ایرنا نوشت:

'مروان شربل' وزیر کشور لبنان با اشاره به اینکه اینترپل اسامی متهمان ترور 'رفیق حریری' نخست وزیر اسبق لبنان را دریافت کرده، گفت: نیروهای امنیتی از چند ساختمان در ضاحیه جنوبی بیروت دیدن کردند و همکاری حزب الله نیز در این زمینه بسیار خوب بوده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، مروان شربل وزیر کشور لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی 'الجمهوریه' گفت: دفتر اینترپل در لبنان، اسامی متهمان ترور دادگاه حریری را دریافت کرده ولی این فهرست هنوز آماده انتشار نشده است و چون این کار در صلاحیت دادستان کل لبنان است، اجرای آن به 'سعید میرزا' محول خواهد شد.
وی افزود: با توجه به پروتکل امضا شده میان لبنان و دادگاه بین المللی حریری، این دادگاه اولویت را به دستگاه قضایی لبنان داده تا پلیس قضایی به جست وجو و تحقیق ضروری برای دستگیری متهمان بپردازد و سیاست هیچ دخالتی در این قضیه ندارد.
وزیر کشور لبنان با تأکید بر همکاری لبنان با دادگاه حریری تصریح کرد: اقدامات برای دستگیری متهمان ادامه دارد و حتی اگر لبنان نتوانست متهمان را دستگیر کند، این به معنای همکاری نکردن با دادگاه حریری نیست.
وی در گفت وگوی جداگانه ای با روزنامه لبنانی 'الاخبار' گفت: دولت لبنان هیچ نقش اجرایی در درخواست های اینترپل برای بازداشت متهمان ترور رفیق حریری ندارد بلکه دستگاه امنیتی لبنان درخواست های سعید میرزا را اجرا می کند.
شربل ادامه داد: نیروهای امنیتی برای اجرای اوامر دستگاه قضایی به چند ساختمان در ضاحیه جنوبی بیروت سرزده و با چند تن از رؤسای منطقه گفت وگو کرد که نتایج تمامی این اقدامات در اختیار سعید میرزا قرار داده شده است.
وی در ادامه افزود: هیچ یک از نیروهای امنیتی در خلال وظایف خود مورد تعرض قرار نگرفتند و همکاری حزب الله نیز بسیار خوب بود. ما وظایف خود را انجام می دهیم و اگر نتوانستیم متهمان را دستگیر کنیم نتیجه را به مسؤولان اعلام خواهیم کرد.
دفتر وکلای دادگاه بین المللی کار خود را شروع کرد و در همین راستا 'فرانسوا رو' رییس فرانسوی این دفتر هفته گذشته به بیروت سفر کرد و با چند تن به خصوص با یک شخصیت حقوقی برجسته از گروه اکثریت جدید پارلمانی دیدار کرد.
السفیر امروز دوشنبه درخصوص این دیدار نوشت: فرانسوا رو در این دیدار که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید، تلاش کرد تا به امکان همکاری متهمان با وی پی ببرد و تأکید کرد که در حال حاضر زمان دفاع فرا رسیده و این دفتر نیز آماده دفاع از متهمان است.
این شخصیت حقوقی از گروه 8 مارس به فرانسوا رو گفته بود که این افراد متهم اعضای عادی حزب الله نیستند بلکه آنها از اعضای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی هستند و او باید فکر اینکه آنها خود را تسلیم او کنند، از سرش بیرون کند و به فکر تشکیل دادگاه غیابی باشد.
این شخصیت حقوقی به رو نصیحت کرد که تا حد امکان بی طرف باشد چراکه حزب الله به هیچ وجه با دادگاه بین المللی و دستگاه های تابع آن چون دفتر وکلا همکاری نخواهد کرد و متهمان نیز به هیچ وجه خود را برای محاکمه علنی در لاهه معرفی نمی کنند.
کیفرخواست سیاسی دادگاه حریری اخیرا چهار تن از اعضای حزب الله را به عنوان متهم به ترور رفیق حریری اعلام کرد که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود با تأکید بر امریکایی - اسراییلی بودن این دادگاه گفت که به هیچ وجه متهمان را به دادگاه تحویل نخواهد داد.
5115

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =