تبادل غیرمنتظره زندانی میان آمریکا و روسیه

علیرغم تنش‌ها به خاطر جنگ اوکراین، آمریکا و روسیه تبادل دو زندانی را که از مدت‌ها پیش بحث آن مطرح بود، انجام دادند. ولادیمیر پوتین و جو بایدن در دیدار سال گذشته خود در ژنو درباره تبادل این دو زندانی گفت‌وگو کرده بودند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دویچه وله، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه، ۲۷ آوریل اعلام کرد این کشور ترور رید، شهروند آمریکایی را با کنستانتین یاروشنکو، شهروند روسی که دوران طولانی محکومیت خود را در آمریکا می‌گذراند مبادله کرده است.

این وزارت‌خانه اعلام کرده تبادل این دو زندانی حاصل یک دوره طولانی مذاکره با ایالات متحده بود.

ناظران معتقدند با توجه به عمیق‌تر شدن تنش و شکاف میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، مبادله این دو زندانی در شرایط کنونی بسیار غیرمنتظره بوده است.

ترور رید، شهروند ۳۰ ساله آمریکایی، اوت ۲۰۱۹ پس از مشاجره با دو زن روس در حالی که ظاهرا مست بوده با نیروهای پلیس روسیه درگیر شده و در برابر بازداشت خود مقاومت کرده است.

او ژوئیه سال ۲۰۲۰ به اتهام حمله به پلیس و مقاومت در برابر اجرای قانون محاکمه و به ۹ سال زندان محکوم شد. آمریکا از حکم دادگاه به شدت انتقاد کرد. خانواده این جوان دانشجو که دوران سربازی خود را پشت سر گذاشته بارها از دولت ایالات متحده خواستند تمام اقدام‌های لازم برای آزادی او را انجام دهد.

کنستانتین یاروشنکو، یک خلبان روسی است که سال ۲۰۱۰ به اتهام برنامه‌ریزی برای قاچاق مواد مخدر در لیبریا بازداشت و پس از استرداد به آمریکا در این کشور محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1625980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =