تاریخ اعتبار گواهی ارزش افزوده برای همه افراد حقیقی و حقوقی یکسان نیست و شرایط مختلفی دارد. در نوشته پیشرو، نکات مربوط به مدت اعتبار گواهی مالیات ارزش افزوده و نحوه تمدید آن در سال 1401 را بررسی کردهایم. مدیران کسبوکارها با مطالعه نکات زیر میتوانند از دردسرهای مالیاتی دور بمانند.
گواهی ارزش افزوده، یک مجوز حیاتی برای تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات
پیگیری مسائل مالیاتی برای هر کسبوکار ممکن است وقتگیر و پردردسر باشد. کسبوکارهای موفق با خرید نرم افزار حسابداری یا نرم افزار حسابداری شرکتی امور مالیاتی را بهراحتی پیگیری میکنند. یکی از انواع مالیات در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا، ارزش افزوده است. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت از خریداران کالا و خدمات دریافت میشود و سپس از طرف تولیدکننده به دولت پرداخت خواهد شد. شاید بارها هنگام خرید محصولات یا حتی پرداخت فیش رستوران دیده باشید که مبلغ قابل پرداخت از قیمت مجموع موارد مختلف بیشتر است.
مبلغی که در زمان پرداخت نهایی به فاکتور اضافه میشود، همان مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات به همه کالا و خدماتی تعلق میگیرد که در قبال پول دریافت میشوند. طبق قانون، فقط افراد و مجموعههایی مجاز به دریافت ارزش افزوده از مشتریان هستند که مجوز لازم را داشته باشند. این مجوز همان گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده است که پس از ثبتنام و تکمیل پرونده به متقاضیان اعطا میشود. گواهی ارزش افزوده یکی از اجزای مهم نظام مالیاتی است. کل واحدهای فعال در زمینه تولید و توزیع خدمات باید یک گواهینامه معتبر داشته باشند.
ثبتنام و دریافت گواهی ارزش افزوده، یک اقدام ضروری برای کسبوکارهای تولیدی
هر کسبوکاری که بدون گواهی ارزش افزوده از مشتریان هزینه مالیات دریافت کند، مرتکب یک عمل غیرقانونی شده است. به همین دلیل، تهیه گواهینامه و تمدیدش باید در اولویت فعالیتهای یک کسبوکار تولیدی باشد. افرادی که مالک چند کسبوکار هستند، باید برای هر مجموعه به طور جداگانه گواهی دریافت کنند. مالکان واحدهای تولیدی باید از قبل نسبت به ثبتنام و تکمیل پرونده حقوقی اقدام کرده باشند. برای تهیه گواهینامه مالیات افزوده باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور، وارد سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده شوید.
در مرحله اول باید با ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبتنام در سامانه اقدام کنید. پس از اتمام ثبتنام اولیه، یک نام کاربری به شکل کد و یک رمز عبور دریافت خواهید کرد. در مرحله بعد برای تکمیل پرونده مالیاتی و ثبتنام نهایی گواهینامه، مدارک مالیاتی را آپلود کنید. دریافت گواهینامه ارزش افزوده شاید به یک فرایند زمانبر تبدیل شود. مشاغلی که ارزش افزوده را از مشتریان دریافت میکنند، باید تا 10 سال مالی از مدارک و صورتحسابها نگهداری کنند.
مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده، متغیر بر اساس سابقه مالیاتی
یکی از اقدامات هوشمندانه مدیران، توجه به مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده است. گواهیها دائمی نیستند و مدت اعتبارشان هم چندان طولانی نیست. در صورتی که اعتبار گواهینامه به پایان برسد، اخذ مالیات افزوده از مشتریان غیرقانونی خواهد بود و ارسال اظهارنامه مالیاتی با مشکل روبهرو خواهد شد. گواهیهای صادرشده برای مالیات بر ارزش افزوده با تشخیص اداره مالیات، سه نوع اعتبار زمانی دارند.
دوره اعتبار گواهینامه ثبتنام در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای افرادی که اولینبار قصد تهیه گواهی را دارند، 6 ماه خواهد بود. همچنین، افرادی که بدهی مالیات ارزش افزوده را پرداخت کرده باشند، گواهیهایی با مدت اعتبار 1 ساله دریافت خواهند کرد. متقاضیانی که تا 3 سال در نظام مالیات بر ارزش افزوده سابقه پرداخت دارند و بدهی مالیاتیشان صفر است، به اصطلاح خوشحساب نامیده میشوند. مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده برای متقاضیان خوشحساب 24 ماه خواهد بود.
استعلام و تمدید گواهی مالیات بر ارزش افزوده، وظیفۀ مهم مدیران کسبوکار
اهمیت داشتن یک گواهی معتبر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات در روند روزمره کارها نیز دیده میشود. برای مثال، خریداران و مشتریان در هنگام خرید محصولات و خدمات، میتوانند گواهی ارزش افزوده را از فروشنده تقاضا و اعتبار آن را بررسی کنند. حتی اگر مشتریان هم درخواست مشاهده گواهی را نداشته باشند، تولیدکنندگان بر اساس قانون موظفاند این مجوز را در معرض دید همه قرار بدهند. به همین دلیل، بهتر است گواهی هرگز از حالت اعتبار خارج نشود.
تمدید گواهی به صورت خودکار انجام نمیشود. بنابراین، مالکان کارگاههای تولیدی و کارخانهها باید نسبت به استعلام گواهی مالیات بر ارزش افزوده و تمدید آن، اقدامات لازم را انجام دهند. مراحل تمدید درست مشابه زمان ثبتنام است. برای افزایش اعتبار باید اطلاعات مربوط به آخرین گواهی ارزش افزوده در کسبوکارتان را وارد سامانه کنید. اگر در اعتبار گواهیتان تردید دارید، با استفاده از سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده میتوانید تاریخ اعتبار گواهینامه را بررسی کنید.
نرمافزار حسابداری سپیدار، دستیار مطمئن کسبوکارها برای رسیدگی به امور مالیاتی
مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه مهمی است که شرکتهای تولیدکننده کالا باید به دولت بپردازند. مالیات ارزش افزوده توسط خریداران کالا و خدمات پرداخت میشود. کسبوکارها فقط در صورت داشتن گواهی ارزش افزوده قادر به دریافت این مالیات از مشتریان هستند. به همین خاطر، مدیران باید به اعتبار گواهینامه ارزش افزوده توجه داشته باشند.
نرمافزارهای حسابداری سپیدار سیستم با رابط کاربری بسیار سادهای که دارند به شرکت و مجموعههای مختلف کمک میکنند تا محاسبات مالی خود را بهراحتی انجام بدهند. نرمافزار حسابداری سپیدار امکان مدیریت محاسبات مربوط به ارزش افزوده و واردکردن مالیات در فاکتور را برای کاربران فراهم میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نرمافزارها و مشاوره با کارشناسان حرفهای سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید یا با شماره 02181022000 تماس بگیرید.
نظر شما