تشریح سیاست های جدید صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان شرقی/ واردات ماشین آلات فرسوده ممنوع شد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تشریح سیاست های جدید این سازمان در سال جدید اعلام کرد: به منظور حمایت از نوسازی ناوگان فرسوده ماشین آلات صنعتی، واردات هرگونه تجهیزات بالای هفت سال به استان ممنوع شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، صابر پرنیان در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از ماشین آلات صنعتی با بیش از 40 سال قدمت در واحدهای تولیدی استان باعث کیفیت پایین، قیمت بالای محصولات تولیدی باعث عدم توانایی رقابت در بازارهای داخلی و جهانی می شود.

پرنیان از تعطیلی ۳۷۵ واحد صنعتی در استان خبر داد و با اشاره به طرح توسعه ۲۰۰ کارخانه و یکهزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام در استان گفت: عمده مشکل این واحدهای صنعتی نداشتن نقدینگی است به طوریکه با تامین اعتبارات لازم، واحدهای یاد شده به چرخه تولید باز می گردند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌های آذربایجان شرقی به لحاظ سخت‌گیری در ارایه تسهیلات گفت: پارسال ۲.۴ درصد تسهیلات کشوری به آذربایجان شرقی اختصاص‌یافت که از لحاظ سرانه‌ جمعیتی و تعداد واحدهای صنعتی بیش‌از ۵۰ درصد حق واحدهای صنعتی استان ادا نشده‌ است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی کمبود برق را یکی دیگر از مشکلات زیرساختی توسعه در استان خواند و افزود: یک هزار مگاوات در آذربایجان شرقی کمبود برق داریم چون در گذشته در خصوص پست های برق سرمایه گذاری در استان کم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی به لحاظ وجود شرکت های دانش بنیان رتبه ششم کشور را در اختیار دارد، گفت: ۲۰۸ شرکت دانش بنیان در این استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸۰ شرکت تولیدی هستند و برنامه ریزی کردیم تا بستر تجاری سازی این شرکت ها در یک شهرک مستقل ایجاد شود.

پرنیان ادامه داد: ۳۰ شرکت صادراتی مهم در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند و ۶ صادر کننده ممتاز کشوری در استان داریم؛ از طرفی به لحاظ صادرات گمرکی رتبه ششم کشور مربوط به آذربایجان شرقی است.

انتقال 24 هزار میلیارد تومان کنسانتره مس به خارج از آذربایجان‌شرقی/ تشکیل مس آذربایجان مطالبه عمومی مردم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه 24 هزار میلیارد تومان کنسانتره مس از معدن مس سونگون به خارج از استان انتقال می یابد.

صابر پرنیان ضمن تاکید بر ضرورت انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به استان، گفت: پیگیری تحقق گردش مالی معدن در استان بسیار حائز اهمیت بوده و در توسعه اقتصادی استان و تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اهمیت تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان به عنوان مطالبه مردم این منطقه، افزود: صنعت مس می تواند چهار تا پنج هزار میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی ارزش افزوده داشته و منشاء تحولات اقتصادی مهمی باشد.

به گفته پرنیان، در کنار توجه ویژه به رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ منابع طبیعی و با توجه به وجود ذخایر معدنی غنی در ورزقان، بسترهای لازم برای توسعه صنایع معدنی در منطقه فراهم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای معدنی آذربایجان شرقی و دارا بودن ۵۲ نوع ماده معدنی چون مس، طلا، نفلین سینیت، آهن و مولیبدن به میزان ۵.۹ میلیارد تن افزود: ۶۷ درصد ذخایر معدنی استان به کانی‌های یاد شده اختصاص دارد و این موهبت خدادادی تنها بخشی از ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به جایگاه آذربایجان‌شرقی به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی و میزان سرمایه‌گذاری در استان گفت: اکنون آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در جایگاه چهارم قرار دارد که تلاش می کنیم آن را به رتبه سوم ارتقا دهیم و در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت رتبه دوازدهم را داریم که این رتبه نیز قابلیت افزایش سه تا چهار پله ای را دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1623714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =