زندگی و هنرِ  عثمان محمدپرست در مستند «میان دو منزل»

زندگی، ویژگی‌های فردی و هنری و آثارِ عثمان محمدپرست (خوافی) در مستند «میان دو منزل»، مورد بررسی قرار گرفته است. در این فیلم که روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت، به ماجرای فلج شدن این استاد موسیقی نواحی خراسان هم پرداخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «میان دو منزل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول، پرتره‌ای از عثمان محمدپرست، از اندک اساتید بازمانده موسیقی مقامی کشور است که یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

سبط رسول در این‌باره گفت: «این مستند پرتره، مروری بر زندگی و اندیشه‌های هنرمند بزرگ و دوتارنواز خراسان، عثمان محمدپرست است که به سفارش شبکه مستند برای تجلیل از ایشان ساخته شده است.»

او افزود: «در مستندِ «میان دو منزل»، در ۵۰ دقیقه با استفاده از تصاویر آرشیوی و در گفت‌وگو با دوستان، خانواده، فعالان گردشگری و اساتید موسیقی خراسان، به فصل‌هایی از زندگی اثر گذار این هنرمند پیشکسوت پرداخته‌ایم.»

بهروز سبط رسول ادامه داد: «در فرصت کوتاهی که دست داد سعی کردیم بخش‌های مختلفی از زندگی استاد را مرور کنیم، تولید کار به دلیل کهولت سن استاد و البته عدم دسترسی به آرشیوهای با کیفیت و همینطور نبود تصویر از کنسرت های خارجی ایشان با دشواری‌هایی همراه بود، اما با همکاری همگی و البته کمک حداکثری دختر استاد محمدپرست، موفق شدیم کار را به سرانجام برسانیم.»

این عضو خانه موسیقی افزود: «همچنین نکاتی مهم در فیلم وجود دارد مانند اشتباه پزشکی که موجب فلج شدن استاد شده بود که به دلیل عدم رضایت ایشان نتوانستیم لایه‌های زیرین این ماجرا را بررسی کنیم.»

سبط رسول، عضو خانه موسیقی و نوازنده موسیقی سنتی است و پیش از این «خنیاگر عاشق»، ساخته او، از شبکه مستند پخش شده است؛ مستندی که به زندگی محمدرضا اسحاقی گرجی، استاد موسیقی مازندران پرداخته است.

عثمان محمدپرست، زاده سال ۱۳۰۷ است که در طایفه «بای»، چشم به جهان گشود. او آثار مطرح و معروفی از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار را اجرا کرده است و از نخستین کسانی است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1627145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =