توافق جدید دفاعی میان ژاپن و انگلیس و تحریم 140 روس توسط توکیو

نخست وزیر ژاپن در کنار همتای انگلیسی خود در لندن ضمن خبر از توافق دفاعی جدید میان دو کشور از تحریم 140 روس خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از thediplomat و cnn، کیشیدا با پایان سفر خود به اروپا در لندن اعلام کرد دارایی‌های 140 روس مسدود می‌شود و برخی از بانک‌های روسی نیز تحریم می‌شوند.

همچنین 70 نهاد نظامی، فناوری کوانتوم و محصولات پیشرفته فناوری به لیست تحریم اضافه می‌شوند.

تحریم‌های اعلامی توکیو یک روز پس از تحریم 63 مقام ژاپنی از جمله نخست وزیر ژاپن از سوی مسکو اعلام شد.

نخست وزیر ژاپن و بوریس جانسون در شماره 10 داونینگ استریت از توافق نظامی میان دو کشور نیز خبر دادند.

طبق توافق جدید، نیروهای مسلح دو کشور به عنوان عضو گروه 7 برای آموزش، رزمایش‌های مشترک و امدادرسانی در بلایای طبیعی با هم کار خواهند کرد.

جانسون به موضع قوی توکیو در برابر تجاوز روسیه به اوکراین اشاره کرد و گفت اقدامات قدرت‌های مستبد در اروپا {روسیه} ممکن است در شرق آسیا مشابه داشته {توسط چین} و رخ دهد و به همین دلیل است که انگلیس و ژاپن تصمیم گرفته‌اند با هم از نزدیک کار کنند.

ژاپن نگران است حمله روسیه به اوکراین در شرق آسیا، جایی که چین رشد فزاینده کرده و تهدید به گرفتن تایوان با زور کرده، تأثیر بگذارد.

انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در سال 2020، ژاپن را متحد اصلی خود در شرق آسیا دیده و به همین خاطر همراه استرالیا و ایالات متحده بخشی از ائتلاف امنیتی سه جانبه جدید به نام AUKUS را ایجاد کرده است.

کریس هیوز، استاد سیاست بین‌الملل و مطالعات ژاپنی در دانشگاه وارویک، گفت که دیدار کیشیدا «شبه اتحاد» انگلیس و ژاپن را که در دهه گذشته روی آن کار شده، بیشتر تحکیم خواهد کرد.

او گفت روابط امنیتی میان دو کشور قوی‌تر می‌شود و باید دید خارج از منطقه آسیای شرقی و در قبال بحران جاری اوکراین چگونه این دو با هم تعامل خواهند کرد.

از دیگر سو، ژاپن به دنبال تفسیر مجدد قانون اساسی صلح طلبانه ژاپن بوده و از سال 2015، مشارکت نظامی خود را در خارج از کشور تقویت کرده است تا زمینه بیشتری برای دفاع مشترک فراهم شود. با این حال، تا به امروز بیشتر این تلاش ها بر کشورهای حوزه اقیانوس آرام متمرکز بوده است.

در سال 2020، ژاپن قرارداد لجستیک نظامی با هند امضا کرد که به دو کشور اجازه می‌دهد تا تجهیزات و خدمات را در پایگاه‌ها و بنادر نظامی یکدیگر مبادله کنند. در ژانویه 2022، ژاپن و استرالیا یک توافقنامه دسترسی متقابل امضا کردند که نشان دهنده عمیق‌ترین همکاری امنیتی ژاپن با کشوری غیر از متحد اصلی خود یعنی ایالات متحده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1628409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =