دیپلماسی پهپادی ترکیه در سیاست خارجی؛ منافعی که بیرقدار برای اردوغان آورد

از اوکراین تا سوریه، پهپادها در حال شکل دهی سیاست خارجه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هستند.

به گزارش خبرآنلاین، سونر کاگاپتای و ریچ اوتزن در مقاله ای مشترک برای فارین افرز نوشتند:

در دفاع خیره کننده ارتش اوکراین در برابر روسیه در حمله چهاردهم آوریل، ترکیه در کمک به اوکراینی هو برای فرار از رادار کشتی های روس و ارائه اطلاعات دقیق هدفگذاری برای موشک های اوکراینی نقش قابل ملاحظه ای داشت. این اولین بار نیست که پهپادهای ترکیه در مقاومت اوکراین در برابر تهاجم مسکو تعیین کننده هستند.

پهپاد TB۲ ساخت یک شرکت ترکیه، با روابط نزدیک با رجب طیب اردوغان، نقش قابل ملاحظه ای را در جنگ اوکراین بر عهده گرفته است. در سال های اخیر پهپادها، نقش تعیین کننده ای در شماری از درگیری ها در قفقاز، آفریقا و خاورمیانه داشته اند. آنکارا با فروش پهپادهایش به کشورهای با درآمد پایین و متوسط توانسته نفوذ ژئوپلتیکی اش را افزایش دهد.

دیپلماسی پهپادی آنکارا بدون چالش هم نبوده است. دخالت نظامی رو به رشد ترکیه در لیبی، ائتلاف یونان و مصر با هدف تضعیف قدرت ترکیه را شکل داده و در اوکراین پهپادها خشم مسکو را بر می انگیزند.

ترکیه حالا توانسته از پهپادهایش برای تغییر چهره بین المللی اش پس از سال ها یکجانبه گرایی بهره گیرد. در خاورمیانه پهپادها به کمک آمده اند تا ترکیه با منابع دیپلماتیک نسبتا محدود منافع خود را حفظ کند. کمک نظامی آنکارا به اوکراین دست اردوغان برای نفوذ دوباره در ناتو را باز می کند. اگر ترکیه بتواند با موفقیت به مدیریت و توسعه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود ادامه دهد، ممکن است شکل تازه ای از نفوذ و جنگ پهپادها را در این فرآیند بازتعریف کند.

برنامه پهپادی ترکیه با ناامیدی از دریافت آنها از عرضه کنندگان خارجی شروع شد. ترکیه در ابتدا تلاش کرد به فناوری آمریکا برای مقابله با پ.ک.ک دست یابد. سپس در سال ۲۰۰۵ به سمت اسرائیل چرخش کرد اما ناامید شد. در سال های بعد آنکارا برای خرید پهپادهای پیشرفته امریکایی تلاش کرد و سرانجام توانست نسخه خودش را توسعه دهد. در سال ۲۰۱۲، یک شرکت دولتی ترکیه نمونه اولیه هواپیمای بدون سرنشین را توسعه داد و تا سال ۲۰۱۶ توانست شناسایی موثری را انجام دهد.

در سال ۲۰۱۷ ترکیه صادرات TB۲ را آغاز و طی پنج سال به نزدیک به ۲۲ کشور پهپاد فروخت. اگرچه این معاملات جنگ افزاری با ترکیبی از کاسبکاری و ژئوپلتیک صورت گرفت اما ترکیه تقریبا در همه کشورهایی که به آنها پهپاد فروخته، منافع راهبردی دارد.

تعدادی از کشورها از جمله اتیوپی، سومالی و تونس هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را بدون سیستم‌های فنی کامل برای راه‌اندازی آن‌ها خریداری کرده‌اند. از این رو این کشورها ممکن است در برابر دشمنی که به خوبی آموزش دیده یا از نظر شمار برتر است، نتایج قاطعی به دست نیاورند و گاهی اوقات حتی اشتباه کنند. این موضوع موجب پیدایش این درک می شود که ترکیه به یک تکثیر کننده پهپادی تبدیل شده است.

مشکل بزرگتر ممکن است تأثیر آن بر کشورهای رقیب باشد. مداخله ترکیه در درگیری هایی مانند لیبی، رقبای خود از جمله مصر، فرانسه و امارات متحده عربی را ناآرام کرده است. در ماه می۲۰۲۰، در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در حال تغییر مسیر جنگ داخلی در لیبی بودند، مصر یک اتحاد غیررسمی با قبرس، فرانسه، یونان و امارات متحده عربی تشکیل داد تا از طریق هماهنگی سیاسی و دیپلماتیک با فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه مخالفت کند. حضور نیروی دریایی ایالات متحده اخیراً کمک های نظامی به یونان را به عنوان پوششی در برابر روسیه افزایش داده است - اما تا حدی نیز علیه ترکیه و ردپای نظامی رو به رشد آن در منطقه.

تجاوز پوتین به اوکراین حس واقع گرایی را در ترکیه تقویت کرده است. وقتی نوبت به مسکو، دشمن تاریخی ترکیه می رسد، آنکارا برای اوکراین و دیگر کشورهای دریای سیاه، اکنون بیش از هر زمان دیگری، به عنوان متحد ضروری برای ایجاد یک بلوک در برابر غول روسیه در شمال دریای سیاه ارزش قائل است.

با این حال اگر پوتین در اوکراین موفق شود می تواند اهرم تازه ای علیه ترکیه اعمال کند. مانند تضعیف منافع آنکارا در سوریه و یا محدود کردن صادرات ترکیه به روسیه.

از این رو، ترکیه کمک خود به اوکراین را بی سر و صدا ادامه می دهد تا چه بسا در لیست تحریم های احتمالی روسیه در آینده قرار نگیرد. به علاوه، ترکیه خواهان آن است تا الیگارش های تحریم شده روسی را به ترکیه بکشاند، به این امید که دارایی های آنها بتواند به اقتصاد ترکیه کمک کنند. به این ترتیب، ترکیه از حمایت تحریم های غرب علیه روسیه خودداری می کند و برخلاف غربی ها حریم هوایی اش را به روی پروازهای غیر نظامی روسیه بازنگه داشته است.

به رغم احترام تازه ای که در نتیجه کمک به اوکراین برای ترکیه در ناتو به ارمغان آمده اما اردوغان هنوز مورد توجه جو بایدن قرار نگرفته است. در نشست سران ناتو در بروکسل در اواخر مارس - یک ماه پس از تهاجم روسیه - بایدن اردوغان را نادیده گرفت و درخواست رئیس جمهور ترکیه برای ملاقات را رد کرد.

حتی اگر دخالت ترکیه در اوکراین دوباره سیاست خارجی ترکیه را به غرب نزدیک‌تر کند، این خطر برای اردوغان وجود دارد که بایدن و برخی از رهبران اروپایی آنقدر مشتاق خلاص شدن از شر او باشند که هرگونه ارتباط نزدیک با آنکارا را به بعد از سال ۲۰۲۳ بیاندازند. هم به این دلیل که بازارها از کشوری که در آن حاکمیت قانون یک طنز است فرار می کنند و هم به خاطر رویارویی با روسیه احتمال می رود که اقتصاد ترکیه فروپاشی بیشتری را شاهد باشد.

با وجود اینکه کمک به اوکراین اعتبار تازه ای برای ترکیه در بین کشورهای غربی دست و پا کرده اما بعید است که اردوغان در انتخابات آتی ترکیه پیروز شود مگر اینکه اقتصاد این کشور رونق گیرد و به رشدی دو رقمی برسد. در غیر اینصورت اردوغان همه تلاش ها برای نفوذ تازه اش را به باد خواهد داد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    پهپاد های ایران هزار درجه از پهپاد های ترکیه بهترن و مختلف تر ولی بزرگ نمایی و سیاستشون اونو یجور ابر قدرت جنگ کردن
    • مسعودی پور IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      4 16
      سامانه های دفاعی روسیه این پشه رو به راحتی آب خوردن تارو مار کردند اونوقت میاید از این پشه تعریف میکنید؟؟؟مسخرس!
  • عباس گرانمهر IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    8 23
    بزرگترین خیانت به ایران وایرانی سرمایه گذاری ایرانیان درترکیه است باید بااگاهی دادن به مردم انهارا اگاه کرد
  • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    27 7
    ترکیه با این سرعت رشد و توسعه بعد از ۵سال این غرب خواهد بود که به ترکیه و تکنولوژی نظامی آن نیاز پیدا خواهد کرد و با رساند گاز اکتشافی دریاهای سیاه خیلی از مشکلات آن رفع خواهد شد ، و دنیا باید بداند این پهپاد tb2 در پیش آکینجی و آکسونکار و مییوس و افعال یک اسباب بازی است
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    10 13
    اصول اساسی بیرقدار اسرائیلی است و همچنان از پشتیبانی آن کشور استفاده می کند و آمریکا به راحتی می تواند آن را اگر برضد سیستم آنها باشد از کار بیاندازند. ترکیه همچنان زیر سلطه ساختار ناتو است و بایدن نیازی به مذاکره با آن ندارد.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    اصول اساسی بیرقدار اسرائیلی است و همچنان از پشتیبانی آن کشور استفاده می کند و آمریکا به راحتی می تواند آن را اگر برضد سیستم آنها باشد از کار بیاندازند. ترکیه همچنان زیر سلطه ساختار ناتو است و بایدن نیازی به مذاکره با آن ندارد.
  • من IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    و موفقیت اسرائیل در جلب ترکیه در همسایگی ایران برای ضربه زدن به سیاست داخلی و خارجی ایران این نه ترکیه است که این موفقیت پهبادی را بدست آورده بلکه نفوذ اسرائیل در همه عرصه های سیاسی و اقتصادی و نظامی ترکیه است . ایران باید بیشتر ترکیه را زیر ذه ربین بگیرد .
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    اینقد که بفکر ترکیه هستین و کارشناسی میکنین یفکری هم به کشور خودتون کنین .مردم از گرونی دیگ دارن میمیرن
  • اویاق IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    نابغه دنیای سیاست حتما برنامه ویژه‌ای برای انتخابات سال آینده میلادی درنظر دارد اردوغان سیاست قرص و محکم و قابل احترامی دارد
    • اورمیلی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 12
      نابغه ای کهتو سوریه و عراق شکشت خورد و تو لیبی جز هزینه چیزی بهش نرسید و تورم هفتاد درصدی کشوری بدون تحریم مهم. پانصد میلیارد دلار بدهی خارجی. و دریوزگی برای امارات عربستان و اسرائیل
    • احمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 15
      چه نابغه ای که از کشورش خودش فرار کرد ایران و اگر ایران حاج قاسم نبود تا حالا استخوان هایش هم تو خاک پوک شده بود.
  • کسری بایرامی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    شما برای ترکیه مطلب مینویسین لااقل یه سرکی هم تو رساناهای دیگر بکشین بعد نظر بدین اکراین که ابلاغ کرد پهپاد ترکیه هیچ تاثیری در جنگ با روسیه نداشته 36عدد تا حالا سرنگون شده اون جنگ ارمنستان بود پدافند درست حسابی نداشتند الان پدافند درست حسابی تعیین می‌کنه چند مرده حلاجه اگر می‌رفت فلسطین اشغالی را دور میزد میومد خدا می‌دونه چی مینوشتید
    • احسان IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      11 0
      این هم یه جور سیاسته بایرام جان اونایی که اون بالا نشستن خوب می دونن تکنولوژیه پهپادی ترکیه در چه حد
    • NO ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      5 2
      احسنت به شرفت تنها کامنت درست و حسابی.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      15 3
      اوکراینی ها حتی برای بیرقدار آهنگ و ترانه هم ساختن دوست عزیز ظاهرا منابع اطلاعاتی شما مشکل داره
    • داریوش IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      8 3
      خدا چشماتو باز کنه انشالله بلکه به جمال حقیقت روشن شه
  • مجید IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    8 1
    خوشبحالش چه با سیاست وبرنامه ریزی درست وحفظ منافع کشورش برعکس ما.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    13 1
    صادرات ترکیه به عراق سه برابر ایران هست
  • مهدی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 9
    روزای اول جنگ که پدافند روسها مستقر نشده بود پهباد بیراقدار کارایی داشت اما حالا بیمصرف شده و پهبادای انتحاریه آمریکایی جاشو گرفتن
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    من نمی‌دونم چطوری در مورد هرچی صحبت میشه از آخرم از نداری و بدبختی مردم یکی باید پیدا بشه که بگه مردم ندارن مردم گشنه هستن بابا اینجا الان چی ربطی به این حرفا داره
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 6
    بابا ادوغان یکم فکر اقتصادت باش ،تا اینگه پهباد بسازی ،ارزش پولت هی داره میاد پایین.
  • GB ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    3 6
    پهبادها هرگز در هیچ جنگی تعیین کننده نیستن تاثیر دارن ولی تعیین کننده نیستن
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 11
    انشاءالله که ترکیه هزینه جانبداری از داعش در منطقه را پس خواهد داد
  • ارش IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    19 1
    هرچند پهباد های ترکیه با کمک اسرائیلی ها ساخته شد ولی الان ترکیه از لحاظ پهبادی از ما جلو افتاد .
  • اورمیلی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 4
    بالای ده تا از این پهبادایی که موتورش اتریشیه، ناوبریش کانادیی تا حالا زدن، اوضاعش بقدری خرابه که امریکا بودجه پانصد میلیون یورویی برای تجهیز پهبادی اوکراین کرده که قراره بفرسته
  • اورمیلی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 6
    این پهباد فقط جنبه تبلیغی داره یبار بزنه هزاربار میگن ولی نمیگن عملیات موفقش چند درصده
  • ارشد IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 1
    کشور ترکیه کمتر متوجه کم ابی هست وامنیت اقتصادی اولویت مقاماتشون هست !!شما باید از اقیانوسها و دریاها تونل اب بزنید به ایران انتقال دهید والا دست برتر از ان کسانی هست ک اقتصاد و معیشت دوچار بازیچه های سیاسی نشوند !!فناوری تونل زنی هم ندارید وابسته غربها هستین ! شرکتهاتون با دستگاههای اونا میچرخن
  • امیر ولیزاده IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    21 2
    ناز شستت اردوغان. اردوغان خیلی‌ها رو قلقلک میده، با همین فرمان رو به جلو حرکت کن. این دوستانی که الان از عقده دارن میترکن هم با تمام وجود پولاشون رو پس‌انداز میکنند که تو ترکیه ملک بخرن بلکه پاسپورت ترکیه رو بگیرن.
  • Ali archi IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 8
    والا تا به اینجای کار که روسیه تا تونسته از این پهپاد بیرکدار زده و سرنگون کرده ، بله درسته این پهپاد هم تونسته تسلیحات روسی رو هدف بگیره ولی به نسبت بیشتری این پهپاد هدف گرفته شده و سرنگون شده در ضمن این پهپاد فقط به اسم ترکیه تموم شده ، در صورتی که بیشتر قطعاتش ساخت کشورهای دیگر هست از جمله موتور ، طراحی بدنه سامانه های الکترونیکی و اپتیکی ساخت غیر از ترکیه هست و چنانچه اگر ترکیه روزی تحریم شود حتی یک فروند از این پهپاد رو هم نمیتونه بسازه ظاهرا فقط رنگ امیزی این پهپاد کار متخصصان و مهندسین نابغه ترکیه بوده ، که البته خوب به نوبه خودش کار سختی انجام دادن
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    12 6
    بعدازروسیه ترکیه قدرت برترمنطقه هست هم ازنظرنظامی وهم ازنظراقتصادی ،ازنظرپزشکی هم که همه واقف هستندپیشرفتهای بزرگی داشته،ازنظرگردشگری هم درمنطقه رتبه اول وداره،ازنظرسیاست خارجی هم که ثابت شده برسرمنافع ملی باهیچ کشوری تعارف ندارد،تمام این شاخصهاباعث شده تاترکیه حتی دربین کشورهای دنیاجزکشورهای مترقی به حساب بیاد،، مردم ترکیه خیلی هم اعتمادبه دولت وسیاسیون خوددارند وهمه جوره پشت سیاسیون واهدافشون هستند،،فساداقتصادی بین مسئولین ترکیه بسیارناچیزه نسبت به کشورهای همسایه اش،،وطبیعتاهمین موضوعات باعث شده ازتمام کشورهای دنیابرای سرمایه گذاری صف بکشند،،ترکیه کشوری هست که پول مفتی به هیچ کشورویاگروهی نمیدهد اولویت مردم ترکیه هستند
  • علی IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    16 5
    ترکیه اگر در موشک وخصوصا پهپاد مقام اول جهان نباشه حتما در مقام سوم هست ولی آیا شما می دانستید، آیا تاکنون دیده اید وشنیده اید که ترکیه کشور دیگری را تهدید کند و..... پیشرفت لازم به سرو صدا و تظاهرات وسخنرانی و...نداره
  • حافظ IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    7 0
    ترکیه بین شرق و غرب بالانس ایجاد کرده واز دوطرف سود می‌برند وسیاست ها ترکیه درخرید ملک تاثیر گذاشته که هم اوکراینی ها وهم روس ها خریدارهستند تنها مثال بود، و ازنظر اقتصادی و سیاسی دارد تبدیل به ابرقدرت می‌شود جای که ایران داشت ولی با سیاست‌ها غلط همه چیز درهمه درایران فرار نخبگان فرار سرمایه عقب ماندگی و.. وبرعکس دلال وسلطان پروری نبود منافع ملی در تصمیم گیری ها سیاست شعار واسه مردم ورفاه برای تصمیم گیرها و..
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    9 1
    جنگ قرهباغ امتحان خوبی از خودشان نشان دادند ..
  • سعید IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    10 0
    به قول چرچیل دوست و دشمنی وجود نداره بلکه منافع وجود داره،اردوغان صبح روسیس،ناهار امریکا،به دشمن روسیه(اوکراین)پهباد میفروشه‌ از اون طرفم از روسیه اس۴۰۰میگیره،در سوریه،اذربایجان،وجدیدا عراق جنگ می‌کنه ولی تحریمی در کار نیست ما یه موشک به عراق میزنیم بدون تلفات انسانی صدایه همه در میاد،که تمامش نتیجه سیاست اشتباهمونه،تا زمانی که مستقیم با آمریکا مذاکره نکنیم وضعمون همینه
  • فرزان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    8 0
    اولاکاملا ساخت ترکیه است اگراسراییلی یا آمریکایی بوداسراییل بااین پهبادها فلسطین و سوریه لبنان را کاملاشخم زده بود دوم همانطوریکه مکرون برخلاف نطررسانه ها و سرکوب گسترده جلیقه زردها وشنبه های اعتراضی پاریس رئیس جمهورشد اردغوان هم می شودسیاست یک بخش بیرونی داردوبخش درونی که هرکسی آن رانمی تواندببیند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 0
    خیلی جولان میدهد و بزرگ شده است
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    15 0
    این همه ایران پهباد پهباد میکنه پس کو. ترکیه تازه شروع کرده دنیا فیح کرد
  • ایران IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    12 4
    بعضی ها چقد زورشون میاد از رشد ترکیه نگرانن انگار!! تمام تلاششون اینه کوچیک جلوه بدن پیشرفتهای ترکیه رو، آغا جون شما چه بخواهیم چه نخواهین چه خوشتون بیاد چه بدون بیاد ترکیه تبدیل شده به یک کشور قوی در همه زمینه ها این فقط ماییم که بدبختیم و هر روز بدبختتر میشم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 0
    یعنی اگر اقتصاد کشور ش را رونق نده انتخابات بعدی ترکیه رای نمیاره ، واقعا
  • محمدی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 25
    بیذقدار پهباد است که پدافند دررمحل جنگ نباشد دراوکراین آنجا که پدافند نبود موفقیت داشت درمقابل بوک پانزده خرداد هیچ حرفی برای گفتن ندارد کمان 13و22 ودیگر پهباد ایرانی هیچ است پهباد ایرانی از پدافند آمریکا درعرلستان عبور کرده وبرگشته بیرقدار چنین قدرتی ندارد درا اوکراین همه شان نابود شد تحریف الکی نکنید