و خواستگاری و ... کراوات میزنن
  • ناشناس IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    15 2
    علی دایی پرچمدار فوتبال ایران وافتخار فوتبال ایران هست نه فقط تو ورزش بلکه تو مرام و معرفت و کمک به هموطنان اولین نفر وپیشتاز نمی‌دونم چرا بعضی‌ها دوست ندارن این بزرگی رو ببینم یه خورده دلتون گنده کنیین ،، فوتبال ایران با علی دایی میشناسم بابا
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    14 31
    نه علی دایی مهمه نه کرواتش.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      7 4
      نظر شما هم بی ارزشه
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    30 7
    یاشاسین آذربایجان
  • م IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    3 9
    حواستون باشه که بعضی چیز ها باعث هوس نشه
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    14 2
    علی دایی بهت افتخار میکنیم واقعا مردی خدا همیشه پشت پناهت باشه
  • سید علی. شاهزاده IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    13 0
    چرا در انتخاب بر ترینهای قرن آقای دایی بعنوان بالا ترین گل زده ملی در قرن ۱۹۰۰ محاسبه نشد اگر چه چند ماه اگر زمان اجازه میداد بعنوان آقای گل جهان در قرن ۱۴۰۰ هم این عنوان را کسب میکرد ولی حد اقل در ایران وحتی آسیا که بالاترین گل را زده
  • سیدحشمت IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    24 13
    چکارش دارن علی دایی توی ایران بدون حاشیه فوتبال زده بدون حاشیه داره زندگی میکنه..وسلام توی خارج ازکشورهم ازلباس رسمی استفاده میکنه..علی دایی مردی هست که دستش توی جیب خودشه
  • حسن IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    29 3
    من ترک نیستم شمالیم ایرانیم قلبم درد میگیره ازبعضی نظرات که....بخدا از محبوبیت شهریاروحشت دارید حسودهرگز نیاسود من حاضرم کفشاشو واکس بزنم اگرمردتر سراغ دارید همون واکسو به صورتم بمالم!!!!
    • علی دایی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      6 0
      یک کم آرومتر دوست من . شرمنده میکنی من ارادتمند همه ایرانیا هستم ترک وفارس وعرب ولر برام یکسانند. به خدا من اصلا راضی نیستم
  • عظیم IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    25 3
    علی دایی افتخار ایرانیاست با معرفت و با مرام
    • فاریابی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 3
      اسطوره کسی هست ، قهرمان همه ملتش باشد ،، مثل پهلوان تختی و غیره درود بر اردبیل
  • ایرانی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 8
    بابا دعوت از دایی از طرف فیفا بازی سیاست بود نه ورزش وبه خاطر پیش برد اهداف سیاسی ،سادن لوح نباشید ،وگرنه هیچ کس دایی روبه قرعه کشی دعوت نمی کرد
  • 😃 IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 2
    یارانه رو نبردن بالا بی پولم
  • خسرو IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    خدا عزت علی دایی را برده بالا و کسی را که خدا پشت و پناه ش باشه نیازی به رییس و روسا از خدا بی خبر نداره
  • عبدالله رضاعلی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 6
    اقای دايي خاطره خوبی از فوتبال برامون نگذاشت قبول مسئولیت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران وشکست جلوی عربستان در تهران واون خوشحالی زشت عربها در استادیوم آزادی وعدم صعود تیم ملی به جام جهانی خاطره تلخی شد
  • جواد IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 0
    اتفاقا رونالدو هم در اوایل میلیاردر نبوده ولی بعد به اوج رسیدن ثروتمند شده است
  • Mojtaba IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 1
    همانطور که همه میدانند علاوه بر کروات و کت و شلوار ۹۹ درصد محصولات قرن و کالاهای نو مربوط به غرب است آیا ما باید در غار زندگی کنیم
  • همرنگ IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 2
    واقعا تاسف داره که ما هیچ وقت نتونستیم قدر بزرگانمونو چه ورزش چه موسیقی چه سیاست و چه چه چه بدونیم یادتون باشه چه از این کراوات خوشتون بیاد و یا نیاد میگن همرنگ جماعت باش شاید شاید خود اقای دایی. هم خوش نداشت بزنه کراوات اما اون مجلس اون مراسم باید با این تیپ بود اونهایی که میگن دایی شانس اورد خوش شانس بود اول معنی شانسو بفهمن بعد حرف بزنن ((( پوزش از دوستان من خاک زیر پاتونم ببخشید اگر اینو میگم))) شــــــــــــانـــــــــــــــس =======استفاده از فرصتهامونه خداوند همرو یکجور آفرید فقط اونهایی که از فرصتهاشون درست و به موقع و بجا استفاده کردن نتیجشم گرفتن
  • ناشناس IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 2
    ای بابا اینگار چکارکرده
  • بایرام IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    دوستان دروسته دایی ترکه ولی ماهمه مون ایرانی هستیم افتخاره همه هم ملت چندزبانه ی کشورمون هستش همه ی قهرمانان ایران افتخارمون هستن
  • سید IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 1
    یک انسان اینقدر نمی‌تواند بزرگ شود مگر آنکه لیاقتش را داشته باشد و خدا کسی را که بلند کند احدی نتواند به زمین بزند مگر غرورش...مایع افتخار ایران و ایرانی هستی آقای دایی
  • علی IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    بیکار به شما میگن گیر دادین به کراوات یه امر مهمی نبود
  • عدالتخواه IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 0
    دایی چهره کاریزما وماندگار کشور هست باعث افتخار، اما چه خوبه واقعا اگه کروات راشخصیت وکلاس میدونه خوب توکشور خودمون هم همیشه‌ وهمه جا بزنه، چرا فقط خارج ازمرز این کارو میکنه، یعنی توایران اینکار بی شخصیتیه،؟ این سئوالیه که خودشون باید جواب بدن،
  • فریدون DE ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 3
    علی آقایک انسان کامل است ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹♥️♥️👋👋👋👋👋👋♥️♥️♥️♥️♥️♥️💪
  • سیدآرمان IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    سلام وقت بخیر سلامتی آقای علی دایی افتخارایران اسلامی است وتعجبم اینکه چرادرمورد ایشون حاشیه سازی میکنن
  • یک دانشگاهی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    11 0
    خود زنی نکنیم. علی دایی افتخار ایران و ایرانیه. وابستگی قومی ایشون هم برای یه ایرانی فرقی نداره. اگر عرب بود با کرد یا بلوچ یا هر قوم دیگری برام فرقی نمی کرد و به عنوان یه ایرانی دوسش داشتم و بهش افتخار می کردم. زنده و پاینده باشی پهلوون!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    6 0
    والا اصل اینه که ادم عاشق وطنش باشه حالا با کراوت بی کراوات .فرقی نمیکنه
  • علی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 0
    علی دایی دوست دارم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    سلطان
  • شهروند الکی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    ببین واسه نیم متر پارچه چه شلوغ بازاری راه افتاده🤣🤣🤣.کل مشکلات حل شده و همین ی تیکه پارچه شده بحران!!؟ آقاجان بودن یا نبودن این کروات چیزی رو از رزومه و شخصیت و ماحصل آقای دایی کم نمیکنه، ایشون اسطوره ورزشی هستن و هواداران خاص خودشو داره چنانکه همه‌ی شخصیت‌های معروف اینجوری هستن. کروات رو همه‌ی دنیا میبندن و تو همین کشور خودمونم همه اونایی که دوس دارن ژست تاپی داشته باشی کروات میبندن حالا چه جشن و مهمونی باشه چه عکس آتلیه و قرار کاری(بخش خصوصی).
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    5 0
    آقای دایی هرجوردوست داری تیپ بزن،،شماافتخارایران هستید،،همینکه کناربقیه کارهاتون،دست هموطنت ومیگیری،،خیلی باارزشه،،دوستت داریم تاابد
  • ناصر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 0
    آقا دایی اصلا مهم نیست ،به فکر چیزهای مهمتر باشید.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 0
    همه ایران علی دایی رو دوست دارن الهی هزاران سال زنده باشی
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    علی آقای دایی عشق مردم ایران است او و هم دوره ای هایش برای مردم ایران در دهه ی هفتاد خاطره ها ساختند با اینکه اهل فوتبال نیستم اما فقط دایی را دنبال می کنم .. مهربانی ، گلی ، آقایی اسطوره ی مردمی کشورم آقای دایی
  • علی امیری US ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    با سلام. متاسفانه فضای مجازی امروزه همچون خوره ای ب جان مردم افتاده... یادمان باشد ک فقط زود قضاوت نکنیم. علی اقای دایی افتخار ما ایرانی هاس. حیف ک چنین شخصیتی در ورزش ایران پست و مقامی ندارد.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    3 0
    علی دایی افتخار فوتبال ایران تو کل دنیاست.کروات بزنه دوسش داریم.کروات نزنه بازم دوسش داریم.ما به خاطر کروات کسی رو تکفیر نمی‌کنیم.
  • ح - ش IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    یادمون باشه علی دایی اولین فوتبالیستی هست که بیشتر از صد گل ملی زده و تا ابد این رکورد پا بر جا خواهد ماند
  • دختر حاج قاسم IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    4 6
    سلام دوستان عزیز حدود ۴۰ سال از خدا عمر گرفتم زمانی که دانش آموز ۱۵_۱۶ ساله ای بودم چند ماه برای صعود ایران به جام ۹۸ فرانسه روزه گرفتم که یک هفته ای راهی بیمارستان هم شدم .که فدای سر علی دایی و تیم ملی و همه ایرانی ها .سال ها بعد به خاطر مشکلی ،زمانی که آقای علی دایی سر مربی صبای قم بود (سال ۹۴) در هتل محل تمرین پیش ایشان رفتم . نه تنها اجازه نداد صحبت کنم بلکه برخورد بدی با من به عنوان یک خانم داشتن . به دل نگرفتم برعکس از دست خودم ناراحت شدم که چرا فکر کردم این جور آدم ها که دعای خیر مردم از اونها اسطوره ساخت با منه مردم ، مردمی رفتار خواهند کرد . این طور آدم ها از دور خوب و مردمی و قهرمان و ...هستند از نزدیک آدم دیگه ای می شوند . از خودتون خرج نکنید لیاقت ندارن .وسلام
  • مجید IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    7 2
    علی دایی افتخار ایران شکی درآن نیست
  • محمد FI ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    گل‌های رونالدو چندان خوب نیست ولی ‌گل های دایی چیزی دیگری است گل های مالديو دایی اعای گل جهان شد
  • طاها IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 1
    علی دایی بزرگترین فوتبالست جهان
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 0
    افتخار ایران
  • mmm IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    2 6
    فوتبال دایی در حد متوسط بود ، سر خوب میزد اما اصلا پا به توپ نبود، دریبل هم که اصلا بلد نبود، اما خوب خوش شانس بود. دایی هر چی داره از بیت الماله ، اول زندگیش هیچی نداشت ، الان دوست داره تیپ اروپایی بزنه و خودش را از ما بهتران میدونه ، وگرنه اون موقع که که اسم و رسمی نداشت با تیپ اکثر مردم ظاهر میشود ، پیراهن و شلوار گشاد و سبیل ،،، اما اون وقتا که حاکمیت جز برای فوتبال برای هیچ چیز دیگری هزینه نمیکرد رشد کرد ، حالا به نظرم درست نیست نمکدان بشکنه،، اگه دو سه جا کار خیر هم انجام میده اولا در اصل از پول خود مردم ، کمک می کنه دوما جنبه تبلیغاتی داره وگرنه به اقوام و آشنایان مستمند و فقیر تا حالا کمک قابل توجهی نکرده ، ضمنا اخلاق خوبی هم نداره و بسیار آدم مغروری است
  • سامان صدری IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 0
    علی دایی جدای از افکار و رفتار سیاسی اش همواره قهرمان ملی خواهد ماند، همانطور که تختی ماند
  • هادی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    این مطلب ها فقط داره بیین مردم خراب میکنه .بعدشم علی دایی افتخار کل ایرانه .ترک و لر و فارس و بلوچ نداره ..همجای ایران سرای من است. رونالدو هرچی گل زده به تیم های درجه ۵ اروپاست