اسناد جدید اف‌بی‌آی درباره ارتباط عربستان با حادثه ۱۱ سپتامبر

اسناد اف بی آی که از حالت محرمانه خارج شده ارتباط مستقیم دولت سعودی و حادثه یازده سپتامبر را تایید می کند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از بیزینس اینسایدر، مجموعه ای از این اسناد جدید به روابط بین دولت سعودی و حملات ۱۱ سپتامبر و همچنین به عکس عمر البیومی اشاره می کند.

شواهد تازه منتشر شده حاکی از آن است که عمر البیومی (سمت چپ) توسط اطلاعات سعودی حقوق می گرفت. البیومی با دو نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر قبل از حمله و همچنین انور العولقی (راست)، امامی که با القاعده ارتباط دارد، ملاقات کرد.

برای بیش از ۲۰ سال، روسای جمهور متوالی ایالات متحده از عربستان سعودی این سوال را پرسیدند که آیا دولت پادشاهی با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ارتباطی داشته است یا خیر.

تعداد زیادی از سعودی‌ها درگیر این موضوع بودند - از جمله ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربا و اسامه بن لادن - اما هیچ مدرکی وجود نداشت که نشان دهد خود دولت سعودی در پشت این حملات بوده است.

این کمابیش همان چیزی است که کمیسیون ۱۱ سپتامبر به این نتیجه رسید اما دولت عربستان همچنان در بیانیه های رسمی اعلام کرد که ریاض هیچ ارتباطی با این جنایت وحشتناک نداشته است.

در گزارش اعلام شده جدید عمر البیومی متهم اصلی به شمار نمی رود. یک تبعه سعودی که با دو نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در لس آنجلس اندکی پس از ورود آنها به آمریکا ملاقات کرد. سپس البیومی به آنها کمک کرد تا به سن دیگو نقل مکان کنند، جایی که او به عنوان ضامن آپارتمانی که اجاره کرده بودند، قرارداد امضا کرد.

البیومی مدت‌ها مدعی است که با هواپیماربایان به صورت تصادفی ملاقات کرده است، ادعایی که کمیسیون چندان با آن مخالفت نکرد. درعوض جزئیاتی از پیشینه البیومی ارائه کرد و به این نتیجه رسید که او «به عنوان دانشجوی بازرگانی» در ایالات متحده بوده و برای سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی کار می کند. فیلیپ زلیکو، مدیر اجرایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر، در پاسخ به سؤالات یک روزنامه نگار در سال ۲۰۰۷ نوشت: «من معتقد نیستم که او یک «عامل دولت سعودی» بود که برای کمک به تروریست ها کار می کرد.

اما طی چند ماه گذشته، مجموعه ای از اسناد جدید منتشر شده توسط دولت های آمریکا و انگلیس نشان می دهد که کمیسیون ۱۱ سپتامبر اشتباه کرده است. یک یادداشت اف‌بی‌آی که در ماه مارس از طبقه‌بندی خارج شد، در پاسخ به فرمان اجرایی رئیس‌جمهور جو بایدن، گزارش داد که البیومی حقوق ماهیانه‌ای از اطلاعات سعودی دریافت می‌کند. به عبارت دیگر او دانشجو نبود بلکه جاسوس بود. بر اساس یادداشت اف‌بی‌آی، مورخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷، بیومی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات «در مورد افراد مورد علاقه در جامعه سعودی» و انتقال اطلاعات به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، سفیر وقت عربستان سعودی را داشت.

نویسنده این یادداشت، یک مامور ویژه اف بی آی در دفتر میدانی این دفتر در واشنگتن، که نامش تغییر یافته است، می نویسد: «اتهامات مربوط به دخالت آلبیومی با اطلاعات سعودی در زمان گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر تأیید نشد. "اطلاعات فوق این ادعاها را تایید می کند."

دومین یادداشت محرمانه اف بی آی نشان می دهد که یک منبع محرمانه به اف بی آی گفته است که "احتمال پنجاه پنجاه وجود دارد که البیومی از حملات ۱۱ سپتامبر اطلاعات قبلی داشته و "به دو نفر از هواپیماربایان در حین اقامت در سن دیگو کمک کرده است."

اف بی آی از اظهار نظر خودداری کرد. اما به نظر می‌رسد این افشاگری‌ها ادعاهای دولت سعودی مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با حملات ۱۱ سپتامبر نداشته است را تضعیف می‌کند. در حالی که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده بارها به این نتیجه رسیده‌اند که دولت سعودی در کل هیچ اطلاع قبلی از توطئه ۲۰۰۱ نداشته است، آنها آژانس‌های خاص سعودی و اعضای خانواده سلطنتی را به عنوان ارتباط با القاعده معرفی کرده‌اند. سال گذشته، پرونده‌های اف‌بی‌آی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده بود، بخش مهم دیگری از روایت بیومی را پیچیده کرد و نشان داد که ملاقات اولیه او با دو هواپیماربای توسط تماس‌هایی در کنسولگری عربستان در لس آنجلس ترتیب داده شده بود.

زلیکوف، مدیر اجرایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر، به اینسایدر گفت که نسبت به اینکه بیومی از این توطئه اطلاع داشته یا اینکه برای اطلاعات عربستان سعودی کار می کند، تردید دارد. زلیکو خاطرنشان کرد که بسیاری از بلندپایه‌های سعودی مورد تحقیر بن لادن و مخالف تلاش‌های او بودند. زلیکوف گفت: «اطلاعاتی که نشان می‌دهد البیومی ممکن است یک خبرچین پولی بوده باشد... اگر درست باشد، در واقع به سمت دیگری می‌رود.» این نشان می‌دهد که البیومی علیه هواپیماربایان کار می‌کرده است.

توماس کین، فرماندار سابق نیوجرسی که ریاست کمیسیون ۱۱ سپتامبر را بر عهده داشت، در مصاحبه با اینسایدر، اذعان کرد که البیومی «قطعاً با دولت عربستان دست داشته است». اما او در مورد اینکه این مشارکت چه شکلی به خود گرفت نامشخص است. کین گفت: "شکی نیست که او با عربستان همکاری داشته است..." و قبل از ادامه این جمله را کامل نکرد. در عربستان سعودی دشوار است که تصمیم بگیریم چه کسی کیست - چه خانواده سلطنتی باشد یا اطلاعات سعودی.» کین همچنین تکرار کرد که کمیسیون هیچ مدرکی دال بر اینکه البیومی از این حملات اطلاع قبلی داشته، پیدا نکرده است.

اما مجموعه دوم اسناد - که هفته گذشته توسط دولت بریتانیا در پاسخ به شکایت مدنی علیه دولت عربستان توسط خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر منتشر شد، به این احتمال اشاره می‌کند که البیومی از این حملات قبل از وقوع آنها اطلاع داشته است. در میان اسناد مرتبط با البیومی نموداری بود که هواپیما را در حال فرود به سمت هدفی در افق نشان می داد. در کنار نمودار فرمولی وجود دارد که برای محاسبه فاصله تا هدف استفاده می شود. نموداری که یک هواپیما را در کنار یک فرمول ریاضی در حال فرود نشان می دهد.

در میان وسایل البیومی، بازرسان بریتانیایی نقشه‌ای از هواپیما در حال فرود به سمت هدف را کشف کردند - و معادله‌ای که به گفته یک منبع اف بی آی برای محاسبه "ارتفاع هواپیما لازم برای دیدن یک هدف" استفاده شده است.

این نمودار در اواخر سال ۲۰۰۱ توسط پلیس بریتانیا ضبط شد، اما وجود آن تا سال ۲۰۰۷ مورد توجه قرار نگرفت - سه سال پس از انتشار گزارش نهایی کمیسیون ۱۱ سپتامبر. تصور توضیحی بی‌ضرر برای کسی که کمی پیش از حملات ۱۱ سپتامبر چنین نموداری را داشته باشد، دشوار است. فیلیپ شنون، نویسنده «کمیسیون»، تاریخچه گزارش ۱۱ سپتامبر، که مخالفت برخی از کارکنان کمیسیون را در مورد میزان دخالت عربستان بازگو می‌کند، گفت: «مطمئناً مشکوک به نظر می‌رسد – و شوم». جای تعجب است و این آیا این نشان دهنده آن است که او با جزئیات درباره توطئه ۱۱ سپتامبر در ارتباط است یا خیر.

مارک روسینی، مامور سابق اف‌بی‌آی که به عنوان رابط واحد بن لادن سیا کار می‌کرد، باور نداشت که البیومی از حملات ۱۱ سپتامبر، که به گفته او، محدود به حلقه کوچکی در القاعده بود، اطلاعات قبلی داشته باشد. اما پس از بررسی نمودار، نظر خود را تغییر داد. روسینی به اینسایدر گفت: «شکی نیست که آن مرد یک مامور سعودی بوده است. "او دروغ گفت. این بی چون و چرا است."

زلیکوف، به نوبه خود، همچنان مشکوک است. او پیشنهاد کرد که این نقشه و محاسبات ممکن است مربوط به کار البیومی با سازمان هواپیمایی کشوری عربستان باشد. او گفت: «ممکن است فردی که در هوانوردی غیرنظامی کار می‌کند، به دلایل مختلف روی چنین معادلاتی کار کرده باشد.

البیومی که به عربستان سعودی بازگشته است، طی سال‌ها مصاحبه‌های متعددی با مجریان قانون انجام داده است، اما اظهارات وی در پرونده مدنی خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر همچنان مهر و موم است. مشخص نیست که آیا از او در مورد نمودار سؤال شده است یا خیر، اما به سختی می توان فهمید که چگونه می توان سؤال اصلی دخالت عربستان در ۱۱ سپتامبر را بدون گزارش کامل و معتبر از اقدامات او حل کرد.

شواهدی که توسط دولت بریتانیا از طبقه بندی محرمانه خارج شده است همچنین شامل ویدئوهایی است که نشان می دهد البیومی در حال فیلمبرداری از خود و حلقه اش در طول مدت اقامتش در سن دیگو است که او انور العولقی، فرد مرتبط با القاعده را در آغوش گرفته است. العولقی نیز مانند البیومی به هواپیماربایان نزدیک بود. او در سال ۲۰۱۱ در حمله پهپادهای آمریکایی در یمن کشته شد. ویدئوی دوم خالد المحضر، یکی از دو هواپیماربای سن دیگو را در آشپزخانه آپارتمانی نشان می دهد که البیومی در اجاره آن به او کمک کرد.

انتشار این اسناد جدید در زمان نامناسبی برای دولت بایدن صورت می گیرد. ایالات متحده خواهان نفت ارزان، تداوم حقوق پایگاه های نظامی و احیای توافق هسته ای با ایران است. عربستان سعودی می‌خواهد به همه بحث‌ها درباره قتل جمال خاشقچی توسط دولت پایان دهد و دست خود را برای ادامه جنگ نیابتی وحشیانه خود در یمن باز کند. آخرین چیزی که هر کدام از این کشورها می خواهند، بحث دوباره درباره نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر است. روسینی، مامور سابق اف‌بی‌آی، گفت: «حقیقت غم‌انگیز این است که به دلیل مسائل ژئوپلیتیکی، به‌ویژه نفت، ما هرگز دنبال سعودی‌ها نمی‌رویم یا آنها را پاسخگو نمی‌دانیم».

برای چندین دهه، ایالات متحده با توجه به روابط وابسته خود با خانواده سلطنتی سعودی، اجازه داده است تا آنچه را که قرار بود تحقیقات جامع ۱۱ سپتامبر باشد، محدود کند. هرچه موارد نامناسب بیشتر علنی شوند، اجتناب از نگاه دقیق‌تر و کامل‌تر به اینکه چه کسی از هواپیماربایان و چرا حمایت کرده است، دشوارتر خواهد بود. شایان ذکر است دلیل اینکه ما اطلاعات جدیدی در مورد روابط البیومی با سعودی ها داریم، این است که بایدن تصمیم گرفت اسناد بیشتری را در رابطه با ۱۱ سپتامبر از حالت طبقه بندی خارج کند - گامی بسیار ضروری برای شفافیت بیشتر.

کارن گرینبرگ، مدیر مرکز امنیت ملی در دانشکده حقوق فوردهام، گفت: "به یکباره، همه این اطلاعات در دسترس است." شاید در نهایت به عنوان یک کشور به این حس برسیم که می‌توانیم به این حقایق نگاه کنیم و داستان آنچه را که اتفاق افتاده است، بازگو کنیم.»

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1628646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =