۲۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
6 نشانه که فرزند شما به مشاوره کودک نیاز دارد؟

تغییرات در شخصیت فرزندتان می تواند شما را به این فکر وادار کند که "آیا فرزند من به مشاوره کودک نیاز دارد؟" گاهی اوقات این تغییرات در نتیجه یک تجربه آسیب‌زا روی می دهد، در حالی که گاهی اوقات می‌توانند این تغییرات رفتاری در کودک شما به طور ناگهانی ظاهر شوند. صرف نظر از دلیل این تغییرات در کودکتان، بسیار مهم است که به این تغییرات توجه کنید. زیرا می توانید بفهمید که آیا فرزندتان به مشاوره نیاز دارد یا خیر؟ برای آشنایی با شش نشانه ای که ممکن است نشان دهد که فرزند شما نیاز به مشاوره دارد، ادامه مطلب را بخوانید.

1. رفتارهای سرکشی کودک

یکی از رایج‌ترین دلایلی که نشان می‌دهد فرزند شما ممکن است به مشاوره کودک نیاز داشته باشد این است که او در داخل و خارج از محیط خانه مشکلات رفتاری دارد. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان حتی در مورد کوچکترین مسائل یا گفتگوی معمولی تمایل به مشاجره، سرکشی و حالت تدافعی دارد.

به این رفتارهای سرکشی و لجبازی توجه کنید، به خصوص اگر بیشتر از حد معمول در کودک شما رخ می دهند. اغلب اوقات، این کودک شماست که بدون اینکه خودش بداند از شما کمک می خواهد.

وقتی نوبت به مدرسه و سایر فعالیت‌های خارج از خانه می‌رسد، سعی کنید با معلمان و سایر افرادی که به طور روزانه با فرزندتان تعامل دارند، در ارتباط باشید. بدون خجالت کشیدن به آنها اطلاع دهید که نگران کودک تان هستید و اگر رفتارهای غیرطبیعی مانند نافرمانی در فرزندتان مشاهده کردند به شما اطلاع دهند.

2. تغییر ناگهانی در علایق و عادات کودک

تغییرات در علایق و عادات روزمره کودک شما می تواند نشان دهنده این باشد که فرزند شما ممکن است به مشاوره کودک نیاز داشته باشد. معمولاً، تغییرات قابل توجه در خوردن، خوابیدن و علایق شخصی کودک تان به آسانی قابل تشخیص هستند. اگر این تغییرات بیش از دو هفته طول بکشد، حتما در اولین فرصت به مشاور یا پزشک کودک و نوجوان مراجعه کنید. در واقع، آنها می توانند شما را در مسیر درست راهنمایی کنند، دلایل این تغییرات را پیدا کنند.

3. استرس و غم بیش از حد در کودک

شاید نگرانی و غم و اندوه بیش از حد کودک، مستقیم‌ترین و واضح‌ترین نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است به کمکی فراتر از توانایی شما نیاز داشته باشد. نگرانی و غم و اندوه می تواند دلایل طبیعی داشته باشد، به خصوص در دوران گذار و تغییرات زندگی کودک شما، اما زمانی که این احساسات بیش از حد در کودک تان بروز می کنند و شروع به تسخیر کودک و افکار او می کنند، در آن زمان است که باید به دقت نگاه کنید. حتما در این مواقع به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کنید.

مشاوره تلفنی کودک

4. پسرفت های کودک

در زمانی های که در زندگی کودک شما رخداد های استرس زایی روی می دهد مانند زمانی که یک خواهر یا برادر جدید متولد می شود، زمانی که طلاق اتفاق می افتد یا هر تغییر عمده دیگری در زندگی خانوادگی رخ می دهد، معمولا پسرفت هایی در مهارت ها و توانایی های کودک رخ می دهد. با این حال، زمانی که پسرفت های کودک بدون دلیل ظاهراً اتفاق می افتد، نگاه دقیق تری داشته باشید. اتفاقا در این مواقع باید وسواس بیشتری به خرج دهید. در اینجا چند مورد از رایج ترین پسرفت هایی که نشان می دهد کودک شما ممکن است به مشاوره کودک نیاز داشته باشد را بیان می کنیم:

  1. شب ادراری (زمانی که دیگر کوک کنترل ادرار را یاد گرفته باشد)
  2. کج خلقی های مکرر
  3. اضطراب جدایی و چسبندگی
  4. استرس و ترس بیش از حد
  5. پسرفت های زبانی

5. انزوای اجتماعی

اگر متوجه شدید که فرزندتان از نظر اجتماعی از دیگران کناره‌گیری می‌کند، این نشانه‌ای است برای نگاه دقیق‌تر به مشکلات عاطفی که احتمالا برای فرزندتان در حال وقوع است.

اغلب اوقات، زمانی که کودکان غمگین یا مضطرب هستند، از موقعیت های اجتماعی کناره گیری می کنند و به درون خود پناه می برند. هنگامی که این کناره گیری و انزوای اجتماعی به طور منظم در رفتار کودک مشاهده می شود و از بین بردن روابط بین فردی در آنها شروع می شود،در این زمان بهتر است به مشاوره کودک مراجعه کنید. البته نکته مهم این است که اختلال انزوای اجتماعی در کودکان به ویژه در صورتی صادق است که خجالتی بودن و تمایلات درون گرا از ویژگی های شخصیتی رایج فرزند شما نباشد.
اگر مطمئن نیستید که اختلال انزوای اجتماعی در دوران کودک شما وجود دارد یا نه؟ در اینجا چند راه وجود دارد که نشان می دهد آیا کودک شما از نظر اجتماعی منزوی است یا خیر؟

  • به تنهایی غذا خوردن کودک
  • اجتناب کودک از بازی و سایر فعالیت های اجتماعی
  • عدم تمایل کودک به ترک خانه به هر دلیلی

مرکز مشاوره کودک آویژه

6. صحبت در مورد آسیب رساندن به خود

در نهایت، و از همه مهمتر، اگر کودک شما هر گونه احساس یا ایده ای در مورد آسیب رساندن به خود را بیان می کند، خیلی مهم است که فورا برای کمک به مشاوره کودک مراجعه کنید. گاهی اوقات این آسیب می تواند خود را به طور نامحسوس با نشانه هایی از ناامیدی و احساس تنهایی نشان دهد. با این حال، در موارد دیگر بسیار مستقیم تر و واضح تر است و می توان از طریق وجود افکار خودکشی به آن پی برد. در این زمینه سعی کنید از بهترین مشاوره خانواده استفاده کنید، زیرا بحث خودکشی در کودکان بسیار جدی می باشد.

در حالی که افکار خودکشی و صدمه رساندن به خود ممکن است برای کودکان کوچکتر بیش از حد جدی به نظر برسد، بسیار مهم است که توجه داشته باشیم که احساس خودآزاری و خود زنی در کودکان می تواند به روش های مختلفی بیان شود.

  • ضربه زدن به خود
  • کوبیدن سر به چیزی
  • فروکردن ناخن در پوست

همگی از نشانه های آسیب به خود در کودکان خردسال است. اگر متوجه رفتارهای خودآزاری و خود زنی در کودک تان می‌شوید، به آن‌ها توجه داشته باشید و فوراً از مشاوره روانشناسی برای فرزندتان کمک بگیرید.

برای کودک خود مشاور با تجربه ای انتخاب کنید

کمک گرفتن برای حل مشکلات فرزندتان نباید شما را از نظر عاطفی خسته و فرسوده کند و خوشبختانه در مرکز مشاوره خانوده آویژه اینطور نیست! دفتر مشاوره کودکان آویژه طیف گسترده ای از برنامه ها و خدمات مشاوره را برای کودکان و نوجوانان شما تا سن بیست و یک سالگی ارائه می دهد. مشاوران کودک آویژه با تمرکز بر آسیب های کودکان، خدمات سلامت روانی را ارائه می دهد که به طور خاص برای هر کودک به صورت جداگانه هدف گذاری شده است.

لطفا هر چه زودتر نشانه‌هایی را که فرزندتان به مشاوره کودک نیاز دارد را مشخص کنید، در این صورت سریع‌تر می‌توانید کمکی که فرزندتان به آن نیاز دارد را دریافت کنید. با علائمی که در این متن ذکر شده ، می‌توانید مطمئن باشید که می‌دانید در مورد سلامت روانی و سلامت عاطفی فرزندتان باید به چه نکاتی توجه کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =