۱ نفر
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
پاکستان کاردار افغانستان را احضار کرد

ایرنا نوشت: وزارت خارجه پاکستان در اقدامی متقابل بعد از احضار سفیرش در کابل، کاردار افغانستان در اسلام اباد را احضار کرد.

‏به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه "پاکستان دیلی"، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که احمدشکیب کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را در رابطه با حملات برون مرزی احضار کرده است.

این اقدام پاکستان در پی آن صورت گرفت که وزارت خارجه دولت طالبان نیز سفیر پاکستان در کابل را بعد از حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک این کشور که در آن ده ها افغان غیر نظامی کشته شده بودند، احضار کرده بود.

براساس این گزارش، اسلام آباد بعد از فراخوان کاردار افغانستان به وزارت خارجه با ابراز ملاحظات جدی نسبت به افزایش تحرکات نیروهای امنیتی مرزی افغانستان، تیراندازی ها از خاک افغانستان به سوی پاکستان را به شدت محکوم کرد و خواستار برخورد شدید دولت طالبان علیه مهاجمان شد.

مقامات پاکستان همچنین از دولت کابل خواستند تا تدابیر امنیتی در مناطق مرزی را در کنار برقراری تماس‌های دوجانبه برای گریز از این رویدادها افزایش دهد.

پاکستان پس از آن که چندین پست بازرسی در ۲۵ فروردین هدف گلوله باران و شلیک ناخواسته از طرف افغانستان قرار گرفت، اعتراض کرد که برای ساعت ها ادامه یافت. در این حمله برون مرزی، نزدیک به ۳۵ گلوله از افغانستان شلیک شده بود.

روز جمعه، در مجموع هشت سرباز پاکستانی پس از کمین تروریست ها به کاروان نظامی در نزدیکی مرز افغانستان در وزیرستان شمالی کشته شدند.

وزارت خارجه پاکستان همچنین با انتشار خبرنامه‌ با نگرانی از افزایش تحرکات طالبان پاکستانی، ادعا کرده است که گروه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان فعالیت می‌کند.

این خبرنامه‌ فعالیت گروه‌های هراس افکن که بدون معافیت از خاک افغانستان در برابر پاکستان فعالیت می‌کنند را تقیبح کرد و افزود: فعالیت چنین گروه‌هایی در خاک افغانستان تلاش‌ها برای صلح را تضعیف می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که در روزهای گذشته، فعالیت گروه‌های هراس افکن شامل تحریک طالبان پاکستانی در مرز میان دو کشور به شدت افزایش یافته بود و نیروهای پاکستانی در این منطقه هدف قرار می‌گرفتند.

گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی صبح شنبه پاکستان به چهار روستا در ولسوالی «سپیره» خوست، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان جان باخته‌اند. منابع مستقل تاکنون این آمار را تأیید نکرده‌اند.

یک منبع محلی که خواست هویت‌اش فاش نشود به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفت که در این حملات دست‌کم ۲۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که این حملات مناطق آوارگان وزیرستانی را هدف قرار داده است.

در ولایت کنر منابع محلی می‌گویند که در حملات توپخانه‌ای پاکستان در ولسوالی شلتن این ولایت هم ۶ نفر از جمله یک زن و ۵ کودک جان باخته‌اند. برخی از ساکنان محل می‌گویند که این حملات نیز توسط هواپیما انجام شده است.

حکومت طالبان این رشته حملات پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان در توییتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباهی» را تکرار نکند.

او نوشته است: « [حکومت طالبان] به پاکستان هشدار داد که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائلی نیازماید و دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکند، وگر نه پیامد بدی خواهد داشت.»

مجاهد تأکید کرده است که همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.

وزارت خارجه‌ی طالبان هم این حملات را محکوم و سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده است. برخی چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین نیز این حملات را محکوم کرده‌اند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =