بورل: اروپا تحریم نفت و گاز روسیه را متوقف نمی‌کند

ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تحریم نفت و گاز روسیه باعث توقف حملات علیه اوکراین نمی‌شود تصریح کرد که اولویت اروپا با افزایش حمایت نظامی از دولت کی‌یف است.

جوسپ بورل عصر دوشنبه پس از پایان نشست شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران در لوگزامبورگ گفت دیپلمات ها درباره وضع تحریم‌های نفتی علیه روسیه بحث و تبادل نظر کردند. اما انتظار نمی‌رفت که در این زمینه امروز توافقی صورت گیرد.

وی افزود که همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرگرم بررسی راه‌ها برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه هستند. برخی کشورها واردات خود را قطع کرده و برخی دیگر هم مشغول تلاش هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه دو راهکار برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه وجود دارد که شامل اقدامات داوطلبانه و رویکرد جمعی می‌شود، افزود: ما هنوز در مسیر یک رویکرد الزام آور جمعی (برای قطع واردات نفت و گاز روسیه) قرار نگرفته‌ایم. اما همه در تلاش هستند تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهند.

بورل در عین حال گفت: جنگ اوکراین با یا بدون تحریم‌ها جریان دارد و تاثیر تحریم‌ها میان‌مدت است.

وی افزود: طی روزها و هفته‌های‌ آینده ماشین جنگی و ارتش روسیه به اقدامات خود در اوکراین ادامه خواهد داد. آن‌ها با ابزارهایی که اکنون در اختیار دارند به جنگ ادامه می‌دهند. بنابراین ما باید روی سیاست‌های دفاعی کوتاه‌مدت متمرکز شویم.

بورل اضافه کرد: من نمی‌گویم که سایر اقدامات را نباید انجام داد اما نباید دچار توهم شویم. اگر امروز گاز روسیه را قطع کنیم حملات ارتش این کشور در اوکراین متوقف نمی شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دفاعی از اوکراین گفت: ما به طور مستقیم در جنگ دخالت نمی‌کنیم اما تسلیحات و مهمات مورد نیاز را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم که بتوانند مبارزه کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =