۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۶

ایسنا خبر داد:

ابوالقاسم فقیری از فرهنگ‌پژوهان و نویسندگان در حوزه فرهنگ فولکلور است که آثاری را درباره‌ آداب و رسوم و فرهنگ ‌عامه مردم در استان فارس تدوین کرده است. او اخیرا هم کار تألیف کتاب «مراسم عروسی در گوشه ‌و کنار فارس» را به پایان رسانده است.

فقیری در کتاب «مراسم عروسی در گوشه و کنار فارس» به تشریح مراسم سنتی عروسی در گذشته این استان می‌پردازد. به عقیده‌ او، عروسی‌های امروزی همه شبیه هم شده‌اند و در یک هتل یا رستوران برگزار می‌شوند؛ اما در گذشته، مراسم عروسی در هریک از اقوام و ایلات فارس متفاوت بود و آداب خاص خود را داشت.

همچنین اخیرا کتاب «نوروز در فارس» این نویسنده از سوی بنیاد فارس‌شناسی و انتشارات تخت جمشید تجدید چاپ شده است. این کتاب در سال 82 برای نخستین‌بار منتشر شد که در آن به بررسی آیین‌ و رسوم‌ جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری و سیزده به‌ در در شهرهای مختلف استان فارس پرداخته می‌شود.

ابوالقاسم فقیری سال 1316 در شیراز به دنیا آمده است. او که از پیشکسوتان قصه‌نویسی فارس است، در زمینه‌ی فرهنگ فارس نیز فعالیت‌هایی را انجام داده است. در زمینه‌ ادبیات داستانی، «اجاق کور»، «خانه خانه خودمان»، «دیو»، «بارونی» و «با خودم در راه» از کتاب‌های منتشرشده‌ اوست. همچنین در زمینه‌ فرهنگ مردم فارس، این آثار از فقیری به چاپ رسیده‌اند: «ترانه‌های محلی»، «بازی‌های محلی فارس»، «گوشه‌هایی از فرهنگ مردم فارس»، «آداب و رسوم نوروزی در فارس» و «سیری در ترانه‌های محلی با تکیه بر گوشه‌هایی از ترانه‌های فارس».


291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    1 0
    این جور کارها است که می ماند حداقل در میان کتاب ها چون در حال یکسان سازی زندگی همه روح فرهنگ فولکلور مردمی ما را گرفته همچنان که عروسی های سراسر شور کردستان هم دارد از بین می رود