۰ نفر
۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
وقتی بایدن توسط سعودی‌ها مسخره می‌شود!

ایرنا نوشت: یک شبکه تلویزیونی سعودی برای اولین بار در برنامه ای کمدی، به تمسخر رئیس جمهور آمریکا پرداخت و گاف های جو بایدن را در یک نمایش طنز کوتاه به رخ رهبران این کشور کشید تا این سوال مطرح شود که "چه اتفاقی افتاده که نوچه های منطقه ای آمریکا مسخره اش می کنند؟"

به گزارش پایگاه خبری صابرین نیوز، شبکه تلویزیونی سعودی "ام.بی.سی" در برنامه ای کمدی حرکات عجیب، حواس پرتی و گاف های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را به باد تمسخر گرفت.

این برنامه کمدی نشان می دهد که «کامالا هریس» معاون بایدن در کنار او در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و گاف دادن و فراموشی های بایدن را به وی یادآور می شود و اصلاح می کند.

در بخشی از این برنامه کمدی نیز چرت زدن های گاه و بیگاه بایدن به باد تمسخر گرفته شده است.

این اولین باری است که رسانه های سعودی اینگونه همپیمان راهبردی عربستان یعنی آمریکا و رئیس جمهوری این کشور را به باد تمسخر گرفته اند. نکته سوال برانگیز ماجرا اینجاست که سعودی ها تا پیش از این حتی جرات پاسخ به اهانت های دونالد ترامپ را نداشتند که به آنان لقب "گاو شیرده" داده بود.

این رویکرد سعودیها در سایه درز برخی گزارشها مبنی بر سردی روابط ریاض و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری بایدن اتخاذ شده است.

نشانه های این سردی روابط را می توان در مخالفت ریاض با افزایش تولید نفت خود به درخواست آمریکا برای مقابله با افزایش قیمت های ناشی از بحران اوکراین و ناخرسندی سعودیها از سیاست های منطقه ای بایدن یافت.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شانزدهم فروردین ماه جاری به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی نوشته بود که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار استقبال با تشریفات بالا را داشته باشد.

این روزنامه افزوده بود: اگر «بایدن» بخواهد سردی روابط با عربستان را ذوب کند، طبق اعتقاد مقامات سعودی، وی باید هرچه سریع‌تر به ریاض سفر کند.

در این پیوند، یک مقام در وزارت امور خارجه عربستان که به نام وی اشاره‌ای نشد، به این روزنامه آمریکایی گفت: «جو بایدن» در صورتی که بخواهد به عربستان سفر کند، ما استقبال می‌کنیم و ما چنین سفری را تشویق یا منع نخواهیم کرد.

وی پیشنهاد کرد که این سفر در ماه جاری قمری (رمضان) باشد.

این مقام وزارت امور خارجه عربستان در عین حال اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار داشته باشد که مراسم تشریفات استقبال از وی همانند سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق که در تابستان ۲۰۱۷ میلادی انجام شد، باشد زیرا به دلیل روزه داری امکان برگزاری چنین تشریفاتی وجود ندارد.

وال استریت ژورنال نوشت: زمانی که نفت روسیه ناگهان از بازارهای جهانی کنار گذاشته شد، بایدن به ریاض متوسل شد اما «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درخواست او را رد کرد.

به نوشته این روزنامه، عصبانیت عربستان از آمریکا طی ۴۰ سال گذشته به این حد نبوده است.

وال استریت ژونال به نقل از یک تاجر سعودی نوشت که روابط بین آمریکا و عربستان مرده است و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق قبر این روابط را حفر کرد و بایدن با قراردادن آن در قبر، روی آن را پوشاند.

این روزنامه اضافه کرد که مقامات وزارت خارجه عربستان به تحقیر واشنگتن تبدیل شده‌اند و زبان حال آن‌ها به بایدن می‌گوید که شما برای جلب رضایت مدافعان آب و هوا (مخالفان تغییرات اقلیمی) از ما به خاطر تولید نفت انتقاد می‌کنید اما وقتی به مشکل می‌خورید، برای پمپاژ بیشتر به ما متوسل می‌شوید؟

واشنگتن اصرار دارد که عربستان بدون توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که روسیه نیز عضو آن است، تولید خود را افزایش ندهد.

پنجشنبه گذشته «بایدن» رئیس جمهور آمریکا با هدف آرام کردن قیمت نفت خام تصمیم گرفت که برای مدت ۶ ماه روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک کشورش برداشت شود.

عربستان و امارات به درخواست‌های مکرر آمریکا برای پمپاژ نفت خام بیشتر به بازارهای جهانی به منظور کاهش قیمت‌های نفت خام که در نتیجه حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، پاسخ نداده اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =