دکتر حسن امامی رضوی گفت: " باید به عفاف و حجاب در بخش های مراقبتی، وسیعتر نگاه شود."

معاون درمان وزارت بهداشت در همایش حجاب و عفاف که امروز در تالار امام خمینی بیمارستان امام خمینی برگزار شد، گفت: "تلاش ما این است که در بخش بزرگ سلامت؛ زمینه گسترش ارزش ها فراهم شود. تسری ارزش ها در نظام سلامت از این منظر اهمیت دارد که منش، رفتار و نوع برخوردی که پرسنل درمانی با مردم دارند، موجب ارتقاء روحی، روانی و جسمی آنها می شود. این موجب می شود که محیط، بدل به محیطی آرامش بخش شود."

به گزارش خبرآنلاین دکتر امامی رضوی گفت: " فضای محیطی مراکز درمانی باید اینقدر خوب باشد که کسی در آن دچار آسیب نشود. باید محیط را طوری بسازیم که مردم با مراجعه به مراکز درمانی رنجی جز رنج بیماری را تحمل نکنند."

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: "فردی که وارد مرکز درمانی می شود، استرسی دارد که علاوه بر بیماری، نگرانی برای تامین هزینه؛ ناشی از برخوردهای جانبی است که در بحث مراقبت وجود دارد. "

او در توضیح میزان اهمیت رعایت اخلاق در محیط های درمانی گفت: " رعایت اخلاق پزشکی و نکات اخلاقی که باید در ارائه خدمات لحاظ شود؛ بسیار مهم است. اما دقت ما در این مقوله به اندازه ارائه خدمات درمانی نیست."

به عقیده امامی رضوی وضعیت ارائه کننده خدمت باید طوری باشد که اضطرابی را برای بیمار ایجاد نکند: "پوشش، گفتگوی چهره به چهره و محبت به بیمار و .. مسئله ای است که باید بسیار به آن توجه کرد. ما در جامعه هم وظایفی داریم اما اول از همه باید برگردیم به محیط خودمان. این نکته که ما باید برخورد محبت آمیز داشته باشیم؛ باید این اطمینان خاطر وجود داشته باشد که فرد بیمار بدون ارائه سفارش دیگران با خیال راحت به مرکز بهداشتی مراجعه کند."

امامی رضوی حجاب و عفاف را تنها منحصر به حجاب ظاهری نداست و گفت: " ما در زمینه رعایت و مراقبت از بحث های اعتقادیمان، اصولی شناخته شده داریم. رعایت حجاب و عفاف، یک جنبه اش پوشش ظاهری است که پوششی استاندارد است. اما در بحث های مراقبتی و برخوردی باید قدری وسیع تر و گسترده تر به این موضوع نگاه شود. حجاب و عفاف تنها منحصر به پوشش ظاهری نمی شود. نوع نگاه و نوع رفتار هم مواردی است که در اسلام مشخص شده است. این بحث فقط مربوط به خانم ها نمی شود. غیر از بحث حجاب ظاهری سایر موارد بیشتر به آقایان برمی گردد. نگاه، رفتار و گفتار زمینه مشکلات و انحرافات بعدی را ایجاد می کند؛ و پوشش مرحله بعدی است. در محیط های کاری پوشش مناسب وجود دارد و معمولاً هم رعایت می شود. اما چیزی که رعایت آن مستلزم دقت است، نوع رفتار است."

او با اشاره به تعاریف جدیدی که از سوی مجامع بین المللی برای سلامت مطرح می شود، گفت: " تعریف سلامت در قبل، تنها نداشتن بیماری بود. پله بعدی سلامت، نداشتن بیماری جسمی و روانی و در گام بعدی تاثیرگذاری آسیب های اجتماعی بر سلامت روانی افراد را هم لحاظ شد و سلامت اجتماعی را مطرح کردند. اخیراً تعریف جدیدی به تعریف سلامت اضافه شده است که سلامت معنوی عنوان شده است. ما در سخنان بزرگانمان داریم که سلامت معنوی را بالاتر از سلامت اجتماعی و جسمی می دانند. در واقع به ترتیب اول سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی و بعد سلامت جسمی قرار دارد."

معاون درمان وزیر بهداشت در توضیح میزان اهمیت توجه به سلامت معنوی گفت: "تقابل این حیطه ها هم در تعالیم ما و هم در مطالعات جدیدی که انجام شده است، وجود دارد. افرادی که اعتقادات قوی تری دارند؛ قدرت تحمل بیشتری برای کنار آمدن با بیماری های سخت دارند. در واقع اعتقادات آنها در سیر بهبودی شان کمک می کند. برای مثال یک بیمار سرطانی با اعتقاداتش بر بیماری غلبه می کند و شفا پیدا می کند. این بعد سلامت معنوی امروزه در حیطه پزشکی مورد توجه قرار گرفته است."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =