۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
هر آنچه باید در مورد پت اسکن بدانید

پت اسکن یا توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) یک نوع اسکن تصویربرداری پزشکی است که به پزشک اجازه می دهد تا بیماری های بدن شما را بررسی کند. این بیماریها میتواند تشخیص انواع سرطان باشد تا بیماریهای مرتبط به مغز مانند آلزایمر و غیره باشند در ادامه به ذکر برخی از آنها خواهیم پرداخت.

پت اسکن یکی از شاخه های تصویربرداری پزشکی هسته ای است که با توجه به نوع بیماری میتواند توسط دستگاههای مختلفی مانند پت سی تی (PET-CT)، پت ام آر آی (PET-MRI) و پت تخصصی مانند پت مغز و پت پستان این اسکن ها صورت بگیرد.

اساس تصویربرداری با دستگاه پت مواد رادیواکتیو است که به بدن بیمار تزریق میشود، حتی در برخی موارد این مواد رادیواکتیو بلعیده یا استنشاق می شوند، سپس اندام ها و بافت های خاصی آن ماده رادیواکتیو را جذب می کنند.

پس از جذب ماده رادیواکتیو توسط بافت مورد مطالعه تصویربرداری توسط دستگاه پت صورت میگیرد، که مواد رادیواکتیو یا ردیاب ها به پزشک کمک می کنند تا ببیند اندام ها و بافت های شما چقدر خوب کار می کنند.

مواد رادیواکتیو یا ردیاب در بافتهایی از بدن شما با فعالیت شیمیایی بالاتر جمع آوری می شود، چون بافت های خاصی از بدن و بیماری های خاصی دارای سطح فعالیت شیمیایی بالاتری هستند. این مناطق بیماری به صورت نقاط روشن در اسکن PET نشان داده می شوند.

تصویربرداری با پت اسکن می تواند جریان خون، مصرف اکسیژن، نحوه استفاده بدن از قند و موارد دیگر را اندازه گیری کند.

یک خبر بسیار خوب برای بیمار این است که اسکن PET معمولاً یک روش سرپایی است، به این معنی که شما پس از پایان اسکن پت می توانید، روز خود را ادامه دهید.

همچنین وبسایت اسکن طب با بررسی و معرفی تمام مراکز پت اسکن در ایران می تواند بسیار کاربردی باشد.

کاربردهای رایج پت اسکن چیست؟

پزشکان و متخصصین حوزه درمان اسکن پت- سی تی، پت ام آر آی و به طور کلی اسکن پت را برای موارد زیر نسخه میکنند:

- تشخیص سرطان و یا تعیین اینکه آیا سرطان در بدن گسترش یافته است یا خیر.

- بررسی اثربخشی درمان مانند شیمی درمانی و دیگر درمانها به بیماری و تعیین اینکه آیا سرطان پس از درمان عود کرده است یا خیر.

- با استفاده از اسکن پت می توان متابولیسم و زنده ماندن بافت را ارزیابی کرد.

- با استفاده از اسکن پزشکی هسته ای و پت اسکن میتوان به تعیین اثرات حمله قلبی و انفارکتوس میوکارد در مناطقی از قلب پرداخت.

- شناسایی مناطقی از عضله قلب که از آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس عروق کرونر در آنها استفاده شده است.

- ارزیابی ناهنجاری های مغزی، مانند تومورها، اختلالات حافظه، تشنج و سایر اختلالات سیستم عصبی مرکزی.

- نقشه عملکرد طبیعی مغز و قلب انسان با استفاده از اسکن پت سی تی

در وبسایت تخصصی اسکن طب به کلیه این اسکنها و دیگر اسکنهای تصویربرداری پزشکی پرداخته شده است.

هر آنچه باید در مورد پت اسکن بدانید

چگونه باید برای اسکن پت و پت سی تی آماده شویم؟

در وب سایت تخصصی تصویربرداری پزشکی اسکن طب کلیه آمادگی های مرتبط به اسکنهای مختلف پزشکی مانند اسکن ام آر آی، سی تی اسکن و پزشکی هسته ای را خدمت شما توضیح داده ایم. در اینجا سعی میکنیم قسمتی از آمادگی مرتبط به پت اسکن را توضیح دهیم.

در طول اسکن پت از شما خواسته میشود تا یک لباس ساده جهت انجام اسکن بپوشید یا در بعضی از مراکز تصویربرداری پزشکی شما اجازه دارید که لباس خود را بپوشید.

زنان در صورت بارداری یا شیردهی قبل از انجام هر گونه اسکن پزشکی لازم است، همیشه به پزشک و تکنسین خود اطلاع دهند.

در انجام کلیه اسکنهای تصویربرداری پزشکی و همینطور پت سی تی اسکن لازم است در مورد داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای درمانی، ویتامین ها و مکمل های گیاهی، به پزشک و متخصص رادیولوژی یا پزشکی هسته ای خود بگویید. هر گونه آلرژی، بیماری اخیر و سایر شرایط پزشکی را فهرست کنید.

هریک از مراکز تصویربرداری پت اسکن مستقر در ایران به شما دستورالعمل های خاصی را بر اساس نوع اسکن PET شما خواهند داد. در این دستورالعملها به بیماران دیابتی اقدامات ویژه ای برای آماده شدن برای اسکن پت دریافت خواهند کرد.

پت اسکن برای زنان شیرده قوانین خاصی دارد که بایستی این شرایط برای انجام اسکن پت رعایت شود، لذا اگر در زمان معاینه شیر می دهید، از رادیولوژیست یا متخصص پزکشی هسته ای خود این موضوع را اطلاع دهید تا به شما بگویند که چگونه ادامه دهید. ممکن است به پمپاژ شیر مادر قبل و بعد از موعد اسکن پت نیاز باشد و حتی نگهداری شیر دوشیده شده قبل از انجام اسکن پت برای استفاده نوزاد شما تا زمانی که رادیوداروی PET و ماده کنتراست سی تی پس از انجام اسکن هسته ای کاملا از بدن شما خارج شود.

در انجام اکثر روشهای تصویربرداری پزشکی مانند اسکن ام آر آی، سی تی اسکن، پت اسکن و پزشکی هسته ای لازم است اجسام فلزی از جمله جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر را در خانه بگذارید زیرا ممکن است بر روی تصاویر پزشکی تأثیر بگذارند. ممکن است لازم باشد سمعک و دیگر لوازم کمکی مانند ایمپلنت های پزشکی و دندانپزشکی متحرک را بردارید.

هر آنچه باید در مورد پت اسکن بدانید

مراکز پت اسکن در ایران کدامند؟

یکی از دغدغه های مهم برای انجام اسکن تصویربرداری پزشکی دریافت نوبت اسکن از مراکز معتبر و علمی این حوزه پزشکی است. این موضوع وقتی مورد اهمیت قرار میگیرد که بیمارانی که درگیر سرطان هستند یک روز هم برای انجام اسکن پت برای آنها از ضرورت برخوردار است.

متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که سرعت رشد سرطان در آن نسبت به دیگر کشورهای دنیا رو به افزایش است. به همین دلیل نیاز به استفاده از تجهیزات تشخیص و درمان سرطان مانند پت اسکن و دریافت نوبت پت اسکن از مراکز مجهز به این سیستمها یک دردسر برای بیماران است.

همانطور که قبلا ذکر شده است، یکی از جدیدترین روش‌های تشخیص و درمان سرطان، استفاده از دستگاه‌های پت اسکن است. مراکزی که از این روش استفاده می‌کنند، به تعداد محدودی در ایران وجود دارند که تمامی آن‌ها براساس استانداردهای بین المللی و با هدف ارائه خدمات به بیماران، مشغول به کار هستند. دلیل عدم وجود تعداد کافی از این تجهیزات قیمت بالای آنها و قیمت بالای تولید رادیوداروی مورد استفاده در انجام پت اسکن میباشد.

از مراکز فعالی که در ایران هم اکنون از دستگاه پت سی تی اسکن جهت تشخیص بیماریهای مختلف استفاده میکنند، می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

مرکز تصویربرداری فردوس در تهران

مرکز تصویربرداری هسته ای بیمارستان شریعتی

مرکز پت اسکن پیام در مهرشهر-کرج

مرکز پت اسکن بیمارستان خاتم الانبیاء در تهران

پت اسکن بیمارستان امام خمینی (ره) تهران

مرکز پت اسکن بیمارستان رضوی مشهد مقدس

مرکز پت اسکن تصویربرداری امید در تبریز

مراکز دولتی و خصوصی دیگری در تهران، البرز، کردستان، شیراز، یزد، اصفهان و ... در حال تأسیس و یا در حال راه‌اندازی هستند، که امیدواریم مشکل نوبت دهی های طولانی مدت برای تشخیص بیماری با دستگاه پت اسکن برطرف گردد. با این وجود در وبسایت اسکن طب به بررسی کلیه مراکز پت اسکن کشور و تفاوتها و خدماتی که در این مراکز ارائه می شوند، توضیحاتی جامع ارائه شده است و همچنین دریافت سریع نوبت اسکن پت توسط پلتفرم جامع تصویربرداری پزشکی اسکن طب در اختیار شما قرار گرفته است.

همچنین در وبسایت اسکن طب www.scanteb.com کلیه آمادگیهای مرتبط به هر اسکن تصویربرداری پزشکی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داده شده است که شما میتوانید در مورد اسکن تخصصی که دارید از این وبسایت اطلاعات کامل را دریافت کنید و به بررسی مراکز تصویربرداری پزشکی اطراف خود بپردازید و نوبت اسکن پزشکی خود را از طریق پلتفرم اسکن طب انجام دهید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1623091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =