مشروح کافه خبر درباره تفکیک جنسیتی با حضور نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

امید کریمی، مهدی قنبر: تفکیک جنسیتی ناگهان از بحث روز رسانه ها خارج شد. رییس دولت دستور داد تا تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره، وزارت علوم طرح را متوقف کند. این طرح ظاهرا در دولت متوقف شده است. اما هنوز هم غیردولتی هایی که تفکیک جنسیتی را می پسندیدند، می گویند باید این طرح را اجرا کرد. در بحبوحه بحث های تفکیک جنسیتی، سید محمودحسینی دولت آبادی،  نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نماینده مردم برخور و میمه میهمان کافه خبر بود.

قصد داشتیم درباره موضوعات دیگری در حوزه آموزش هم با او گفتگو کنیم، اما بحث روز باعث شد بیشتر درباره تفکیک جنسیتی حرف بزنیم. محمودی دولت آبادی موافق اجرای این طرح که به گفته او در راستای اسلامی شدن دانشگاه هاست بود و اجرای آن را اجرای کامل اسلام می داند.

وزیر علوم رفت و آمدن های زیادی به مجلس داشت که گویا مربوط به اسلامی شدن دانشگاه ها و تفکیک جنسیتی بود. کمیسیون و مجلس چه نظری درباره تفکیک جنسیتی دارند؟

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها مدتهاست در مجلس مطرح شده. پیش از این بحث اسلامی شدن دانشگاه ها مطرح بود. با عرض تاسف پس از 32 سال هنوز دانشگاه های ما به جایگاه مطلوبی نرسیده اند ما در کشوری دینی و حکومت جمهوری اسلامی زندگی می کنیم. ما با این دید انقلاب کرده ایم نا مبانی اسلام را در کشور اجرا شود. ولی امروز اگر کسی وارد دانشگاه های ما شود باور نمی کند که وارد یک کشور اسلامی شده است. با وجود وضعیت اساتید، دانشجویان و چهره ها و پوشش آنها نمی توان گفت این دانشگاه اسلامی است. گرچه نمی خواهم خدمات انجام شده را نیز نادیده بگیرم. اما فاصله زیادی تا اسلامی شدن داریم. اکثریت مردم کشور ما مسلمان هستند بارها شاهد اعتراضات مردم از مختلط بودن برخی کلاس های دوران ابتدایی بوده ام. زیرا در برخی مدارس بخاطر کمبود امکانات مدارس دخترانه و پسرانه مختلط است. مردم ما روی این موضوع حساس هستند.

اما همیشه دانشجویان دختر و پسر با هم سر یک کلاس رفته اند. از ابتدای انقلاب هم همین شرایط بوده است.

درست است که در دوره ای چاره ای جز این موضوع نبوده است. زیرا اساتید و دانشگاه ها محدود بودند. اما امروز وضعیت ما با اوایل انقلاب فرق کرده و امکانات ما نیز در دانشگاه ها بالا رفته است. دراین سالها دانشگاه آزاد و پیام نور و چند دانشگاه دولتی دیگر نیز به جمع دانشگاه های ما اضافه شده است. پس اگر قرار باشد همچنان با نگاه 10 سال پیس عمل کنیم با مبانی اسلامی سازگار نیست. بسیاری از والدین وقتی شنیدند که در مورد تفکیک جنسیتی کارهایی در حال انجام است از ما تشکر کردند. تفکیک جنسیتی دانشگاه ها با تفکر و ایده های ما، شهدا وانقلاب هم سازگاری دارد. ما فرزندانمان را به دانشگاه می فرستیم تا درس بخوانند نه اینکه رابطه میان دختر و پسری برقرار کنند. چند دانشگاه به صورت آزمایشی تفکیک جنسیتی شده اند که نتیجه خوبی داشته اند و سطح سواد دانشجویان نیز بالا رفته است.

به چه صورت باید این اتفاق بیفتد؟

دخترها باید در دانشگاه آزاد باشند. اگر دانشجویان دانشگاهی همگی دختر باشند قادر هستند تا راحت تر و آزاد تر درس بخوانند. در دانشگاه دیگر هم باید یک قسمت را به آقایان و قسمتی را به خانم ها اختصاص داد. اگر باز هم امکاناتش نیست بخشی از کلاس را به آقایان و بخش دیگر را به خانم ها اختصاص داد.این جریان باید انجام شود و مرحله به مرحله پیش برود. اگر تعداد خانم ها و آقایان به حد نصاب می رسد کلاس ها و یا دانشگاه را جدا کنیم

همین روشی که شما می گویید، با اعتراض بسیاری مواجه می شود. می گوید خب دانشگاه را جدا کردید، خیابان را چه می کنید؟ هیمن ها می گویند بعد از دانشگاه هم نوبت به پیاده رو می رسد، آن را هم پرده بکشید.

متاسفانه کسانی که در این خصوص جوسازی می کنند و می گویند که پس بیایید پیاده روها را هم پرده بزنید و میان زن و مرد فاصله بیندازید دید اسلامی ندارند. اسلام یعنی تسلیم امر پروردگار بودن، حجاب ضرورت دین است و این نکته باید از آموزش و پرورش تا دانشگاه ها رعایت شود. اگر اسلام در جامعه رعایت نمی شود دلیل این نخواهد شد که در دانشگاه نیز رعایت نشود. اینها مراکز آموزشی ما هستند که می خواهند فرزندانمان را تربیت کند. اگر در دانشگاه ها که مرکز عالی آموزشی ما است قوانین اسلامی زیر پا گذاشته شود آیا می شود در جامعه آن را رعایت کرد؟ قاعدتا پاسخ مثبت نیست. پس رعایت قوانین اسلامی در مراکز آموزشی بسیار مهم است و دیگر اینکه عفت عمومی باید در این مراکز تربیتی لحاظ شود. زیرا دانشگاه ها قرار است تا علم آموزی و تزکیه را با هم انجام دهند. همین قدر کم هم که قوانین اسلامی را رعایت کرده ایم در علم پیشرفت کرده ایم اما اگر این پایبندی به اسلام را در دانشگا هایمان رعایت کنیم بیش از این نیز موفق می شویم.

منتقدان تفکیک جنسیتی می گویند از عربستان الگو گرفته شده که دانشجویان دخترشان را با اتوبوس و بدون کمترین ارتباط با مردها به داخل دانشگاه ها می برند و پس از اتمام ساعات تحصیل بازهم با همان اتوبوس ها به منازلشان می رسانند بدون اینکه در خیابان ها معطل شوند.
خیر نمونه ما عربستان سعودی نیست. این کشور مفاسد زیادی دارد. نمونه ما برای تفکیک جنسیتی و دانشگاه تک جنسیتی، حوزه های علمیه و جامعه الزهرا در قم و برخی از دانشگاه هایی مانند آزاد هستند که بحث تفکیک را انجام داده اند. نمونه هایی که در این امر موفق بوده اند. پس در این تصمیم با نمونه های کشور هایی مانند عربستان قرق دارد.

منتقدین تفکیک جنسیتی دو دلیل مهم را برای نظرشان عنوان می کنند و می گویند که زمانی که بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه ها مطرح شد امام (ره) با آن مخالفت کردند. و دلیل دو اینکه جوانان ما چه زمانی باید رابطه سالم جنسیتی را بیاموزند تا در اجتماع بکار گیرند.

مرحوم امام برای ما الگوست و ما تابع نظرتشان بوده و هستیم. اما من مطلبی از ایشان در این مورد ندیده ام. از سوی دیگر ما در اویل انقلاب ما با کمبود امکانات آموزشی روبرو بودیم و اگر تفکیک جنسیتی را اعلام می کردیم بسیاری از جوانان را از تحصیل منع و محروم می کردیم زیرا امکانات آن فراهم نبود. ولی امروز تراکم دانشجو کاهش داشته و امکاناتمان نسبت به گذشته بهتر است.دانشگاه های ما محل تحصیل است نه بازاری برای دوست یابی و همسر یابی.

اگر چه این موارد ممکن است در دانشگاه مطرح شود. ولی منظور یادگیری ارتباط درست با جنس مخالف است تا پس از این دوران بتوانند در جامعه این نوع رابطه را به بهترین نحو در روابطش با آدمهای دیگر بکار گیرند.

این روابط سالم را فرزندان ما از کودکی در خانواده ها، کوچه و بازار و اقوام و خویشاوندان و همسایه ها می آموزند. اگر در دانشگاه احساس شد که بهتر است آموزشی در این خصوص داده شود یک واحد درسی به دروس دانشگاهی اضافه می کنیم. مگر دانشجویانی که دانشگاه هایشان تفکیک جنسیتی شده از روابط اجتماعی غلطی در جامعه برخوردار هستند و در برقراری روابط اجتماعی مشکل دارند؟

منتقدین تفکیک جنسیتی می گویند نوع رابطه اجتماعی این گروه از دانشجویان ضعیف تر است. به عنوان نمونه می گوید بسیاری از دانشجویان دانشگاه الزهرا در برخورد با جنس مخالف ضعیف هستند.

این یک ادعا است. برخی نمی خواهند اسلام را کامل رعایت کنند. اگر از نظر آقایان این رعایت کامل اسلام ضعف و عیب است، ما این عیب را قبول داریم و به آن افتخار می کنیم.ما می خوهیم تا شئونات اسلامی را در برخورد با جنس مخالف رعایت کنیم.باید حدود شرعی میان زن و مرد مراعات شود.این ضعفی که آنان می گویند چیست. یکی از مشکلات ما در بخش تخصص ها است. گاهی اوقات دختران جوان و مومن مان را برای تحصیل به رشته معدن و یا پسرانمان را به رشته های مامایی می فرستیم. این رشته ها با حالات و روحیات این جنسیت ها سازگاری ندارد. این رشته ها باید پذیرش جنسیتی داشته باشند. 

اعلام شده بود که از اول مهر قرار است تفکیک جنسیتی دانشگاه ها انجام شود و مجلس هم اصرار بر این امر دارد. حتی شنیده شده برخی دانشگاه ها مثل تهران که امکانات فیزیکی آن را دارد می تواند در این امر پیشگام شود؟

ما در مجلس وزیر را خواستیم تا نسبت به اسلامی شدن دانشگاه ها اقدام و جدیت داشته باشند از این رو از وزیر هم گلگی کردیم. ولی زمانی را تعیین نکرده ایم. این اتفاق در بخش اول برای برخی از دانشگاه ها شدنی است. به هر حال این تفکیک باید دانشگاه به دانشگاه پیش برود. نظر ما هم این نیست که ناگهان از یک تاریخی همه دانشگاه ها ملزم به اجرای آن باشند. من از عموم ملت و بخصوص خبر گزاری ها و کسانی که در مطبوعات فعالیت می کند خواهش می کنم تا زمینه را برای اجرای قوانین اسلامی فراهم کنند. و ما را در اسلامی شدن دانشگاه ها کمک کنیم

اسلامی شدن دانشگاه ها تنها در تفکیک جنسیتی خلاصه نمی شود و شامل موارد دیگری هم می شود. شما به سهمیه جنسیتی رشته ها نیز اشاره داشتید. موارد دیگری که به نظر شما در اسلامی شدن دانشگاه ها وجود دارد چیست؟

اخلاق اسلامی، پوشش اسلامی، آداب اسلامی، رابطه اسلامی میان استاد و شاگرد می تواند حرکت اسلامی سازی دانشگاه ها را تسریع ببخشد. پایبندی به آداب اسلامی مختص به تفکیک جنسیتی و پوشش نیست. 

قرار است این تغییرات فرهنگی باشد و یا مانند اجباری کردن چادر در برخی دانشگاه ها عمل می شود؟

منظور ما از حجاب اسلامی چادر نیست. چادر حجاب کامل است. هر دانشگاهی شرایط خودش را دارد و حکم کلی نمی توان برای آن صادر کرد. ما می گوییم خانم ها و آقایان پوشش اسلامی داشته باشند. ما اجبار به چادر در دانشگاه ها را توصیه نمی کنیم.

به هر حال، اسلامی شدن دانشگاه پیش از هر چیزی، فرهنگ سازی است و کار فرهنگی هم زمان بر است. قاعده نانوشته ای وجود دارد که می گوید "اگر دانشجویان را به کاری مجبور کنید آن را پس می زنند."

این کار ها باید باهم انجام شود. نمی شود که بگوییم باید کار فرهنگی کنیم و بنشینیم تا کار فرهنگی انجام شود و با اجرا کاری نداشته باشیم. این چیزی نیست که اسلام هم بگوید. سال پیش مقام معظم رهبری در خصوص عفت عمومی و حجاب هم همین موضوع را مطرح کردند. مثال خوبی هم زدند که اسلام می گوید شراب نخورید. دراین باره کار فرهنگی باید بشود اما تازیانه و حد را برای کسی که شراب می خورد هم در نظر گرفته است. در مقوله حجاب هم باید این موارد رعایت شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزند انقلاب IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    2 0
    مگر امام مخالف تفكيك جنسيتي نبود؟ مگر به حاج سيد احمد آقا دستور ندادند كه پارتيشن هايجداسازي كلاس ها ي دانشگاه رو يكشبه جمع كنن؟!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    0 0
    پسران و رشته مامايي؟ مگه چنين چيزي هم وج.د دارد ؟
  • بدون نام CA ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    4 3
    آقا جان اگر تفکیک جنسیتی عین دین است چرا در مراسم حج و در مسجد الحرام زن ومرد با هم هستند و هیچ تفکیک جنسیتی هم در کار نیست؟
  • بدون نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    3 0
    اخه برادر من در شهر ما رشته ای که من میخونم 12نفریم 3پسر و 9دختر حالا به نظر شما این تفکیک جنسیتی چه معنی ای میده فقط باید یه استاد دیگه پیدا کرد وپول ریخت تو جیبش.جای ریختن پول اضافی تو جیب استاد پول بدید ما جوونا بریم زن بگیریم تا دنبال دخترای مردم نباشیم
  • علی IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    1 1
    افراط و تفریط تاکی ازنظرشرعی حضورزن ومرددراماکن عمومی بلامانع است ازجمله کلاس درس دانشگاه اگربعضافسادی هست بافرهنگ سازی فسادراکم کنید.بازوروارعاب مشکل بدترمیشودو...مثل حجاب
  • بدون نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    3 0
    چرا به جای حل مساله، صورت مساله را پاک می فرمایید؟ این طرح، درست مثل ممنوعیت ورود زنان به مراکز تفریحی است. به جای این قوانین شاخدار بهتر نیست، در جامعه فرهنگ و امنیت برقرار کنید؟ این اعتقاد که زن در خانه زندانی شود تا مصون باشد، تفکری جاهلانه است. شما آسانترین راه را انتخاب کردید. هیچ تلاش و خلاقیتی در این زمینه انجام نداده اید.
  • حمید IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    1 0
    یه کلیپ تصویری از آیت الله خامنه ای هست که ایشون در حضور خاتمی نسبت به وضع دانشگاه ها اعتراض می کنند.در جایی از صحبت هاشون می فرمایند که: "همین آقایون همون کسانی هستند که اول انقلاب تو کلاسای دانشگاه دیوار بین خانم ها و آقایون میکشیدند و من به دستور امام رفتم و جلوی این کارشون رو گرفتم... جدا سازی حرف اسلام و انقلاب نیست." دوستان عزیز میتونید کلیپ مذکور رو از سایت یوتیوب ببینید.
  • بدون نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    کجای قرآن درباره تفکیک جنسیتی حرفی آمده است؟ اینها برداشت و نظر شخصی شماست.
  • دلخوش US ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    اصلا كدام مسايل ديني رعايت كامل ميشد كه حرص اين يكي رو ميخورن
  • ایلوش IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    چرا نظر دانشجو پرسیده نمی شود؟ ایا صلاحیت انها بالاتر نیست؟برای اطلاع بگم اینقدر دانشجوهارابا این نظرات به خودتون بد بین نکنید
  • محسن US ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    2 0
    اگر تفکیک جنسیتی باشه؛ چطوری ازدواج دانشجویی شکل میگیره ؟ پسر باید دختر رو ببینه که بعد بره خواستگاری !
  • بدون نام US ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    2 0
    یه نکته که جالبه اینه که بیشتر افرادی از تفکیک جنسیتی دفاع میکنن که خودشون هرگز در دانشگاه درس نخوندن !
  • کاوه IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    1 0
    مشکل در فکر و نظر آدماست.آقای محترم اگه بخواهید همینطوری فکر کنید باید همه جا دیوار بکشید.کار بجایی میرسه که یه زن و شوهر برای خرید تخت دو نفره سند ازدواج ارائه بدن!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    یعنی از این به بعد دخترها حق تحصیل در رشته معدن را ندارند، ! یعنی در کشور ما مشکل بزرگتری به نام فقر، بیکاری و تورم وجود ندارد که به دانشگاه ها گیر دادید!
  • بدون نام US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    1 0
    بنظر من در این زمینه باید اشخاصی تصمیم گیری کنند که از لحاظ فکر-فرهنگ-طبقه اجتماعی و... کمی به قشر دانشجو نزدیک باشند. باتشکر از مدیریت سایت.
  • ناشناس IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    9 4
    اگه دختر و پسر در یک دانشگاه نبودند حادثه ای مثل حادثه پل گیشا به وجود نمی اومد تازه شکست عشقی و خودکشی هم کمتر می شه من که با این طرح موافقم چرا تو دبستان که شهوت نداریم تفکیک جنسی باشیم ولی در دانشگاه اختلاط جنسی
    • ساز مخالف IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
      1 0
      خیلی جالبه دوره دانشگاه رو با دبستان قیاس میکنی. مشکلاتی از قبیل خودکشی و ... ریشه در جامعه داره. همین شهوت رو با کار کردن میشه کنترل کرد. اینو من نمیگم حضرت علی میگه.
  • محمود IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    3 2
    باید جدا کنن، خیلی از پسرا زن نمی گیرن، چون میگن توی این دانشگاها دخترها خودشونو آزاد می دونن. همه هم که رفتن دانشگا.