حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی  در مصلای تهران

یاسر احمدوند، رییس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در این رویداد فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) و علی رمضانی (قائم‌مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل موسسه خانه کتاب) در تالار مرحوم عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: «هم‌زمان با نمایشگاه در مصلا که میزبان ۱۷۰۰ ناشر در قالب فیزیکی است، ۱۷۰ ناشر از کشورهای خارجی نیز حضور دارند. در مجموع ۲۸۰۰ ناشر، کتاب‌های تولید شده ۱۰ سال گذشته را عرضه خواهند کرد. نمایشگاه کتاب تهران، قدم بزرگی برای عدالت فرهنگی به شمار می‌رود.»

او افزود: «تلاش برای پررنگ کردن وجوه شاخص بین‌المللی فعالان فرهنگی منطقه و تدارک حضور شخصیت‌های اثرگذار از کشورهای مختلف، از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی است.»

رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره صدور بن کارت‌های خرید از این رویداد فرهنگی، توضیح داد: «بیش از ۱۴۰ هزار نفر برای دریافت بن کارت ثبت‌نام کرده‌اند. اطلاعات برای صدور بن کارت با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، گرد آورده شد.»

علی رمضانی، قائم مقام سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران هم در این باره گفت: «با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ کل یارانه خرید کتاب دانشجویان، اعضای هیات علمی و طلاب صد در صد افزایش پیدا کرده است تا تعداد افراد بیشتری پوشش داده شود. دانشجویان با دریافت مبلغ ۳۵۰ هزار تومان و استادان با دریافت مبلغ ۶۰۰ هزار تومان می‌توانند به خرید کتاب از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران اقدام کنند.»

حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی  در مصلای تهران

او درباره حضور مهمانان خارجی در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: «در این دوره، ۳۲ کشور خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند که تعدادی از این ناشران در سالن ناشران خارجی و بخش نیز بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند. کشورهای سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، فرانسه، چین، بوسنی، کره‌جنوی، انگلستان، استرالیا، چین، هلند، افغانستان، ایتالیا، آلمان، آمریکا، اسپانیا، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تونس، عراق، بحرین، مصر، عمان، صربستان، آذربایجان، ترکمنستان، مکزیک در این دوره در قالب مهمان و گروه‌های دوستی حضور دارند. میزبان روسای نمایشگاه‌های خارجی هستیم و ۲۵ نفر مهمان از دیگر کشورها هم به تهران خواهند آمد.»

رمضانی ادامه داد: «برنامه‌های ویژه در سرای ملل بخش بین‌الملل پیش‌بینی شده است. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده، قطر مهمان ویژه سی‌و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. این کشور دارای نمایشگاه با سابقه‌ای است و با حداکثر ظرفیت در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد.»

در ادامه این نشست، احمدوند، درباره تصمیم برخی ناشران برای حاضر نشدن در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای حمایت از کتاب‌فروشان گفت: «توجه به کتاب‌فروشی‌ها رویکرد درستی است. باید به کتاب‌فروشی‌ها توجه ویژه داشته باشیم و این سخن که کتاب‌فروشی‌ها لطمه نبینند، سخنی درست و انتقاد به‌جایی است. در جریان توسعه کتاب‌خوانی باید با توجه به رعایت حال همه حلقه‌های نشر توجه کرد مهم‌ترین حلقه‌های نشر، در توسعه جامع کتاب و کتاب‌خوانی، آخرین حلقه یعنی کتاب‌فروشی‌ها هستند.»

او افزود: «بیش از ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند؛ در بسیاری از این مناطق و شهرهای کوچک کتاب‌فروشی بزرگ وجود ندارد؛ تقریبا نیمی از جمعیت کشور به کتاب‌فروشی دسترسی ندارند؛ بنابراین این میزان نباید از امکان انتخاب و خرید بهره‌مند شوند؟ در بسیاری از این نقاط تاسیس کتاب‌فروشی صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توان از فعالان بخش خصوصی انتظار داشت در این مناطق، به تاسیس کتابفروشی اقدام کنند. نمایشگاه کتاب تهران، امکان دسترسی را برای همه مردم فراهم می‌کند.»

رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: «ممکن است، برخی کتاب‌فروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب گله‌مند شوند که به حق است. باید با برگزاری طرح‌های دیگر که اندیشیده شده جبران این اتفاق خواهد شد.»

احمدوند درباره هزینه برگزاری این رویداد فرهنگی توضیح داد: «مبلغی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هزینه برگزاری سی‌ودومین دوره نمایشگاه شد. با افزایش هزینه‌ها که در همه بخش‌ها رخ داده است، به‌طور تبع، بودجه امسال باید افزایش پیدا کند. با توجه به این‌که در مسیر برگزاری نمایشگاه هستیم، باید عدد نهایی هزینه‌ها را بعد از پایان نمایشگاه اعلام کنیم.»

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره فاصله گرفتن نمایشگاه کتاب تهران از کار فروشگاهی، گفت: «تمایل و تصمیم نخست برای برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ این بود که فروش حضوری در نمایشگاه نباشد؛ اما این از آن شعارهایی است که زمان اجرا، فردی پای آن نمی‌ایستد. احساس می‌شد که این موضوع ممکن است پس از سه سال برگزار نشدن و نحیف شدن بدنه نشر به اقتصاد حوزه نشر آسیب بزند و توقع این بود که این امکان اقتصادی از ناشران گرفته نشود و این فضا و امکان برای ناشران مهیا باشد که در نمایشگاه به‌صورت مستقیم فروش داشته باشند. به‌طور قطع با اضافه شدن بخش فروش مجازی، میل ناشران به‌صورت طبیعی این خواهد بود که فروش را در این فضا داشته باشند و امکان حضور را به امکان‌های تبادل و ارتباط و فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهند. این اتفاق در آینده با نظر و میل جمعی خود ناشران محترم رخ خواهد داد.»

در پایان‌ این نشست، پوستر سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی، امضا شد.

حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی  در مصلای تهران

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1628879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =