دو «فرمانده» در یک کابینه نمی گنجند / پیام حذف محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت با امضای مخبر

با توجه به ابلاغیه اخیر در دولت حال باید دید ، محسن رضایی به ایفای نقش تشریفاتی و حاشیه ای در دولت تحت عنوان «معاون اقتصادی رئیس جمهور» تن خواهد داد یا ترجیح می دهد از جمع کابینه رئیسی خارج شود ؟

ظهر امروز ابلاغیه ای به امضای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شد که بر اساس آن محسن رضایی معاون اقتصادی و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف شده بودند.

ساعاتی بعد ، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توضیحی توئیتری نوشت: ‏
تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه دولت مصوب شد؛ تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت گردد. چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.

دو «فرمانده» در یک کابینه نمی گنجند / پیام حذف محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت با حکم مخبر

بیشتر بخوانید:

به گزارش خبرآنلاین ؛ این تحول در حالی رخ داد که خبرها از اختلاف مخبر و رضایی درباره سیاست های اقتصادی دولت حکایت داشت و کارشناسان یکی از دلایل ناکامی و ناهماهنگی دولت رئیسی در حوزه اقتصادی که گرانی روزافزون از پیامدهای پرچالش آن بوده را تفاوت رویکردها و راهکارهای این دو عضو ارشد کابینه می دانستند.

بر این اساس ، دی ماه سال گذشته مهدی آیتی؛ نماینده ادوار مجلس گفت : آقای رئیسی معاون اول‌شان آقای مخبر را رئیس تیم اقتصادی می‌گذارد و بعد یک دفعه آقای محسن رضایی را معاون اقتصادی خودشان قرار می‌دهد! آن هم در شرایطی که آقای رضایی خودش را بسیار بالاتر از آقای مخبر می‌داند و شاید هم این احساس را دارد که او به عنوان معاون اقتصادی باید تصمیم نهایی را بگیرد و حرف آخر را بزند در حالی که آقای مخبر یک اختیاراتی دارد که وی ندارد، از همین رو به نظر می‌آید آقای رضایی حالت مشاور و تشریفاتی پیدا کرده است تا معاون اقتصادی؛ آقای مخبر هم بیشتر حالت عملیاتی و میدانی دارد؛ مشخص است این عوامل در کنار همدیگر از یک سو باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی به نتیجه نرسد که خروجی‌اش گرانی، تورم و مشکلات معیشتی است، از یک سو هم باعث سردرگمی مردم می‌شود.

اکنون ، به نظر می رسد ، مخبر توانسته برتری نفوذ خود در کابیته را به رخ محسن رضایی و سایر مقامات دولت مدعی فرماندهی اقتصادی بکشد و قصد دارد از جایگاه «فرمانده اقتصادی»،به ننهایی سکان اقتصاد کشور را بدست گیرد تا شاید با بهبود شاخص های اقتصادی و بویژه کنترل گرانی ، رئیسی و کابینه را از زیر فشار همه حانبه افکار عمومی و فعالان سیاسی که حتی اصولگرایان همسو را نیز شامل می شود ، خارج کند .

گذشت زمان موفقیت و ناکامی مخبر را در معرض قضاوت افکارعمومی فرار خواهد داد، هرچند ، باتوجه به ضعف معاون اول رئیسی در داشتن رزومه و کارنامه اجرایی چشمگیر از سویی و عدم اشراف او به مباحث پیچیده اقتصادی از سوی دیگر، او راه بسیار دشواری پیش روی خواهد داشت.

محسن رضایی ، سال گذشته و پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد در صورت نامزدی سید ابراهیم رئیسی ، کناره‌گیری خواهد کرد اما بعد از ثبت نام و نامزدی رئیسی ، رضایی تاکید کرد که همچنان در میدان رقابت باقی می ماند و در نهایت هم در جایگاه دوم قرار گرفت و از راهیابی به پاستور بازماند اما با حکم رئیسی یه عنوان معاون اقتصادی وارد کابینه رقیب خود شد و امید زیادی داشت که تجارب و دانشش در ریل گذاری سیاست های اقنصادی دولت سیزدهم موثر یاشد اما با ابلاغیه مخبر ، امیدهای رضایی رنگ باخنه و باید نظاره گر میدانداری مخبر باشد.

با چنین پیشینه ای ، برخلاف اعلام سخنگوی دولت که با هدف ساده سازی موضوع تاکید کرده «چنین تغییراتی عادی بوده»، کنار گذاشتن معاون اقتصادی رئیسی از ترکیب نهاد مهم کمیسیون اقتصادی دولت را نمی توان «عادی» دانست .

حال باید دید ، محسن رضایی به ایفای نقش تشریفاتی و حاشیه ای در دولت تحت عنوان «معاون اقتصادی رئیس جمهور» ، تن خواهد داد یا ترجیح می دهد از جمع کابینه رئیسی خارج شود ؟

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1624942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    175 2
    اینا دانشمندان اقتصادی هستند که به این روز افتادیم
  • وحید اسدی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    154 9
    اولین دولتی هست اولش اینه خدا اخرشو بخیر کنه .که نمیکنه .چون گرانیهای اخیر کمر مردم و دولت و شکسته .دیگه مردم میگن خدا رفتگانتو بیامرزه روحانی
  • دوستدار محیط زیست IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    64 3
    دو مَلِک در یک مُلک نگنجد
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    73 1
    دولت باید تیم نابغه اقتصادی داشته باشد نه اینکه به ظاهر شخص نگاه کند و مسولیت دهد آقای ریسی شما به ملت قول دادی ملت وکشور را نجات بدی چه شد زمان رواحانی که بهتر بود نسبت به الان قیمت ها می دانی در یک سال که شما آمدی چندین برابر شده بخدا دیگر نا امید شدیم کاری بکن آبرومان رفت به شما رای دادیم
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    91 2
    فرمانده زیاد داریم سرباز نداریم
  • محمد IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    173 1
    مخبر زمان جنگ مسول بهداری سپاه بوددر دزفول بوده هیچ تجربه ندارد در ساخت واکسن که خراب کرد باور کنید مخبر نمی تواند یک درمانگاه اداره کند بدبخت به ملت ایران .........
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    85 0
    من همون اول هم شک کردم که این اقتصاد اصلا خنده داره
  • سعید IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    66 0
    از کابینه خارج شود بهتر است چون مخبر اجازه کار بهش نمی ده
  • محمد رضا IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    98 2
    نگهش دارید میخواست یارانه یک میلیونی بهمون بده پس چی شد ؟
  • ایرانی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    38 6
    کاملا مشخص هستکه دولت جناب رییسی درحوزه اقتصاد نمیتواند شق القمر کند چون سوغات چاپ پول دولتهای قبل معلومه آینده چه خبره؟اما حداقل درمورد مثلا مذاکرات برجام دولت هیچ موضع قاطع نداشت.بیش از۵ماه مذاکرات اقتصاد رها بود؟بازار ایران بلاتکلیف بود.توافق میشود یا نمیشود؟الان بحث مسکن که غوغاست.دولت ختی شایعه تولید مسکن نداره.نمیدونم سیاستگذاری یک مسئله مهمه ولی متاسفانه به روزمرگی وبه بی اعتنایی دچارشده.
  • سید نورالدین موسوی IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    71 7
    رضایی نباید به کابینه رئیسی میرفت چون رویکرد رئیس جمهور و مخبر با تزهای اقتصادی دکتر رضایی کاملا متضاد است. آقای رضایی یک اقتصاددان و تئوریسین این رشته است و اهدافی به سبک اقتصاد چین دارد که در یک مدت معین وضع اقتصاد را سامان میدهد ولی آقای رئیسی که چیزی از اقتصاد نمیداند و در حال روزمرگی بی هدف است و آقای مخبر در مسئولیت ستاد فرمان فقط پول ها را هزینه میکرد و کار اقتصادی بلد نیست . معلوم بود که تحمل رضایی را ندارند.
  • محمد IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    41 1
    این صندلی های ریاست خوب میماسه براشون همیشه مشغول منصب هستند و مردم جان به لب رسیدن
  • جانباز IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    34 50
    ایران تنها کشور در جهان است که جانبازانش معسر و گدایند . و زیر ۲۵% گفتند که ظلم کنند. جانبازی که ۸ سال جنگید و خون داد و عراق را از ایران بیرون کرد و دین را و خاک را و نفت را و گاز را و طلا را در ایران آزاد کرد. فقط ۲ ملیون کمک معیشت موقت می گیرد . . اگر من قدرت داشتم
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 26
    سابقه آقای دکتر رضایی نشان داده ایشان کارش درست بوده مگر عجب مملکتی وعجب از اینمدیریتها۱۱
  • سهیل IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    41 10
    شکی نیست جدا میشه اما چیزی عوض نمیشه چون هیچکس کاری ازش برنمیاد تا وقتی تحریمها هست
  • علی حسینی IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 1
    با آرزوی موفقیت برای همه مسئولین فقط کسی می‌تواند گرانی‌ها و مشکلات جامعه را به حد مطلوب برساند.جلو غارت و رانت آقازاده ها را گرفته و با مجازات‌های سنگین پول‌های میلیاردی غارت شده را به حساب خزانه برگرداند. ولاغیر
  • جانباز IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    41 3
    دولت با این عمکرد باعث تورم روز افزون و فشار بر مردم مظلوم ایران شده است
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    15 7
    این خیلی علی است که محسن رصایی برود
  • سعید IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 2
    از قدیم گفتن دو درویش در گلیمی بخسبند، دو پادشاه در اقلیمی نگنجند
  • حسین شیرنژاد IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    8 46
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم هر چند به عنوان یک عوام و کسی که از اصل قضایا هیچگونه اطلاعی ندارم، اما همین بس می دانم که جناب آقای دکتر رضایی، یکی از گنجینه های بجا مانده از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز بوده،هست و ان شاءالله خواهد بود.مشکلات کشور ریشه ای و اساسی است و با تغییر یک یا چند نفر قابل حل نیست.بلکه باید از بنیان به سراغ علاج واقعه رفت.کشور هرگز با بخشنامه و دستور و..تنها اداره نخواهد شد.تزریق مسکن ها شاید درد را کاهش دهد اما زود ،اثر خود را از دست،خواهند داد.درد را باید درمان کرد و نه آرام کرد. در شب بیست و سوم قدر از خداوند متعال می خواهیم که،آنچه به صلاح مردم و کشور است مقدر بفرماید،و اتفاق بیفتد.به حق علی و اولاد علی علیه السلام .
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    36 19
    دکتررضایی دارای تجربه واندیشهای نوین هستند ول اقای مخبر رزومه اقتصادی ندارد ومعلوم نیست ازکجا حمایت میسود که هنوزهم رییس ستادفرمان هشت مادی امام راحل باان عظمت میباشند۱۶
  • یحیا11 IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    58 1
    ریسی را کابینه ضعیفش از جمله مخبر چنان زمین برنند که صداش ۱۰۰ سال به پیچه صبر کن ببین
  • احسان IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    29 1
    جمع کنید این دعواهای زرگری رو از همون اول که قرار بود یارانه ها افزایش پیدا کنه و نکردید حالا با این مسخره بازیها میخواهید افکار عمومی رو مشوش کنید
  • دهاتی IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 9
    آقایرضایی اصلا با کابینه ی دولت آقای ریسی همخوانی ندارد
  • بارنشسته IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    26 2
    با سلام ‌واقعا عجیب ‌که ‌معاون اقتصادی رئیس جمهور در جلسات اقتصادی دولت شر کت ‌نمی کند
  • ناشناس IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    57 1
    برید بابابا این تیم اقتصادیتون منو یاد تیم مالدیو میندازه😁😁😁😁😁
  • احمد IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    27 1
    سلام مگر آقای رضایی در زمان تصدی معاونت اقتصادی نمی دانست چند شغل دارد وامکان شغل مهم دیگری را ندارد والله بنده پیمانکارم اگر یک روز هم به باغم رسیدگی کنم آنروز کار پیمانکاریم لنگ است چطور مردم توقع دارند اقتصاد کشور لنگ نباشد، نه آقا دولت را گروهی ویژه باید بچرخانند حتی به قیمت تورم100درصد وتا زمانی هم زنده اند متاسفانه این پستها را حق مسلم خود می دانند.
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    40 1
    تو اقتصاد خوانده بودی برادر حاج محسن. بقیه که اقتصاد نخواندن!!!!!!
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    29 0
    بجای چند نفر فرد نظامی که دولت دور خودش جمع کرده هیچکدام هم هیچی از پیچی تشخیص نمیدهند چند نفر افراد اقتصاد دان کار کشته داخل کابینه اش وارد کنه
  • یعقوبعلی رضایی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 0
    جنگ قدرت را رها کنید مردم مشکلاتشون روز به روز زیاد میشود واین پولهایی که بنام معیشتی میدهید معلوم نیست به چه کسانی میدهید .در روستاها بعضیها وضعشون بهتر از تهرانیهاست خانه درشهر دارند شما پول معیشتی میدهید .
  • علی آذری IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    30 2
    ما از زمان روی کار آمدن دکتر احمدی نژاد تا امروز حداقل در دوره اول احمدی نژاد با یک آرامش نسبی روبرو شدیم که در دور دوم با تلاطم روبرو شدیم .دولت روحانی هم همینطور .اما در دولت مقدس آقای رئیس از اول با چالش و تورم و با بحران معیشتی روبرو شدیم. امسال سال پر تورم و پرچالش را خواهیم داشت که خالق آن دولت است دلیل آن هم عدم تجربه و ناکارآمدی مدیران تازه نفس جویای نام بی تجربه پر ادعا و قوم و خویش سالاری است.
  • محمدعلی حفظ اللسان US ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    18 0
    بنام خدای عز محل که طاعتش موجب قربت پله شکر اندرش مزید نعمت متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران مقامات بجای اینکه وجهه عمومی و وزارت علمی ونیز شخصیتیشان در تناسب با سریر مسوولیت بوده و فزونی شانیت پست احراری را بدنبال داشته باشد بر عکس نعل وارونه الصاق میشود مثل ما در این جهات شده همانند بازیهای طولانی مدت بچه های کوچک برد وباخت کاغذ های باطله وصفحات دفاتر مشق قلم خورده .هنوز باورمان نشده که مریض برای بهبودی ناگزیر از مراجعه به پزشک آنهم دارای تخصص نه از تشکیلات آموزشی غیر انتفاعی که دولتی زمانهای قبل
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    15 4
    اقای سخنگو اینکه این دوستان گفتن ما خودمان درخواست داریم از کمسیون اقتصادی بریم بفرماید پست و وظیفه اینا چیست ایا جز این وظیفه ای دیگه دارن که در این کمسیون اشتغال داشته باشن و کار کنن
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 0
    همون مخبر هم هیچ کاری از دستش بر نمی آید میگید نه این گو و این میدان برای رفاه حال 4تا شل و کور سینه سپر کرده ولی عاقبت کار همانهایی که از لیست مخبر افتاده است کم نیستند حالا نگاه کنید
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 3
    خداروشکر.اینو بیارید بیرون.بعد نوبت قالیباف بشه.کش ندید.سریعا انجام بدید
  • مصطفی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    16 0
    هیچکدام از مسئولین فعلیه اقتصادی دولت پیچیدگی و مسائل اقتصادی رو اشراف ندارن و با روی کاغذ نوشتن تا عملیاتی کردن فاصله ی زمین تا اسمان است و همین عدم اشراف و اگاهی و نبود منابع ارزی کافی و مشکلات عدیده ی صادرات و برگشت ارز فروش و یا حتی خرید تجهیزات ضروری به دلیل تحریم ها مزید بر علت شده و تورم روز افزون و گرانی و بی ثبات بودن قیمت کالاها و اجناس ضروری همین ست تا به خود بیان خدا میدونه چه وضعی مردم پیدا میکنن
  • مهرداد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    19 0
    همه تیم اقتصادی این دولت علاوه بر بیسوادی و ادعای داشتن فهم و درک اقتصادی از مشکلات کشور را ملت انرا متوحه پوچ بودن و رانتی بودن این تیم را کاملا متوجه شدن و حالا برای اینکه تقصیرات را به گردن این و ان انداختن سعی در فراافکنی داشته و بدنبال خرید زمان هستند تا بلکه چاره ای پیدا کنند تا بتوانند مشکلات را رفع کنند ولی کو ادم عاقل و بافهم در این دولت که بتواند با در نظر گرفتن ریشه های اصلی مشکلات کشور با کار کارشناسی و رفع مشکلات حداقل از بروز فاجعه اقتصادی در کشور جلوگیری کنند
  • پرویز مددی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 5
    بنظر بنده آقای رئیسی می‌بایست محسن رضایی معاون اول رئیس جمهور می گذاشت چون مخبر هیچ سابفه اجرایی ندارد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    12 1
    حالا تکلیف اقتصاد مملکت و جهان چی میشه?
  • مهدی DE ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    17 0
    ماشاالله یکی از یکی اعلم تر آقای سخنگو که بجای اینکه شفاف بگوید چه شد چندین سوال را مطرح کرد بگذریم
  • محمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    20 10
    چطور می شود ومعاون اقتصادی رئیس جمهور باشی اما عضو کمیسیون اقتصادی نباشی ؟ما که اندکی در اقتصاد سررشته داریم اینرا نمی فهمم ،خدا به رئیسی کمک کند ،
  • جعفری IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    22 6
    معاون اقتصاد که جزءتیم اقتصادی نباشد یعنی کشک رفتار مخبر با سردار روزهای بحرانی ناجوان مردانه بود اقای رضایی جهت حفظ شخصیت خود استعفا بده .یکی از عوامل بهم ریختگی اقتصاد اقای مخبره .......
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    15 5
    رضایی بایدریس جمهور می شد،وقتی که دوم شد نباید می رفت داخل کابینه رییسی،الان باید بیاد بیرون،رضایی داره به خاطرسیستم سیاسی خودش رو می سوزونه،
  • سلیمان IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    21 6
    مغز آدم هنگ میکنه هیچی نمیتونه بگه بغیر از اینکه ...ای داد بیدادچه خواهد شد