آماده‌سازی انبارهای انگلیس برای نگهداری از تسلیحات هسته‌ای جدید آمریکا

ایسنا نوشت: براساس اسناد بودجه دفاعی آمریکا، انبارهای نظامی انگلیس بهبود و ارتقا یافته‌اند و بنابراین پس از ۱۴ سال مجددا می‌توانند تسلیحات هسته‌ای آمریکا را ذخیره و نگهداری کنند.

به نوشته روزنامه گاردین، «هانس کریستنسن»، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی (FAS) که اولین بار چنین گزارشی را داد، معتقد است که این انبارهای نظامی انگلیس که بهبود و ارتقا یافته‌اند، می‌توانند همچون گذشته تسلیحات هسته‌ای آمریکا را ذخیره و نگهداری کنند.

آمریکا در سال ۲۰۰۸، تسیحات هسته‌ای B۶۱ خود را از انگلیس خارج کرد و به بیش از یک قرن نگهداری تسلیحات هسته‌ای خود درانگلیس خاتمه داد. در آن زمان، این بمب‌ها به عنوان تسلیحاتی قدیمی و از رده خارج شناخته می‌شدند.

حال به عنوان بخشی از برنامه‌های آمریکا، B۶۱ پیشرفته‌تر شده و در ماه مه به تولید بیشتر می‌رسد.

براساس این گزارش‌، ناتو در حال اتمام پروژه سرمایه‌گذاری ۱۳ ساله خود با ۳۸۴ میلیون دلار زیرساخت در انبارهای بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند، انگلیس و ترکیه است تا اقدامات امنیتی، سیستم‌ها و تجهیزات ارتباطی را بهبود و ارتقا ببخشد.

با این حال، دولت بایدن مدعی شده که مراقب است تا این اقدامات موجب ایجاد تنش نشود؛ به خصوص آن هم در زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چند روز پس از حمله به اوکراین گفت که نیروهای هسته‌ای خود را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. به عنوان مثال، آمریکا چند آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را لغو کرد.

وزارت دفاع انگلیس از اظهارنظر درخصوص ارتقا این انبارهای تسلیحات هسته‌ای خودداری کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =