دادکان، نایب‌رئیس فدراسیون را متهم کرد که برای بقای خود از تیم کفاشیان جدا شده و به او التماس کرده است.

«باخت به بحرین مهم نیست باید ببینید هدف ما از این بازی چه بود؟» علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در حالی این جمله را به زبان آورد که کمتر بازیکن تازه‌واردی در تیم ملی بازی کرد. خط دفاعی تیم که 4 بار در برابر تیم بحرین تسلیم شد، از بازیکنانی باتجربه تشکیل شده بود که سال‌هاست در تیم ملی در کنار هم قرار دارند؛ بدون آنکه لژیونری در کنار آنها حضور داشته باشد تا هماهنگی آنها در نبود بازیکن خارجی به هم بخورد. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان، شکست مقابل بحرین را دلیل ناکامی فدراسیون فوتبال عنوان می‌کنند، برخی از اهالی فوتبال به بازی تیم ملی در خانه حریفان و بی‌پولی فدراسیون فوتبال و ناتوانی در میزبانی و عده‌ای هم به نبود بازیکنان تیم جوانان در تیم ملی ایراد می‌گیرند. به اعتقاد برخی کارشناسان تیم جوانان که در راه رسیدن به مسابقات قهرمانی جوانان جهان در مصر ناکام مانده باید بیش از این در تیم ملی مورد توجه قرار بگیرد تا اعتماد به نفس و روحیه بازیکنان این تیم برای بازی‌های آینده تیم ملی شکل بگیرد. با این وصف شرایط حال حاضر ورزش کشور اجازه نمی‌دهد فوتبال ما نفسی به راحتی بکشد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال که رسانه‌‌ها علاقه فراوانی دارند که او را دادکان معرفی کنند، در برنامه بامدادی شبکه دو همان طور حرف زد که از او انتظار می‌رفت. او باز هم بیشتر از آنکه به اصل توجه کند به حاشیه علاقه نشان داد تا فضا از این هم غبارآلودتر شود.

دادکان در بخشی از صحبت‌های خود به درخواست مهدی تاج اشاره کرد و گفت: او از من خواست اگر رئیس فدراسیون فوتبال شدم کاری کنم که او در فدراسیون فوتبال باقی بماند. این جمله در عین کوتاهی، آشوبی در دستگاه مدیریت ورزش و فوتبال کشور ایجاد کرد. آشوبی که به نظر می‌‌رسد به جدایی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال از این فدراسیون پرحاشیه منجر شود. او که نقشی پررنگ در زمان استخدام کلمنته داشت سعی فراوانی کرد که این قرارداد بسته شود اما این اتفاق نیفتاد تا جلسات فراوانی برای استخدام مربی ایرانی در فدراسیون فوتبال و رستوران‌های خیابان ولی‌عصر (عج) شکل بگیرد.

جلساتی که افراد طرف مشاوره رئیس کمیته تیم‌های ملی صادقانه در آن شرکت کرده و نظر خود را ارائه کردند غافل از آنکه او برنامه‌ای دیگر را برای تیم ملی در نظر دارد. اتفاقاتی که برای انتخاب سرمربی تیم ملی افتاد نشان می‌دهد عملکرد برخی از مدیران در فدراسیون فوتبال از جمله نایب‌رئیس این فدراسیون صادقانه و درست نبوده و اگرچه او دیروز درخواستش از دادکان برای باقی ماندن در فدراسیون را به طور غیرمستقیم تکذیب کرد اما ظواهر امر نشان می‌دهد او چنین درخواستی داشته چون دادکان هر ایرادی که داشته باشد دروغ نمی‌گوید. ضمن آنکه او فقط گفت من برای تشکر از حضور دادکان در مراسم ختم مادرم به دفتر او رفته بودم اما اینکه در همان یک بازدید چه حرفهایی زده شده مشخص نیست و تاج هیچ اشاره‌ای به متن این ملاقات دوستانه نداشته.

مجموعه این مسائل به فوتبال ما اجازه نداده که نفسی به آرامی و راحتی بکشد و در این اوضاع و احوال، ناکامی ما در راه رسیدن به جام جهانی آینده، اصلاً اتفاقی غیرمنطقی و غیرقابل‌پیش‌بینی نیست. تیم ملی که از رسیدن به جام جهانی محروم شد، حالا خود را برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند و فیفا هم هر ماه رده تیمی را در رنکینگ خود مشخص می‌کند که از جام جهانی محروم مانده و به طور طبیعی در ماه‌های خرداد و تیر سال آینده نزولی دوباره را در این رنکینگ خواهد داشت. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان این رنکینگ را دستمایه انتقادهای تند از فدراسیون فوتبال کرده‌اند و آن را دلیل افت فوتبال ما می‌دانند برخی هم ایرادهای قانونی به رنکینگ می‌گیرند و آن را فاقد اعتبار فنی برای ارزیابی تیم‌های ملی دنیا قلمداد می‌کنند. آخرین رده‌بندی تیم‌های فوتبال دنیا اگرچه ایران را یک پله در میان تیم‌های دنیا بالا برد اما باز هم رتبه‌ای به ما داد که در میان تیم‌های دنیا قابل اعتنا نیست. رده‌ای که نسبت به جایگاه 4 سال قبل 45 پله سقوط را نشان می‌دهد که کارشناسان این میزان سقوط را به نزول فنی فوتبال ما در آسیا و دنیا هم تعمیم می‌دهند.

رسول کربکندی که در روزهای اوج فوتبال ایران به عنوان دروازه‌بان دوم همراه با تیم ملی به جام جهانی 1978 رفت معتقد است فوتبال ما به همان اندازه که در رنکینگ افت کرده در مسئله فنی هم افت داشته و باید کسی به داد این فوتبال برسد تا بیشتر از این به مشکل برخورد نکند. به نظر می‌رسد ابتدا باید مشکلات حاشیه‌ای مدیریت بر ورزش و فوتبال از بین برود تا بعد از آن بتوان درباره خود فوتبال تصمیم‌گیری کرد. مشکلاتی از این دست که برخی مدیران فدراسیون، بیش از فوتبال و افت قابل تأمل آن، به ماندن خود در فدراسیون و حضور در سطح اول فوتبال کشور فکر می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =